Annonsen vises i lokale medier sør for Trondheim gjennom Schibsted og ble vist søndag 28. april og 1.mai. Dagene ble valgt ut fordi vi vet at det bookes mye i denne perioden.
Hovedformålet med artikkelen er at den skal inspirere folk til å velge ferie på Sørlandet denne sommeren. Jeg likte godt måten Brand studio hadde utformet artikkelen på og synes journalisten hadde gjort en real og godt arbeide med å intervjue alle partnerne sier Elisabeth Høibo som er ansvarlig for annonsen.
I 2018 valgte vi å kjøre annonsen gjennom VG, men i år ville vi forsøke de lokale avisene og se hvilke resultater det gir.
Setesdalsbanen er populær
Etter første dagen fikk vi vite at leserne hadde klikket mest på det som stod om Setesdalsbanen. Kanskje fordi dette er en relativt ukjent opplevelse for mange. Vi håper selvfølgelig Setesdalsbanen får bookinger som følge av annonsen og får fulle tog gjennom sesongen.
Her kan du se annonsen og du må gjerne dele den i dine kanaler.
Resultatene fra annonsen
Brand studio skrev én sak der ti ulike aktører, fem attraksjoner og fem overnattingssteder som skulle frontes.
Inngangen til saken ble sett 1.157.393 ganger. Saken fikk 17.109 sidevisninger på de to dagene den var live.
Lesetiden var på 1,42 minutter i snitt per leser. Her er vår benchmark på 40 sekunder, så dette er veldig gode tall og viser at folk leste artikkelen.
6,8 prosent av leserne klikket seg videre på de ulike lenkene. Her er det vanlig mellom 2 og 5 prosent så dette er godt over normalen.
Det ble testet fire ulike innganger på front, altså fire forskjellige bilder som ledet inn til artikkelen. Inngangen som spilte på «Stor sørlandsguide» fikk flest klikk.
Alt i alt hadde kampanjen veldig gode tall, både på sidevisninger, lesetid og klikk på lenker i saken
Her kan du lese Visit Sørlandet sluttrapport for sommerkampanjen 2019