• nb

Digitalt fotavtrykk for Sørlandet 2016

Usus AS har siden januar 2015 målt det «digitale fotavtrykket» til destinasjoner på Sørlandet. Nå kan vi se tilbake på 2 år med målinger.

Kort fortalt er Visit Sørlandets digitale fotavtrykk summen av alt innhold på web og sosiale medier som handler om hva Sørlandet tilbyr gjestestrømmer innen kultur, opplevelser og ferie/fritid.

Mest brukte ord i sosiale medier om Sørlandet.

Mest brukte ord om Sørlandet i sosiale medier.

Inspirert av Visit Oslos målinger av digitalt fotavtrykk har også vi satt oss et mål på 20% årlig økning i innholdselementer skapt av andre -og oss selv.

Ett «innholdselement» er f.eks. posting av Instagram bilde, en tweet/retweet, Facebook post, artikkel eller bloggpost.

Vi har målt innhold delt om hele Sørlandet, i tillegg til separate søk på Arendal, Region Lister, Lindesnesregionen, Risør, Grimstad og Kristiansand.

2015: Sum innholdselementer skapt av andre - 116 392
2016: Sum innholdselementer skapt av andre - 176 813
Endring fra 2015 til 2016: + 51,90

Sørlandet ble altså «snakket om» nesten 177.000,- ganger i 2016 – en økning på 52 prosent fra 2015! I toppbildet på artikkelen kan du se hvilken ord som ble nevnt flest ganger.

Mest volum var det fra Instagram, Twitter og Facebook. Instagram er den som leverer de største volumene av (åpent) innhold. Men markedsføringsverdien av en bloggpost kan være mye større enn ett Instagram bilde. Twitter henvender seg mer mot nisjer og når det gjelder Facebook er det mye skjult innhold fra personer som har lukkede profiler eller ikke tagger/nevner bedrift eller destinasjon i tekst.

På Instagram må vi gir honnør til alle våre flotte lokale Sørlandsambassadører som poster bilder og tagger #VisitSørlandet eller lignende. Siden januar 2015 har vi latt Sørlendinger ta over Instagramkontoen til Visit Sørlandet. God innhold blir også fanget opp og delt videre.

Instagram bruker mittnorge med bilde fra Ny-Hellesund.

Det mest populære Instagrambildet fra Sørlandet i 2016. Instagrambruker mittnorge med repost fra Sørlandsambassadøren marcinkowalskiphotography. Bilde fra Ny-Hellesund.

Målingen av digitalt fotavtrykk er tilgjengelig for Usus bedrifter og KAM destinasjoner; vil du ha en spesifikk sjekk på din bedrift eller destinasjon; ta kontakt med Erik Engenes i Usus AS.

Les mer mer detaljert om hva vi fanger opp gjennom målingsverktøyet Notified.

Hva kan vi bruke det digitale fotavtrykket til?
I dette blogginnlegget viser vi eksempler på hvordan store arrangementer påvirker delt innhold om destinasjoner. Neste steg er å sammenligne når arrangementer holdes, beleggsprosent og delt innhold fra besøkene eller presse. Jeg er ganske sikker på at disse «kurvene» vil være sammenfallende – et innsalg for bedrifter som jobber med kommuner som vurderer å støtte opp om lokale kulturarrangement?

Aktive handlinger (engasjement) fra Visit Sørlandets egne følgere i sosiale medier.

Usus administrerer «noen få» sosiale media kanaler:
Facebook: visitsorlandet - barnassorland - visitsouthernnorway - camping.sorlandet - visit.kristiansand - Kristiansand.By - barnasbykristiansand
Instagram: /visitsorlandet - /visitsouthernnorway - /visitkrs
Twitter: Visit Sørlandet - Southern Norway - Visit Kristiansand
Google+: Visit Sørlandet - Visit Southern Norway - Visit Kristiansand
Youtube: Visit Sørlandet - Visit Kristiansand
Samt Flickr og Pintrest konto for bilder.

Tilsammen hadde vi 136 999 følgere i våre sosiale mediakanaler i januar 2017. Premier til andre bedrifter som har kontroll på et liknende antall kanaler!

I 2016 var det 901 792 aktive handlinger (engasjement) i egne kanaler. Dette er dessverre en nedgang på 12% fra 2015. Grunnen til dette er en nedgang på engasjement (likerklikk, kommentarer, deling etc) på Facebook sidene på 33 %. Antall følgere har gått opp på alle FB sidene, innholdet er noenlunde det samme, annonsering med ca. samme budsjett - vi tror at det mye diskuterte fallet i organisk reach på Facebook stemmer.

Ellers er det positive tall: Twitter engasjement økt med 236%, Instagram 106% (grunnet Instagram ambassadørene), G+ 81%. YouTube har også hatt en stor økning grunnet økt fokus på video og Camp-Inge prosjektet). Men siden Facebook står for over 50% av engasjementet til våre følgere (en nedgang fra 2015) ble det en nedgang i engasjementet fra våre egne kanaler.

Eksponeringer av Visit Sørlandets innhold på web og blogg

Av egne kanaler har vi visitsorlandet.com og sorlandetblogg.no som hovedkanaler. I tillegg ligger de gamle sidene visitsorlandet.blogspot.no og visit-southern-norway.blogspot.no som fortsatt har gode treff. Vi måler også tall fra Visit Norway appen.

Websider visitsorlandet.com
Visit Sørlandet sidene (statistikk fra alle destinasjoner i Agder og «samle-sider» for Sørlandet - Setesdal/Hovden er ikke med i målingen) hadde i 2016 1 369 795 sidevisninger. Med et gjennomsnitt på 1,63 sider per økt blir dette 840 365 økter. Gjennomsnittlig øktvarighet var 2:49 minutter. Av dette var 58% sider/artikler og resten produkter og events. På produkter og events var det en konverteringsrate (klikk videre til bedriften, bookinglink, kontaktinfo) på 7,8%. Ikke overraskende er det mest besøk fra begynnelsen av juni til slutten av august.

70% av besøkene kom fra organiske Google søk. Dette er en av fordelene med å ligge under Visit Norway plattformen – vi ranker alltid bra på Google, så lenge vi har gjort en god jobb med meta-dataene.

Disse landene besøkte Sørlandet sidene:
1. Norge 67,21 %.
2. Tyskland 10,64 %.
3. USA 3,44 %.
4. Danmark 2,65 %.
5. Nederland 2,13 %.
6. UK 2,11 %.

Rekkefølgen her er den samme som hovedmarkedene i markedsføring og overnattingsstatistikk.

Hvilket operativsystem blir brukt:
1. Windows 35,23 %.
2. iOS 34,37 %
3. Android 20,77 %

Hele Visit Norway siden:
VisitNorway-nettstedene fikk 18,1 millioner besøk i 2016, noe som resulterte i 34,3 millioner sidevisninger. Det ble klikket 1,4 millioner ganger videre til reiselivsnæringen, 47.000 eposter ble sendt og 5.000 telefonsamtaler ble foretatt fra mobil via nettsidene.

Besøk på blogg(er)
Samlet tall for de 3 bloggene (vi samlet alle til sorlandetblogg.no iløpet av 2016) var 65 963 sidevisninger.

Les mer om bakgrunnen for måling av digitalt fotavtrykk.

Spor fra din side.

Legg igjen en kommentar

Adresse

v/Usus AS
Rådhusgata 6,
4611 Kristiansand

Følg oss på Facebook