• nb
  • Home
  • #SpisSørlandet
  • «Nytt» fjes i USUS: Ellen Rebekka Stokkeland – den nye sjefen på Heddan gard

«Nytt» fjes i USUS: Ellen Rebekka Stokkeland – den nye sjefen på Heddan gard

Ellen Rebekka Stokkeland (31) tar over som daglig leder av familiebedriften Heddan gard i Hægebostad.

- Det er en ære for meg å få drive det videre, og jeg håper å få det godt til, sier Ellen Rebekka Stokkeland.

På bildet øverst ser du Heddan gards nye sjef i Kristiansand sentrum. Hun har vært på bytur for å søke råd hos USUS. Det er inngang til USUS' nye lokaler under V26 (Vestre Strandgate 26) til høyre i bildet. (Foto: Inge T. Dalen, USUS)

Hun forklarer lederskiftet på Heddan gard slik:

- Dette er et generasjonsskifte. Foreldrene mine, som har startet det opp og drevet det fram, har lyst til å slutte og gi en mulighet for meg til å ta over. Jeg har vært i bedriften i alle de 27 årene den har eksistert, så det er en naturlig sak for meg å ville ta over.

Historisk overnatting og tradisjonsmat

Ellen Rebekka Stokkeland er yngste datter av ekteparet Renate og Erling Stokkeland. De åpnet Heddan gard i Hægebostad som gjestegård for 27 år siden. Bedriften, som selvsagt er USUS-partner, driver med blant annet overnatting og lokalmat.

Artikkelen fortsetter under bildet. (Foto: Heddan gard)

Slik presenterer bedriften seg selv på nettsiden:

«Gjestegard i usjenerte omgivelser i kanten av villmarken. Byr på et vennlig tilstedeværende vertskap, spennende matopplevelser basert på lokale tradisjoner og komfortable rom med sjel. Åpent hele året på bestilling.»

Heddan gard tilbyr overnatting i historiske gårdsbygninger, flere av dem verneverdige. Det betyr en stemningsfull tidsreise kombinert med moderne komfort.

Heddan byr også gjestene på matopplevelser med lokal tradisjonsmat i egen restaurant. Gjestegarden deltar selvsagt i #SpisSørlandet, USUS’ satsing på lokalmat som reason to go til Sørlandet.

Krevende å drive livsstilsbedrift

Nå overtar Ellen Rebekka Stokkeland altså som daglig leder av familiebedriften. Hun har vært involvert som assisterende daglig leder en god stund, så hun vet hva hun går til. Det er også derfor det står "nytt" fjes i USUS i tittelen til denne saken, for Stokkeland har vært aktiv i USUS-sammenheng lenge.

Men den nye sjefen har stor respekt for oppgaven hun går til:

- Det blir veldig krevende. Det er jo en livsstilsbedrift. Det blir krevende å legge opp livet sitt etter bedriften. Det er veldig mye en må være flink på, så det blir flere utfordringer. Det gjør det veldig spennende, sier Stokkeland.

Gamle oppskrifter og nye medier

Hun forteller litt om hvordan hun ønsker å kombinere innovasjon med Heddans stolte historie:

- Den største utfordringen fremover blir nok å fornye seg. Vi vil utvikle kommersielle pakker i forbindelse med Barnevandrerstien. Og vi vil satse videre på lokalmat og tradisjonsmat, som har vært viktig siden vi startet opp. Vi vil videreføre slektens oppskrifter, med lefsebaking og kongelig lunsj, sier Stokkeland.

Hun understreker at hun også vil videreutvikle familiebedriftens viktige tilstedeværelse i sosiale medier og på nettet, og hun nevner spesielt søkemotoroptimalisering (SEO) og Tripadvisor.

Unike matopplevelser og historiefortelling

Stokkeland utdyper matsatsingen på Heddan gard:

- Lokalmat er viktig fordi det er en del av den tradisjonen, kulturen og historien som er Heddan gard. Før var det gårdens produkter, nå er det de lokalbaserte råvarene, og blant annet tradisjonene med å forklare hvor viktig potetene var; de som ga mat på bordet.

- Jeg tror det er en veldig verdi i å satse på lokalmat. Det er trendy også, og mediene har veldig fokus på det. Folk vil vite hvor maten kommer fra, og de vil ha lokale matopplevelser; den unike, tradisjonsbaserte opplevelsen og historiefortellingen, sier Stokkeland.

Hun understreker at foreldrene hennes fortsatt skal være involvert i driften av Heddan gard.

- De er historiefortellerne, poengterer hun.

Stolt av kvalitetsmerket Olavsrosa

Stokkeland vil også utnytte bedre i markedsføringen at Heddan gard faktisk kan smykke seg med Olavsrosa.

Det er stiftelsen Norsk Kulturarv som tildeler dette kvalitetsmerket. Olavsrosa skal vise gjestene vei til enestående opplevelser som er rotfestet i den norske kulturarven.

Kvalitetsmerket blir bare tildelt opplevelser av særlig høy standard. Opplevelsestilbudets kulturhistoriske verdi er veldig viktig, pluss hvordan kulturarven blir ivaretatt og formidlet til publikum.

Utenom Heddan gard er det bare et eksklusivt knippe reiselivsbedrifter som er tildelt Olavsrosa i Agder.

I Vest-Agder har Setesdalsbanen kvalitetsmerket. Setesdalsbanen er USUS-partner som del av Vest-Agder-museet (VAM).

Det Lille Hotell i Risør og Sølvgarden i Valle er USUS-partnere i Aust-Agder som gjør seg fortjent til å bruke Olavsrosa i markedsføringen.

- Olavsrosa beskriver oss så godt; hva vi har av norsk kulturarv, og vern gjennom bruk. På gården er det 30 bygninger med stort og smått. Det er lafta bygninger, og det foreldrene mine har bygd og restaurert. Det er viktig for oss at det er den norske kulturarven som skal leve videre. Vi kombinerer, natur kultur og historie, konstaterer Stokkeland.

Får god hjelp av USUS

I forbindelse med overtakelsen av Heddan ba Stokkeland USUS-teamet om råd og hjelp, og et møte på USUS' kontor i Kristiansand. (Vestre Strandgate 26, femte etasje.)

- Jeg får veldig mye hjelp av USUS i forhold til å være en del av et nettverk, et fellesskap. Jeg blir ikke så alene når jeg skal utføre alle oppgavene. Det er fint å ha ressurspersoner som jeg har tilgang til, og som jeg kan knytte meg til for å gjøre utfordringene lettere, sier den nye sjefen på Heddan gard, Ellen Rebekka Stokkeland.

Spor fra din side.

Legg igjen en kommentar

Adresse

v/USUS AS
Ny adresse fra 18.sept-17!
Vestre strandgate 26
(5.etg),
4611 Kristiansand
Org nr: 993 995 282

Kontaktpersoner

Følg oss på Facebook

Sertifisering

Bronze Label of the European Cluster Excellence Initiative