• nb
  • Home
  • #SpisSørlandet
  • Oppfordrer USUS-partnere til å søke om kvalitetsmerket Norwegian Foodprints

Oppfordrer USUS-partnere til å søke om kvalitetsmerket Norwegian Foodprints

* Serverer du gjestene en kvalitetsopplevelse basert på lokal mat og historie? Søk om godkjenning i Norwegian Foodprints på Visit Norways nettsider.

* Gratis markedsføring lokalt og internasjonalt, og redaksjonell omtale attpå. USUS-partner Bjellandstrand gård (bildet øverst) er allerede med i ordningen, og anbefaler den varmt.

- Vi oppfatter Norwegian Foodprints som et kvalitetsstempel for lokalmaten vi serverer. Vi synes flere burde være opptatt av å få den godkjenningen. Vi bruker det selvfølgelig i markedsføringen vår, på menyer og nettsidene, at vi har fått den godkjenningen, sier Jon Ramsvatn.

Han driver Bjellandstrand gård på Tromøya i Arendal, med både kafé, selskapslokaler og catering. Bjellandstrand er selvsagt USUS-partner. Kafeen er testet og godkjent av Norwegian Foodprints.

#SpisSørlandet og Norwegian Foodprints

«Maten er laget fra grunnen av med lokale norske ingredienser, og reflekterer tilbyderens kunnskap om lokal mat og matretter», heter det i teksten på nettsiden til Bjellandstrand gård, ved siden av Norwegian Foodprints-merket.

Bjellandstrand er også helhjertet med i USUS’ egen #SpisSørlandet-satsing. Hensikten er å få foodies (matturister) til å komme til Sørlandet for matens skyld. Norwegian Foodprints er dermed med på å forsterke markedsføringen av satsingen på lokalmat.

Det digitale matkartet

Norwegian Foodprints («matavtrykk») er en godkjenningsordning administrert av Innovasjon Norge. Restaurantene som er med i ordningen, blir markedsført gjennom nettsidene til Visit Norway. Norges mest besøkte reiselivsguide på nett, med 600.000 besøk i måneden.

«Har du et unikt spisested med omtanke for råvarene, kvaliteten, måltidet, atmosfæren og den gode historien? Da bør du være synlig på vårt digitale matkart», oppfordrer Innovasjon Norge.

Og utdyper slik: «Alle spisesteder som kan gi de besøkende en kvalitetsopplevelse basert på lokal historie og norske råvarer, er velkommen til å søke om deltakelse.»

Lokalmat stadig viktigere for gjestene

Hensikten med det digitale matkartet er å ha en samlet oversikt over restauranter som satser på god norsk mat og lokale spesialiteter. Og som forteller den gode historien som gir det lille ekstra. Til glede for matglade gjester fra både Norge og utlandet som etterspør lokalmat i større og større grad.

Innovasjon Norge konstaterer om internasjonale foodies: «Vi vet at maten og matopplevelsen turistene får når de kommer til Norge, blir viktigere og viktigere, og flere og flere har mat som viktigste kriterium når de velger reisemål.»

Konkurransefortrinn med flere på ett sted

USUS oppfordrer kvalifiserte spisesteder i klyngen til å søke om godkjenning i Norwegian Foodprints. Vi vet vi har mange dyktige partnere som er med på #SpisSørlandet, og er svært opptatt av lokalmat og historiefortelling.

Fra før er fire USUS-bedrifter med i Norwegian Foodprints-ordningen:  Bjellandstrand gård, Hovden fjellstoge, Sølvgarden og Rosfjord Strandhotell.

Innovasjon Norge poengterer at det vil være et konkurransefortrinn å ha mange kvalitetsmerkede spisesteder i en region.

Strenge kriterier for godkjenning

Spisesteder som ønsker å være med på ordningen Norwegian Foodprints, må altså søke om å bli godkjent.

Innovasjon Norge har satt opp forholdsvis strenge kriterier som må oppfylles. Spisestedet skal blant annet servere norsk mat, laget fra grunnen av. På menyen skal det være minimum tre hovedretter basert på lokale råvarer.

De som serverer maten, skal ha gode lokalkunnskaper om råvarene og retten, og menyen skal kunne formidles ved bordet. Det er også krav om minimum tre måneders sammenhengende åpningstid. Les alle kriteriene i lenken til søknaden på Norwegian Foodprints.

Kontroll også etter godkjenning

Innovasjon Norge sender faktisk ut anonyme kontrollører som skal teste om spisestedet holder det det lover i søknaden. Det er først når restauranten er testet og godkjent den får være med i ordningen.

Selv etter en godkjenning, vil Innovasjon Norge med jevne mellomrom sende ut testere som skal sjekke at restauranten holder kvaliteten oppe. Hensikten er selvsagt å sikre et høyt nivå, og understreke at Norwegian Foodprints er et høythengende kvalitetsmerke.

- Det er bra, for da holder de oss litt i ørene, sier Jon Ramsvatn om denne oppfølgingskontrollen.

Gratis ordning, artikler på kjøpet

Han forteller at Bjellandstrand gård ikke hadde noen problemer med å bli godkjent, fordi bedriftens bevissthet rundt lokalprodusert mat var så høy fra før.

Ordningen er uansett gratis. Godkjente bedrifter får gjennom Visit Norways nettsider markedsføring i både Norge og utlandet. Sidene er på engelsk og norsk i dag. I tillegg vil det bli laget redaksjonelle artikler på nettsidene om spisestedene som er med i Norwegian Foodprints.

Les mer om godkjenningsordningen og søk om å få Norwegian Foodprints

Tagger:,

Spor fra din side.

Legg igjen en kommentar

Adresse

v/USUS AS
Ny adresse fra 18.sept-17!
Vestre strandgate 26
(5.etg),
4611 Kristiansand
Org nr: 993 995 282

Kontaktpersoner

Følg oss på Facebook

Sertifisering

Bronze Label of the European Cluster Excellence Initiative