Markedsføring av Sørlandet mot ferie- og fritidsgjester

Gjennom merkevaren Visit Sørlandet bidrar USUS til å synliggjøre både bedrifter og destinasjonen Sørlandet.
Ved hjelp av kampanjer, nettsider og ulike brands i sosiale medier jobber vi for å gjøre gode opplevelser enda mer tilgjengelig, både for tilreisende og fastboende.
Merkevaren Visit Sørlandet

Som USUS-partner får din bedrift mulighet til å kjøpe markedspakker som retter seg både mot det norske og relevante internasjonale markeder. Våre markedspakker legges opp for å møte akkurat din bedrifts behov og kan distribueres via en rekke flater, både eksterne og interne, analogt og digitalt.

Se oversikt og bestill USUS / Visit Sørlandet markedspakker

Som deltaker i en av USUS sine markedspakker blir bedriften prioritert i all vår kommunikasjon med gjester, journalister, turoperatører og samarbeidspartnere.

Tilbakemelding fra markedspartner Reinhartsen og Reidar Fredriksen: Nye markeder er nådd, og det har vært avgjørende i arbeidet med å markedsføre Den Sørlandske Smaken sammen med øvrige aktører. #spissørlandet

Markedsføring under korona
Konkurransen mellom norske destinasjoner, mot det norske markedet, har aldri vært større. Neste vinter, vår og sommer vil hele Norge kjempe om de samme gjestene. Sørlandet var en av vinnerne sommeren 2020. Tar vi sjansen på at neste sesong går like bra?

Nettsider
Våre hjemmesider på
Visit Sørlandet opplever stadig vekst og hadde i 2019 over 4 millioner sidevisninger. På sosiale medier når vi hundretusenvis av mennesker, fra Nordkapp til Lindesnes i Norge, og i utlandet.

Sosiale medier
Visit Sørlandet når hundretusenvis av mennesker via sosiale medier gjennom året. Per oktober 2020 har vi over 120.000 følgere i våre sosiale media kanaler.

Presse og turoperatører
Vi sender jevnlig ut informasjon om nyheter fra Sørlandet til våre pressekontakter og arrangerer presseturer både på egenhånd og sammen med Innovasjon Norge.
USUS har lang erfaring med å jobbe med influencere og bloggere gjennom våre utenlandskampanjer. Vi jobber også med aktiv bearbeiding av turoperatører (internasjonale og incoming) og deltar på vegne av en samlet reiselivsnæring på Norwegian Travel Workshop hvert år.

Ta kontakt med oss dersom din bedrift er interessert i, eller ønsker å vite mer om våre markedspakker eller andre tjenester knyttet til synlig og markedsføring.

  • Markedsstrategi Visit Sørlandet
    Daglig benytter vi digitale og sosiale plattformer for å bygge opp og spre historien om Sørlandet. Med godt og unikt innhold påvirker vi folks reisevaner. Nå kan du bli med og skape nye reisedrømmer til din bedrift. Her får du oversikten over våre markeder og tiltakene din bedrift kan bli med på i 2021.

    Stikkord for 2021
    • Vi skal jobbe målrettet med å få våre fornøyde gjester (og innbyggere) til å fortelle historien om Sørlandet og være våre ambassadører.
    • Mobil og digitalt - gjestene er digitale. Alle salgs- og markedsaktiviteter har mobil og digitale plattformer som utgangspunkt.

    Våre målsetninger

    Overordnet mål:
    • Visit Sørlandet skal tilby gjester gode tilbud hele året.
    • Vi skal løfte frem Sørlandet som en attraktiv destinasjon, med hovedfokus på sommerferien og ferieperioder gjennom året.
    • Sørlandet skal bli kjent for å være et godt alternativ til andre destinasjoner i Norge, Syden og Danmark.
    • Sørlandet skal tilby attraktive opplevelser.

    Kvantitative mål skal bidra til:
    • Øke antall besøkende
    • Øke andel barnefamilier
    • Øke andel DINKS (voksne som reiser uten barn)
    • Økt trafikk til nettsider
    • Økt trafikk i sosiale medier
  • Segmenter og motivasjon for reise
    Vi fortsetter å fortelle historier og sørger for at de gode historiene fra Sørlandet løftes opp og ut. Vi velger ut noen hovedhistorier som vi kommer til å ha kampanjer på. Historiene spres og målrettes mot ulike motivasjoner for å reise, basert på Innovasjon Norges segmenteringsstudie.

    Historiefortelling
    Vi opp en hel underskog av historier fra Sørlandet som skal støtte opp under hovedhistoriene og markedsfører disse i egne kanaler, både nasjonalt og internasjonalt.

    4 temaer
    Vi har valgt å fokusere på fire temaene. Samme historie kan fortelles på flere måter og dermed rettes mot ulike segment. Merk at grensene mellom hovedtemaene er flytende - alt henger sammen og kan kobles på ulike måter. Som markedspartner blir du enten en del av historien eller du kobles på den eller de historiene der ditt produkt passer.

    Aktiv i naturen
    Vi vil fremheve Sørlandet som en destinasjon med mange aktive opplevelser i naturen innenfor korte avstander. Vi skal snakke spesielt til de som får energi av å være aktive og oppleve nye ting sammen med andre. Aktiviteter i naturen kan være alt fra elverafting, fisking, vandring, klatring, besøk i dyrepark eller bare det å sitte på et svaberg/fjell og kikke ut på havet/utsikten.

    Mat/Spis Sørlandet
    Vi vil fremheve Sørlandet som matdestinasjon og synliggjøre både små og store lokale matopplevelser. Her vil vi ha fokus på lokal mat og drikke og knytte på opplevelser og overnatting i nærheten. Hovedhistorien i 2021 vil rette seg mot flere segmenter og motivasjoner, blant annet såkalte «foodies» og folk som er opptatt av unike luksusopplevelser.

    Kystkultur
    Vi vil fremheve vår unike kystlinje og kystkultur. Vi vil vise skjærgården med uthavner og fyr, bading og båtliv og opplevelser knyttet til kysten og havet - hele året. Vi vil også fortelle historier knyttet til Sørlandets hvite byer og Sørlandets betydning som sjøfartsnasjon, trebåt- bygging, kapertid, krigshistorie m.m

    Kunst, kultur og tradisjon
    Vi vil fortelle historier om sørlandske tradisjoner, kunst- og kulturliv. Ulike mennesker som bor, jobber eller inspireres av Sørlandet vil hjelpe oss å fortelle disse historiene. Her vil vi fortelle også om festivaler, kunstnere, kunstgallerier og museer i tillegg til sørlandsk historie og tradisjon.

    Hvem skal vi henvende oss til?
    Vi retter oss mot følgende fem motivasjonssegment. Her kan du lese mer om Visit Norways motivasjonssegmenter.

    Sharing & caring (brunt): De omsorgsfulle og oppofrende: (barnefamilier med yngre barn). Karakteristika For eksempel naturaktiviteter tilrettelagt for barn. For eksempel gårdsferie, sykkelferie, fiske, klatreparker utendørs, bade i hav, vann og i elv, dyreparker og safari.

    Energy (rødt): De energiske: (familier med ungdommer eller voksne uten barn). Karakteristika For eksempel klatre, rafte, zippe, dykke, juving, lange fjellturer, sykle i fjellet.

    Broadening my cultural horizon (lysegrønt): De kultiverte og intellektuelle (voksne). Karakteristika For eksempel Byer, matopplevelser, (utendørs-)kunst, arkitektur, bymiljø om sommeren, småbyer, sørlandsbyene med uthavnene. Helleristninger og andre fornminner. Lokalmat servert, besøk på gårder der produksjon skjer, høsting av råvarer.

    Escape (blått): De "mindfulle" og introverte: (både voksne, familier eller par). Karakteristika For eksempel fyrferie, tretopphytter, historiske hotell, korte turer, finne sitt eget skjær, SUP, zen/ velværeopplevelser, dressinturer, båtturer i skjærgården, Bjoren. For eksempel Sandøyas «hippiekultur». Små sjarmerende bygder. Lokalmat.

    Adventures in the world of natural beauty (mørkegrønt): De eventyrlystne: (voksne eller familier). Karakteristika For eksempel skjærgården, padling, øyhopping SUPe Sørlandskysten, spise Under vann, sherpatrapper, snorkle i skjærgården, laksesafari, dykking, lei en van man bor i etc.

    Film og gode bilder samt historier fra Sørlandet skal trekke interesse til nettsidene våre og der vil gjesten finne tips og innhold til planleggingen av sin Sørlandsferie.
  • Årshjul
    Her kan du se en årskalender for markedsføringen av Sørlandet: Last ned Visit Sørlandet årshjul 2021

Artikler om markedsarbeidet til Visit Sørlandet