• nb

USUS’ matmanifest: Nå skal Sørlandet bli foodie-favoritt

Her får Sørlandet sitt første matmanifest. USUS-bedriftene går all in for å gjøre landsdelen vår så fristende at gjestene kommer for matens skyld.

IMG_0223

IMG_0235- Det hårete målet er at vi har lyst til at her på Sørlandet skal mat være en reason to go, ikke bare et konkurransefortrinn. Gjestene kommer fordi de har lyst til å oppleve maten på Sørlandet. Gjester og fastboende skal merke den tydelige identiteten som ligger i mat de kan få kjøpt på Sørlandet, understreker Kathrine Ubostad (bildet øverst og til høyre) overfor usus.no.

Hun er til daglig en av primus motorene for de aktive USUS-bedriftene Rosfjord strandhotell i Lyngdal og Lindesnes havhotell i Lindesnes. Ubostad har også vært med i USUS-arbeidsgruppen som har utarbeidet intet mindre enn Sørlandets første matmanifest.

Onsdag 4. november 2015 la Ubostad fram resultatet av arbeidet på en høytidelig tilstelning med inviterte gjester i restaurant Soko i Kristiansand dyrepark. Seansen rundt Sørlandsk matmanifest ble behørig krydret med en seksretters middag med bare lokale retter, og lokalt drikke attpå.

Les hele det nye #SpisSørlandet - et matmanifest, under Matboksen på usus.no

IMG_0204- Bli stoltere av det vi produserer

Matmanifestet er resultatet av et USUS-prosjekt som fikk 150.000 kroner fra VRI Agder. Åse Hodne Hørsdal (bildet til høyre) har vært fasilitator for VRI-prosjektet. Hun var selvsagt hjertelig til stede på lanseringen.

I alt 22 matrelaterte USUS-partnere har allerede stilt seg bak den nye matsatsingen på Sørlandet. Og de vil ha med seg enda flere.

Kathrine Ubostad forklarte for publikum på lanseringen tankene bak hvordan matmanifestet er utformet:

- Vi hadde ikke lyst til å ha et strategidokument. Det er kulturen vi vil gjøre noe med. Det er viktig med en lav terskel for å skape en kultur for lokalmat. Bevisstgjøring heller enn noe fysisk. Vi har lyst til å inkludere heller enn å ekskludere, sa Ubostad på Soko.

Hun utdypet slik:

- Mange har lokale råvarer, men glemmer det litt i en travel hverdag. Vi vil bevisstgjøre slik at bedriftene blir stoltere av det vi produserer og gir til gjestene våre. Og vi vil bevisstgjøre gjestene våre. Det er utrolig viktig, på grunn av det de deler og det digitale fotavtrykket det gir.

Stor verdiskaping i lokalmat

Ubostad mener matmanifestet er en viktig begynnelse på noe lønnsomt for landsdelens matbedrifter, både produsenter, spisesteder og andre:

- Det er på høy tid at vi har fått et matmanifest på Sørlandet. Det er viktig, med det presset som vi har fra gjestene våre, når vi vet at for 40 prosent av dem som besøker oss er matopplevelsen en viktig del av gjesteopplevelsen. Men 60 prosent sier de er misfornøyd med restauranten de har besøkt. Det er ikke korrelasjon mellom disse. Da må vi gjøre noe. Jeg tror at det å skape en egen identitet er viktig.

Men hun glemmer selvsagt ikke økonomien, som er hovedgrunnlaget for satsingen:

- Det er stor verdiskaping i satsing på lokalmat. Undersøkelser viser at hver krone som brukes på lokalmat gir fire ganger høyere verdiskaping lokalt enn importerte råvarer, understreket Kathrine Ubostad.

IMG_0258- Få fram de gode historiene

Usus.no har også snakket med andre av de sentrale deltakerne i VRI-prosjektet om matmanifestet. Øyvind Nese (bildet til høyre) fra Landbrukets dag forteller hvordan han har tenkt i arbeidet med dokumentet:

- Det er viktig med et matmanifest fordi det legger trykk på folk og er en forpliktelse til å vise fram lokalmat på sine destinasjoner og reiselivsbedrifter. Alle piler peker jo oppover i forhold til lokalmat, og vi må møte det markedet etterspør. Det er en måte å skille seg ut på, sier Nese.

- Jeg håper bedriftene tar i bruk en mye større andel lokalmat, at vi på den måten gjør oss til en mer interessant landsdel å besøke. Fremover må vi selvsagt få fram de gode historiene som allerede fins, og det er viktig at de som er motorer blir synlige, og det vil føre til at andre kaster seg på vogna.

IMG_0245Økt matkvalitet i Dyreparken

Spiserisjef Roy Byremo (bildet til høyre) i Dyreparken og hans gode hjelpere gjorde en kjempeinnsats med maten på lanseringskvelden. Han sier blant annet dette:

- Det viktigste med et matmanifest er å få alle hoteller og restauranter til å forplikte seg til å ha sørlandsk mat på menyen, og at vi viser at vi har både mat og kultur på Sørlandet. Per i dag har vi ikke noen tydelig retning for hoteller, restauranter og spisesteder når gjelder å bruke lokal mat og synliggjøre det.

Byremo er helt konkret:

- Matmanifestet vil skape en forpliktelse for de som ønsker å være med og synliggjøre sørlandsk mat og produsenter; vi skal få minimum en rett på menyen hos de ulike serveringsstedene. Restaurantene som er med i begynnelsen kan vise til dem som ikke er med at det er en stor fordel å ha sørlandske retter på menyen.

Byremo ser store fordeler for Dyreparken:

- Parker er ellers kjent for fastfood og enklere retter. Det vil være et konkurransefortrinn med lokalmat, og vi ønsker at både lokale og eksterne gjester vil få et bedre utvalg på mat når de kommer til Dyreparken. Jeg vil jo gjerne at den kvaliteten som vi får med matrettene fra de lokale produsentene får økt salg på restaurantene og økt kvalitetsfokus. Vi vil forandre det bildet som mange har i forhold til parker, og håper på en bevissthet om at i Dyreparken får du god kvalitetsmat fra lokale produsenter.

Seier til Ekorn-Jensen

Byremo og Dyreparken er godt i gang. Denne uka ble det klart at Ekorn-Jensen kafé i Kristiansand dyrepark har vunnet den store Matprisen 2015 i klassen Årets enkeltvirksomhet.

Matprisen deles ut av ØQ – økologisk mat i storhusholdninger - og DebioInfo. «Målet med prisutdelingen er å løfte fram og hedre kokker, kjøkkenansatte og støttespillere som tenker sesong, bruker mer grønt, reduserer svinnet og bruker flere økologiske råvarer. Og det viktigste av alt er at de lager velsmakende mat og er stolte av det», heter det fra arrangøren.

Det heter også i begrunnelsen:

«Ekorn-Jensen Kafé i Kristiansand Dyrepark satser økologisk og har fokus på råvarer fra lokale produsenter. Allerede ved åpningen i 2015 oppnådde kaféen Debios serveringsmerke i gull.»

Og juryen for prisen uttaler:

«Vi tror denne satsingen vil ha mange gode ringvirkninger. Dyreparken gjør bevisste matvalg. Et sunt mattilbud på arrangementer for barn er i dag en sjeldenhet. Vi er overbevist om at Dyreparkens satsning på økologiske råvarer på Ekorn-Jensen kafé vil gi gode matopplevelser for alle som besøker stedet, men også inspirere lignende virksomheter til å satse på økologiske råvarer.»

Spor fra din side.

Kommentarer (7)

Legg igjen en kommentar

Adresse

v/USUS AS
Ny adresse fra 18.sept-17!
Vestre strandgate 26
(5.etg),
4611 Kristiansand
Org nr: 993 995 282

Kontaktpersoner

Følg oss på Facebook

Sertifisering

Bronze Label of the European Cluster Excellence Initiative