• nb

How to-guider

MAL: Hvordan måle synlighet på søkemotorer

MAL: Hvordan måle synlighet på søkemotorer

Hvordan vet vi egentlig hvor synlig vi er på Google? Holder det å "google" seg selv og se hvor høyt på lista man kommer? Google er god på å levere relevante søkeresultat til nettopp DEG, derfor kan ett og samme søk gi forskjellige søkeresultat når jeg søker kontra når du søker etter det samme. Vi har laget en mal du kan bruke for å holde oversikten over hvor synlig din bedrift er i søk. 

Les mer

MAL: Hvordan lage en målingsplan for Google Analytics

MAL: Hvordan lage en målingsplan for Google Analytics

For å lykkes med digital markedsføring er det avgjørende å måle hva som gir effekt. Kun på den måten kan en forbedre resultatene. Google Analytics gir slik innsikt, men først trenger du en plan på hva du ønsker å måle og hvilke tall som gir den den riktige innsikten. Vi har laget en mal på målingsplan du kan laste ned og lage din egen versjon av.

Les mer

Gir du besøkende digitale opplevelser og hjelp gjennom hele besøkssyklusen?

Gir du besøkende digitale opplevelser og hjelp gjennom hele besøkssyklusen?

Hvordan kan vi gi besøkende best mulig digitale opplevelser og hjelp innenfor hvert steg i besøkssyklusen? Under Norwegian Digital Travel Conference 2016 presenterte Nick Hall fra Digital Tourism Think Tank en mal du kan laste ned og fylle ut ifht å få oversikt over hvordan DIN bedrift leverer i de ulike fasene. 

Les mer

Nå kan du sende live på Facebook fra mobilen

Nå kan du sende live på Facebook fra mobilen

I april 2016 ble Facebook Live tilgjengelig for alle, så nå kan du bruke mobilen til å kringkaste live video til hvem som helst i hele verden. 

Les mer

Google AdWords – betalt synlighet på Google

Google AdWords – betalt synlighet på Google

Google AdWords er Googles annonseverktøy der det største og viktigste produktet er betalt synlighet på søkeord i søkemotoren (til forskjell fra gratis synlighet). I tillegg tilbys også muligheter for bannerannonsering via Google Display Network og videoannonsering via YouTube. 

Les mer

Tripadvisor evalueringsark

Tripadvisor evalueringsark

Midtjysk turisme har laget en serie med evalueringsark til effektmåling på sosiale medier - deriblandt en for Tripadvisor. 

Les mer

Digital accelerator checklists

Moving towards digital success there are several things to consider and to make sure are in place. Take a look at the checklist within each area within the Digital Accelerator Framework and use them as a roadmap for your digital development.

Les mer

Innføring i e-postmarkedsføring

Innføring i e-postmarkedsføring

Her finner du to presentasjoner som henholdsvis gir deg en grunnleggende innføring i e-postmarkedsføring og tips til hvordan du kan ta e-postmarkedsføring hakket videre.

Les mer

Hvordan få Facebook-merket «Very responsive to messages»

Hvordan få Facebook-merket «Very responsive to messages»

Nå gir Facebook deg et merke dersom din Facebook-side er rask å svare på meldinger. Vi er utålmodige mennesker, og et slikt merke gir en fin indikasjon på i hvilken grad din bedrift er "på". 

Les mer

Henger du med på Facebook-endringer?

Henger du med på Facebook-endringer?

Det er ikke alltid like greit å henge med på alle endringene som Facebook finner på... Her samler vi en egen Facebook-logg der vi plukker ut en eller flere gode artikler om endringen som har kommet slik at du når som helst kan gå inn i digital verktøykasse og sjekke om du har fått med deg "siste" fra Facebook. 

Les mer

MAL: Digital strategi

MAL: Digital strategi

En digital strategi bør inneholde en langsiktig tilnærming til hvordan man håndterer de ulike plattformene på en helthetlig måte - som bygger merkevaren. Vi har laget et eksempel på hvordan du kan sette opp en digital strategi for din bedrift. 

Les mer

MAL: plan for e-postmarkedsføring

MAL: plan for e-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring er masseutsendelse av skreddersydde e-postmeldinger til utvalgte mottakere som har sagt seg villig til å motta disse. Men før din bedrift går i gang med dette er det lurt å legge en plan for utsendelsene.

Les mer

Tabell for søkemotoroptimalisering (SEO)

Tabell for søkemotoroptimalisering (SEO)

Oppdatert juni 2015: Search Engine Land er en nettside som har mye nyttig stoff om søkemotoroptimalisering, og her finner du blant annet denne omfattende, men oversiktlige illstrasjonen av hva som er viktig for synlighet på nett. Den forklarer hva som påvirker postivit og negativt på selve nettsiden, og hva som påvirker postivit og negativt utenfor nettsiden.

Les mer

Hvordan skru av eller på reklame på egne YouTube videoer

Hvordan skru av eller på reklame på egne YouTube videoer

Om du vil hente ut youtube-filmer på din bedrifts nettside, ønsker du kanskje ikke forstyrrende reklame før avspilling av filmen... Du har dessverre ikke kontroll over reklame på youtube-filmer som ANDRE har lastet opp. Er det imidlertid dine EGNE filmer du vil vise på nettsiden din, så kan du velge dette i innstillinger for kanalen din.

Les mer

Instagram 2015 study

Instagram 2015 study

Visste du at 70 % av Instagrammere har søkt etter en merkevare på Instagram, og at 41% følger eller kan tenke seg å følge en merkevare for å få spesielle tilbud?

Les mer

Hvordan ekskludere spamtrafikk fra google analytics-rapportene dine?

Hvordan ekskludere spamtrafikk fra google analytics-rapportene dine?


Har du rare oppføringer i Google Analytics-rapportene dine som angivelig gir deg trafikk til nettsidene dine? Noen av de mest kjente er semalt.com, buttons-for-website.com, zpin.it. Det er spam og kludrer til tallene dine i analytics, men det er enkelt å få de bort fra rapportene. Digital verktøykasse gir deg bruksanvisningen. 

Les mer

Google My Business

Google My Business

Ved å opprette en side på Google My business kan du ta kontroll over hvordan du fremstår i googles søk, kart og google+. 

Les mer

Blåboka – NRKs sosiale medier-strategi

Blåboka – NRKs sosiale medier-strategi

NRK har nettopp laget sin egen håndbok for sosiale medier. Den inneholder NRKs sosiale medier-strategi, hvilke kriterier de måler suksess etter, interne retningslinjer og en del tips og triks til god bruk av ulike sosiale medier. Om ikke alt er relevant for bedriftene i Arena Usus, så er det en hel del å lære her.

Les mer

Facebook evalueringsark

Facebook evalueringsark

Mange bedrifter er på Facebook uten å ha en tydelig målsetning og målgruppe med det, og måling av om man lykkes eller ei blir derfor vanskelig. Midtjysk turisme har laget en serie med evalueringsark til effektmåling på sosiale medier - deriblandt en for Facebook. Denne tvinger deg også til å bli mer bevisst på hvorfor du er på Facebook. 

Les mer

Nye nettsider del 2: Valg av leverandør

Nye nettsider del 2: Valg av leverandør

Web-byrå, IT-firma, reklamebyrå, UX-byrå, fullservicebyrå, nabogutten hjemme... Kjært barn har mange navn, og det er mange typer leverandører å velge mellom når man skal anskaffe nye nettsider. Vi forsøker oss på å forklare forskjellen på ulike typer leverandører og gir deg noen tips til ting du bør spørre potensielle leverandører om. 

Les mer

Nye nettsider del 1: Definer dine behov

Nye nettsider del 1: Definer dine behov

Det første man bør gjøre når man tenker på å anskaffe nye nettsider til bedriften er å gjøre en analyse av hva som fungerer og ikke fungerer på dagens nettside. Dette bør sees på opp i mot konkrete målsetninger og målgrupper man har definert for nettsidene. Vi gir deg her en rekke spørsmål som kan være greit å jobbe seg gjennom før man tar kontakt med potensielle leverandører av nettsider. 

Les mer

Hvordan få kontroll over innhold på dine nettsider

Hvordan få kontroll over innhold på dine nettsider

Alltid når man skal i gang med å fornye sine nettsider, kommer spørsmålene om vi har bra nok INNHOLD. Er det noe som må slettes, skrives om og/eller skrives helt på nytt? Her får du noen tips til hvordan du kan "angripe" innholdet ditt når du skal fornye nettsidene eller når som helst ellers.

Les mer

Nøkkelen til Instagram: – Keep it short and sweet

Nøkkelen til Instagram: – Keep it short and sweet

Det er det klare rådet fra Christianne Wahl fra Facebook i foredrag på Digitalkonferansen 2014 om Instagram. "Become an Instagram Champion" heter foredraget hennes, der hun blant annet deler sju tips til godt innhold på Instagram.

Les mer

Instagram Menu – Comodo NYC

Instagram Menu – Comodo NYC

Restauranten Comodo fra New York City bruker Instagram på en kreativ måte ved å introdusere #comodomenu for å få gjestene til å dele bilder av maten på menyen. På den måten kan andre gjester få hjelp til å bestemme seg for hva de vil bestille...

Les mer

Denmark’s most shareable places

Denmark’s most shareable places

VisitDenmark har identifisert de mest delte stedene i Danmark og utplassert fysiske skilt med hvilke # de kan bruke når de tar bilde på disse stedene. Dette har gjort det lett for besøkende å dele bilder fra danske destinasjoner i sosiale medier. 

Les mer

Kilder til info om e-postmarkedsføring

Kilder til info om e-postmarkedsføring

Trenger du vite mer om e-postmarkedsføring? Her har vi samlet noen gode kilder til informasjon slik at du kan komme i gang med eller lage bedre e-poster til dine gjester eller potensielle gjester. 

Les mer

How to: Google Analytics Academy

Google har laget en serie med opplæringsvideoer knyttet til Google Analytics. Videoene i denne listen er en del av kurset "Digital analytics fundamentals" i Analytics Academy. Her kan du se gjennom hele kurset, eller velge deg ut emner du trenger vite mer om. 

Les mer

Tabell for søkemotoroptimalisering (SEO)

Tabell for søkemotoroptimalisering (SEO)

Search Engine Land er en nettside som har mye nyttig stoff om søkemotoroptimalisering, og her finner du blant annet denne omfattende, men oversiktlige illstrasjonen av hva som er viktig for synlighet på nett. Den forklarer hva som påvirker postivit og negativt på selve nettsiden, og hva som påvirker postivit og negativt utenfor nettsiden.

Les mer

Hvordan endre navn på en Facebook-side

Hvordan endre navn på en Facebook-side

Facebook har som regel at du ikke selv kan endre navn på din Facebook-side etter at du har passert 200 tilhengere. Det finnes imidlertid muligheter for å endre navn, men du må sende en melding til Facebook. Vi viser deg hvordan.

Les mer

Hvordan komme i gang med Instagram for din bedrift

Hvordan komme i gang med Instagram for din bedrift

 

Instagram er en gratis foto-delingstjeneste og sosialt nettverk som ble lansert i oktober 2010. Tjenesten gjør det mulig for brukere å ta et bilde, legge til enkle effekter, og deretter dele det med andre Instagram-brukere som er koblet til på det sosiale nettverket. Tjenesten har i dag 150 millioner registrerte brukere.

Les mer

Hvordan komme i gang med Google Analytics

Hvordan komme i gang med Google Analytics

Google Analytics er det mest brukte statistikkverktøyet for å måle trafikk på nettsider. Ved å sette opp Google Analytics kan du få viktig informasjon om antall besøkende på nettsiden din, hvor de kommer fra både geografisk og om de kommer via søk eller via en lenke, hvor lang tid de bruker på nettstedet ditt, hvor mange og hvilke sider de besøker, om de besøker siden din fra en pc eller fra mobil og mye mer. 

Les mer

Digital synlighet: kort om nøkkelord og metatekster

Digital synlighet: kort om nøkkelord og metatekster

Synlighet på søkemotorene handler i stor grad om å bruke ord som brukerne faktisk benytter i søk, og å bruke de på riktig måte. På Arena Usus' medlemskonferanse i januar 2014, holdt undertegnede og Linda Løvfall en praktisk workshop i "digital basic". Ett av temaene vi dekket var hvordan bli synlig på nett ved hjelp av gode søkeord og metatekster.

Les mer

Del 1: Hvordan komme i gang med Google+

Del 1: Hvordan komme i gang med Google+

Vi har samlet noen korte videoer om hvordan du kommer i gang med Google+. Google+ kan brukes til mye, både privat og for din bedrift. Del informasjon med alle eller utvalgte sirkler av mennesker, inviter til hangouts og mye mer. For å forstå hvordan du kan bruke kanalen til å markedsføre din bedrift anbefaler vi deg å bruke det som en vanlig bruker først.

Les mer

En innføring i søkemotoroptimalisering

En innføring i søkemotoroptimalisering

Trond Lyngbø i Metronet har laget en kort innføring i søkemotoroptimalisering. Hvorfor er det viktig og hvordan forstå brukernes intensjoner når de søker etter innhold på nett.

Les mer

Besøk vs unike brukere i Google Analytics

Besøk vs unike brukere i Google Analytics

Synlighet AS er et av landets ledende rådgivningsselskaper når det gjelder effektiv markedsføring på internett. De har laget noen enkle videoer som forklarer kompliserte begreper i Google Analytics, og i denne videoen forklarer de ved hjelp av en cookies og seigmenn hvorfor unike brukere er et meningsløst begrep.

Les mer

Hvordan forstå bounce rate i Google Analytics

Hvordan forstå bounce rate i Google Analytics

Synlighet AS er et av landets ledende rådgivningsselskaper når det gjelder effektiv markedsføring på internett. De har laget noen enkle videoer som forklarer kompliserte begreper i Google Analytics, og i denne videoen forklarer de ved hjelp av en tennisball, seigmenn og cookies hva "Bounce rate" er.

Les mer

Rediger informasjon om din bedrift på Wikipedia

Rediger informasjon om din bedrift på Wikipedia


Wikipedia
er en internasjonal internettbasert encyklopedi som utgis av den ideelle organisasjonen Wikimedia Foundation, med hovedsete i Florida, USA. Den er en wiki, hvilket betyr at alle kan redigere innholdet. Ifølge Alexa er Wikipedia en av verdens 10 mest besøkte nettsider, og det finnes over 30 millioner artikler på 287 språk (per august 2013).

Les mer

Her får du digital førstehjelp

Her får du digital førstehjelp

I god hakkespettånd fra Hovden-konferansen: Her får du  førstehjelp til å operere i det digitale landskapet.

Les mer

Legg igjen en kommentar

Adresse

v/Usus AS
Rådhusgata 6,
4611 Kristiansand

Følg oss på Facebook