Vi fortsetter å fortelle historier og sørger for at de gode historiene fra Sørlandet løftes opp og ut. Vi velger ut noen hovedhistorier som vi kommer til å ha kampanjer på. Historiene spres og målrettes mot ulike motivasjoner for å reise, basert på Innovasjon Norges segmenteringsstudie.
Historiefortelling
Vi bygger opp en hel underskog av historier fra Sørlandet som skal støtte opp under hovedhistoriene og markedsfører disse i egne kanaler, både nasjonalt og internasjonalt.
4 temaer
Vi har valgt å fokusere på fire temaene. Samme historie kan fortelles på flere måter og dermed rettes mot ulike segment. Merk at grensene mellom hovedtemaene er flytende - alt henger sammen og kan kobles på ulike måter. Som markedspartner blir du enten en del av historien eller du kobles på den eller de historiene der ditt produkt passer.
Aktiv i naturen
Vi vil fremheve Sørlandet som en destinasjon med mange aktive opplevelser i naturen innenfor korte avstander. Vi skal snakke spesielt til de som får energi av å være aktive og oppleve nye ting sammen med andre. Aktiviteter i naturen kan være alt fra elverafting, fisking, vandring, klatring, besøk i dyrepark eller bare det å sitte på et svaberg/fjell og kikke ut på havet/utsikten.
Lokal mat og drikke/Spis Sørlandet
Vi vil fremheve Sørlandet som matdestinasjon og synliggjøre både små og store lokale matopplevelser. Her vil vi ha fokus på lokal mat og drikke og knytte på opplevelser og overnatting i nærheten. Hovedhistorien i 2024 vil rette seg mot flere segmenter og motivasjoner, blant annet såkalte «foodies» og folk som er opptatt av unike opplevelser.
Kystkultur
Vi vil fremheve vår unike kystlinje og kystkultur. Vi vil vise skjærgården med uthavner og fyr, båtruter, bading og båtliv og opplevelser knyttet til kysten og havet - hele året. Vi vil også fortelle historier knyttet til Sørlandets hvite byer og Sørlandets betydning som sjøfartsnasjon, trebåt- bygging, kapertid, krigshistorie m.m
Kunst, kultur og tradisjon
Vi vil fortelle historier om sørlandske tradisjoner, kunst- og kulturliv. Ulike mennesker som bor, jobber eller inspireres av Sørlandet vil hjelpe oss å fortelle disse historiene. Her vil vi fortelle også om festivaler, kunstnere, gallerier og museer, kulturminner i tillegg til sørlandsk historie og tradisjon.
Hvem skal vi henvende oss til?
Vi retter oss mot følgende fem motivasjonssegment. Her kan du lese mer om
Visit Norways motivasjonssegmenter.
Sharing & caring (brunt): De omsorgsfulle og oppofrende: (barnefamilier med yngre barn). Karakteristika For eksempel naturaktiviteter tilrettelagt for barn. For eksempel gårdsferie, sykkelferie, fiske, klatreparker utendørs, bade i hav, vann og i elv, dyreparker og safari.
Energy (rødt): De energiske: (familier med ungdommer eller voksne uten barn). Karakteristika For eksempel klatre, rafte, zippe, dykke, juving, lange fjellturer, sykle i fjellet.
Broadening my cultural horizon (lysegrønt): De kultiverte og intellektuelle (voksne). Karakteristika For eksempel Byer, matopplevelser, (utendørs-)kunst, arkitektur, bymiljø om sommeren, småbyer, sørlandsbyene med uthavnene. Helleristninger og andre fornminner. Lokalmat servert, besøk på gårder der produksjon skjer, høsting av råvarer.
Escape (blått): De "mindfulle" og introverte: (både voksne, familier eller par). Karakteristika For eksempel fyrferie, tretopphytter, historiske hotell, korte turer, finne sitt eget skjær, SUP, zen/ velværeopplevelser, dressinturer, båtturer i skjærgården, Bjoren. For eksempel Sandøyas «hippiekultur». Små sjarmerende bygder. Lokalmat.
Adventures in the world of natural beauty (mørkegrønt): De eventyrlystne: (voksne eller familier). Karakteristika For eksempel skjærgården, padling, øyhopping SUPe Sørlandskysten, spise Under vann, sherpatrapper, snorkle i skjærgården, laksesafari, dykking, lei en van man bor i etc.
Film og gode bilder samt historier fra Sørlandet skal trekke interesse til nettsidene våre og der vil gjesten finne tips og innhold til planleggingen av sin Sørlandsferie.