• nb

USUS-prosjekt #SpisSørlandet: Sørlandet som ledende matdestinasjon

USUS er i gang med neste steg i satsingen på mat og matopplevelser som «reason to go» og «reason to return» til Sørlandet.

  • Satsing på lokalmat skal gi ny konkurransekraft på Sørlandet
  • Sørlandet skal bli ledende i Norden på matopplevelser for barn

12. og 13. september er det kickoff-workshop for USUS-partnerne som er med i #SpisSørlandet på Bjellandstrand gård i Arendal. Nå er det 60 mat-aktører i næringsklyngen som har skrevet under på Sørlandsk Matmanifest, som er «kontrakten» i satsingen #SpisSørlandet.

#SpisSørlandet har fått tildelt prosjektmidler av omstillingsprosjektet NY VEKST i Agder til å arbeide videre med å utvikle Sørlandet som en ledende matdestinasjon.

På workshop i september blir det blant annet seminar med Jill A.Pabst, leder for måltidsturisme i Turistrådet VästSverige. Dette seminaret er åpent for påmelding for alle interesserte. På påfølgende workshop for USUS-partnere blir det oppfølging og konkretisering av videre arbeid med utvikling av #SpisSørlandet og Sørlandet som ledende matdestinasjon.

Eventbrite - Kick-off workshop #SpisSørlandet

Ny konkurransekraft, ledende posisjon i Norden

Prosjektet "Sørlandet som ledende matdestinasjon" har to hovedmål:

  • Bedriftene som er med i Sørlandsk Matmanifest skal kunne dokumentere økt lønnsomhet og bærekraft og ny konkurransekraft for landsdelen som følge av satsing på lokal mat og matopplevelser som «reason to go» og «reason to return» til Sørlandet
  • Sørlandet skal ha en ledende nordisk posisjon som reisemål når det gjelder mat og matopplevelser for barn og barnefamilier

Les USUS-reportasje om da Sørlandet fikk eget matmanifest

Mat-Åse søker nye utfordringer

Grunnlaget for #SpisSørlandet er lagt i tidligere prosjekter på matsatsing, finansiert av VRI Agder (støtteordning som er avsluttet). Blant andre Kathrine Ubostad (bildet øverst), fra USUS-partner Rosfjord Strandhotell/Lindesnes Havhotell, har engasjert seg sterkt i prosjektene.

Les om det første matprosjektet USUS fikk VRI-penger til

USUS egen matspesialist Åse Hodne Hørsdal (bildet til høyre) har vært prosjektleder for VRI-prosjektene. Nå har hun valgt å søke nye utfordringer utenfor USUS:

- Jeg har jobbet med lokalmat på Sørlandet i åtte år, og velger nå å avslutte engasjementet i USUS. Jeg føler det er lagt et godt grunnlag, og jeg er himla stolt av det vi har fått til på den korte tiden,  sier Hørsdal til usus.no.

Genuin kvalitet og gode møteplasser

Hun har stor tro på fremtiden for matsatsingen i USUS, og for USUS-bedriftene som er med på den.

- Dette har vært en spennende reise. Utrolig kjekt å jobbe med bedriftene som virkelig bryr seg om å utvikle gode matopplevelser. Og jeg er kjempestolt og fornøyd med innsatsen som bedriftene har lagt ned, og den viljen til å være med og utvikle #SpisSørlandet, sier Hørsdal.

Hun gir disse rådene til USUS-bedriftene som skal ta matsatsingen videre:

- De må bare fortsette det gode arbeidet. For Sørlandet blir lagt merke til nå, på nasjonalt hold. Jeg tenker at de har alle muligheter for å få et solid ankerfeste med #SpisSørlandet. Men de må alltid ha fokus på den genuine kvaliteten i bunnen, og fortsette med raushet og erfaringsutveksling. De må ha gode møteplasser: det er da det utvikler seg videre. Jeg gleder meg til å følge med på fortsettelsen, sier Åse Hodne Hørsdal.

Les om bakgrunnen for etableringen av Sørlandsk Matmanifest og #SpisSørlandet

Skal bli best i Norden på matopplevelser for barn

Matprosjektet i USUS skal altså drive videre USUS-bedriftenes ambisjon, å utvikle konkurransedyktige og lønnsomme matopplevelser i et økende og betalingsvillig marked innenfor matturisme.

Flere av bedriftene i Sørlandsk Matmanifest har internasjonale ambisjoner. Gjennom utviklingen av Sørlandet som en fremtredende matdestinasjon i Norge, ser bedriftene muligheten for å få drakraft også når det gjelder internasjonale prosjekter.

Derfor er det også en uttalt målsetting i prosjektet å ta en ledende nordisk posisjon som reisemål når det gjelder mat og matopplevelser for barn.

Det skal etableres produkter og opplevelser innenfor mat og matopplevelser for barn som gir Sørlandet en posisjon i et nordisk marked på mat, familie og reiseliv. Dette skal gi landsdelen et konkurransefortrinn sammenlignet med andre regioner.

Går rett inn i barne-strategi på Sørlandet

Satsingen på mat for barn og barnefamilier har bakgrunn blant annet i strategiplanen «Besøk Agder 2030». Der er visjonen: «Agder skal bli best for barn. I 2030 er Agder Nordens mest attraktive region å besøke for barnefamilier.»

Matprosjektet i USUS legger vekt på en helhetlig tilnærming til hvordan målgruppen opplever landsdelen; mat og matopplevelser må inn som del av den strategiske satsingen.

Satsingen på matopplevelser for barn som konkurransefortrinn for landsdelen blir også naturlig koblet opp mot den øvrige satsingen i USUS AS på familiesegmentet som gjestestrøm. Det dreier seg blant annet om Barnas By Kristiansand og Sørlandet som barnas landsdel.

Arbeidspakker tilpasset bedriftenes nivå

Noe av det spesielle i prosjektet denne gang er at det inneholder ulike «arbeidspakker», med aktiviteter tilrettelagt etter hvor i prosessen bedriftene befinner seg. Arbeidspakkene har aktiviteter for å møte behov på basic og advanced nivå, slik bedriftene er vant til i USUS.

I prosjektet skal det jobbes med både profesjonalisering av etablerte satsinger, utvikling av nye matprodukter/opplevelser og lønnsomt samarbeid, og etablering av nye prosjekter og satsinger i sektoren.

Kan bli sertifisering av lokalmat-bedrifter

#SpisSørlandet skal fremstå i markedet som et enda tydeligere merkenavn for tilbydere av lokal mat og drikke.

Et av de mulige tiltakene i prosjektet er en ordning for sertifisering av bedriftene etter visse krav i #SpisSørlandet, pluss oppfølging av kontroll av sertifiserte bedrifter.

Et delmål i prosjektet er også å rekruttere flere kjedehoteller og byrestauranter til USUS og Sørlandsk Matmanifest, og inspirere dem til å tilby gjestene sine mer lokal mat og drikke fra lokale produsenter.

 

Spor fra din side.

Legg igjen en kommentar

Adresse

v/USUS AS
Ny adresse fra 18.sept-17!
Vestre strandgate 26
(5.etg),
4611 Kristiansand

Kontaktpersoner

Følg oss på Facebook

Sertifisering

Bronze Label of the European Cluster Excellence Initiative