Vel blåst Norwegian Travel Workshop

Denne uken har USUS og mange aktører på Sørlandet vært i sving på Norges største og viktigste årlige arena for salgsmøter og nettverksbygging for reiselivsnæringen. Også i år var NTW digital, men denne gangen med hele Norge som vertskap. Rekordmange norske reiselivsaktører og turoperatører fra hele verden deltok og her er litt om hva vi fra Sørlandet har vært med på.
Synnøve Elisabeth Aabrekk på Under Fra direktesendt åpningsseremoni fra Under.

9. april: Første digitale visningstur på Sørlandet

I forbindelse med vanlig fysisk NTW arrangeres det vanligvis mange visningsturer i for- og etterkant av NTW. Men i år har vi altså hatt vår første online visningstur for internasjonale turoperatører. Veldig gøy og lærerikt til neste gang vi skal gjennomføre visningstur digitalt, for dette skal vi gjøre igjen.

De skjulte skattene på Sørlandet

Vår første visningstur ble lagt opp som en tur hvor turoperatørene skulle få se det noe av de skjulte skattene på Sørlandet og det flotteste landsdelen har å by på. Syv bedrifter på Sørlandet fikk prøve seg på visningsturen, som skulle være en direktesendt tur, men vi valgte å «safe» litt og presenterte derfor enkelte forhåndsinnspilte filmer av noen av bedriftene. Litt av poenget var at det skulle oppfattes som en direktesendt tur.

Alle bedriftene ble presentert av Erik Engenes som var vår programleder og guide for turen. Disse syv bedriftene deltok på visningsturen:

  • Lindesnes fyr – turen startet på Norges sørligste fastlandsfyr
  • Under som tok oss fem meter ned på havets bunn og en tur i restauranten
  • Tregde ferie kjørte i rib til Ryvingen fyr
  • Grimstad tok oss med rundt i gater og smug i den idylliske byen
  • Kote Null viste sjarmerende Lyngørporten hotell og fortalte hva Kote Null kan tilby av aktiviteter på vann til et krevende internasjonalt marked.
  • TrollAktiv – viste aktiviter med en blanding av film og direkte sendt i elvekajakk i Otra
  • Sølvgården hotel viste seg fra sin vakreste side og presenterte i Setesdalsbunad, fortalte om hotellet og sølvsmia, og avsluttet turen med et fantastisk høydepunkt med ei jente som stevet ikledd vakker Setesdalsbunad.

For en tur og for en fin gjeng med dyktige folk og flotte opplevelser. Takk til alle som bidro. Til de av dere som ikke fikk visningstur – det vil komme flere sjanser ila året.

15 operatører deltok på visningsturen live, men opptaket er tilgjengelig for 400 påmeldte turoperatører på NTW.

Her kan du se hele visningturen.

NTW 2021

 

13. april: Kick-off med direktesendt åpningsseremoni og live sendinger fra hele Norge

Det offisielle startskuddet for NTW gikk tirsdag ettermiddag der hele 1000 mennesker logget seg på og fulgte direktesendingen.

Åpningsseremonien beveget seg gjennom regionene fra nord til sør, og vårt bidrag var en live sending hvor vi gikk under vann og sendte fra fantastiske Under. Synnøve Elisabeth Aabrekk fortalte om nyheter fra Sørlandet og head chef Nicolai Ellitsgaard viste frem lokale råvarer fra sanketur i fjæra og fortalte om filosofien bak Under.

Og ikke nok med det – på slutten av sendingen kunne vi endelig slippe nyheten om at Kristiansand blir vertskap for NTW 2022. Vi gleder oss stort til å arrangere neste års NTW i Kristiansand 25.-28. april 2022 og ønske verdens reiselivsbransje velkommen!

14.-15. april: 9000 digitale møter

I løpet to dager gjennomføres 9000 forhåndsbookede digitale en-til-en salgsmøter mellom norske reiselivsaktører og turoperatører fra hele verden. Fra Sørlandet deltok 17 bedrifter som representerte overnatting, aktiviteter og attraksjoner. Visit Sørlandet/Visit Southern Norway deltok også og våre representanter Erik Engenes og Mona Konuralp møtte turoperatører fra hele verden og fortalte om alt det fantastiske Sørlandet har å by på i nærmere 50 digitale møter.

Mona Konuralp, USUS
Mona Konuralp, USUS

Fakta om Norwegian Travel Workshop 2021

  • Arrangør er Innovasjon Norge
  • Antall deltakere NTW 2021: 620 bedrifter og 832 deltakere
  • Antall bedrifter – selgere: 301
  • Antall personer – selgere: 420
  • Antall bedrifter – kjøpere: 319 (32 nasjoner)
  • Antall personer – kjøpere: 412
  • 80 % av kjøperne kommer fra Europa/Nordiske land/Russland.
  • USA/Canada: 8 %
  • China, Japan, Korea, India: 10 %
  • Australia, Brazil, Argentina: Øvrige