Slik markedsføres Sørlandet sommer 2020

2020 ble ganske så annerledes enn vi hadde sett for oss, året som så ut til å bli det beste året noensinne. Men vi har snudd oss rundt og mobiliserer alt vi kan for å vinne kampen om de norske gjestene. Vi kjører nå store og små kampanjer for å skape reiselyst og få både lokale og tilreisende til å velge opplevelser på Sørlandet. Slik markedsføres Sørlandet sommeren 2020.
Hengekøye Foto Magnus Furset©Visit Norway Hengekøye Foto Magnus Furset©Visit Norway

Her er oversikten over de markedskampanjene vi kommer til å fronte fra Visit Sørlandet. I tillegg har hver destinasjon/by/sted egne kampanjer og stunt som gjøre landsdelen synlig flere på steder og kanaler på samme tidspunkt. Dette styrker Sørlandets posisjon som reisemål.

Filming av SørlandskampanjeStor Sørlandskampanje med S&B-N

Sammen med byrået S&B-N rigger vi en stor kampanje for å skape reiselyst til Sørlandet og trigge kjøp hos den enkelte bedrift. Kampanjen omfatter en rekke filmer tatt opp hos hele spekteret av destinasjoner og bedrifter på Sørlandet og sammen med disse filmene er det planlagt både fysiske stunts for å skape oppmerksomhet og omfattende betalt annonsering.
Visit Sørlandet har i samarbeid med byrået og de lokale destinasjonsselskapene valgt ut det beste Sørlandet har å by på, og i tillegg har hver region har fått muligheten til å bestille ekstrapakker som inkluderer ekstra filming og annonsering for seg og sitt område. USUS har fått ekstra midler fra Agder Fylkeskommune til markedsføringen av Sørlandet. For regionen er disse midlene viktigere enn noen gang. Og for enkeltaktører kanskje helt avgjørende for videre drift.
De første filmene ble lansert i månedskiftet mai/juni. Se kampanjesiden her.

 

Kampanje og samarbeid med Visit Norway

Kampanje med Visit Norway mot det norske markedet. Her kommer det til å vises filmer og nye artikler fra Sørlandet som vil bli markedsført i sosiale kanaler og nettsider.

Screenshot VisitnorwayDet blir laget en historie/film rettet mot følgende fem motivasjonssegment som er valgt ut:

  • Sharing & caring
    de omsorgsfulle og oppofrende: (barnefamilier med yngre barn). Karakteristika For eksempel naturaktiviteter tilrettelagt for barn. For eksempel gårdsferie, sykkelferie, fiske, klatreparker utendørs, bade i hav, vann og i elv, dyreparker og safari.
  • Energy
    de energiske: (familier med ungdommer eller voksne uten barn). Karakteristika For eksempel klatre, rafte, zippe, dykke, juving, lange fjellturer, sykle i fjellet.
  • Broadening my cultural horizon
    de kultiverte og intellektuelle (voksne). Karakteristika For eksempel Byer, matopplevelser, (utendørs-)kunst, arkitektur, bymiljø om sommeren, småbyer, sørlandsbyene med uthavnene. Helleristninger og andre fornminner. Lokalmat servert, besøk på gårder der produksjon skjer, høsting av råvarer.
  • Escape
    de mindfulle og introverte: (både voksne, familier eller par). Karakteristika For eksempel fyrferie, tretopphytter, historiske hotell, korte turer, finne sitt eget skjær, SUP, zen/ velværeopplevelser, dressinturer, båtturer i skjærgården, Bjoren. For eksempel Sandøyas «hippiekultur». Små sjarmerende bygder. Lokalmat.
  • Adventures in the world of natural beauty
    de eventyrlystne: (voksne eller familier). Karakteristika For eksempel skjærgården, padling, øyhopping  SUPe Sørlandskysten, spise Under vann, sherpatrapper, snorkle i skjærgården, laksesafari, dykking, lei en van man bor i etc.

Film og gode bilder samt historier fra Sørlandet skal trekke interesse til nettsidene våre og der vil gjesten finne tips og innhold til planleggingen av sin Sørlandsferie.
Her er landingsiden som gjesten skal finne inspirasjon og reiselyst på.

Les alt om segmentene og Visit Norways segmenteringsanalyse.

Ukens story på Instagram Visit Norway

Hver uke lager Visit Norway stories med film og bilder som vises på @visitnorway Instagram og der vil også Sørlandet få sin plass.

3 ukers redaksjonelt annonsørinnhold på Finansavisen.no

Her skal vi ha redaksjonelt annonsørinnhold liggende på rullering i 3 uker fra 21. mai.
Annonsen i Finansavisen retter seg mot et kjøpesterkt publikum hovedsakelig i Oslo-området.
Finansavisen.no har 154 000 daglige lesere (F&M 2020.1 / Mars tall) . De har 800 000 unike brukere i uken, og hele 10 mill sidevisninger i uken. Den typiske leseren er mellom 30 – 60 år , har høy inntekt, og de bruker mye penger på ferie & fritidsaktiviteter. OG spesielt på ferie i Norge. De fleste bor i storby, Oslo/Østlandsområdet, men også Stavanger, Bergen, Kristiansand og Trondheim.
Her kan du lese artikkelen som skal skape reiselyst.

Del den gjerne i sosiale medier slik at vi når så mange som mulig.

Annonsen lå ute i perioden 20.mai-11.juni 2020.

Resultater fra annonsen:

  • Forsiden av saken har fått 1 202 077 visninger
  • Lesere: 6414
  • Unike: 6104
  • Klikk: 581
  • Klikkrate: 9,52%
  • Lesetid: 2,41

Dyreparkavisen

Her har vi betalt annonsering på vegne av Sørlandet generelt og markedspartnere spesielt. Dyreparkavisen har et opplag på 475.000.

Egne kanaler som Visitsorlandet.com og sosiale medier

Vi produserer stadig nye artikler og historier på visitsorlandet.com som skal skape reiselyst til Sørlandet. Artiklene produserer vi selv eller journalister skriver for oss. Her er noe av de nyste artiklene som er produsert og det publiseres stadig nye.

I tillegg poster vi fortløpende på alle våre sosiale medier- kanaler:

  • Facebook / Instagram
    Visit Sørlandet
    Barnas Sørland
    Visit Kristiansand
    Barnas By
    Camping på Sørlandet
    Gjestehavner på Sørlandet

Betalt annonsering på nett

Vi kjører betalt annonsering i egne kanaler på Facebook og Instagram og Google Adwords, alle rettet mot riktige målgrupper. Etter at det åpnet opp for danske turister har vi også Facebook og Instagram annonsering mot Danmark.

Pressearbeid og annen synlighet

Det er stor interesse blant reiselivsjournalister å skrive om Norge som reisemål nå, og vi har bidratt og bidrar fortløpende med tips, bilder og innspill til disse. Følgende medier har vi så langt i vår assistert med gode tips og bilder fra Sørlandet:

Vi følger ellers med på flere av de ulike Norgesferie-gruppene som har dukket opp på Facebook, noen av de med snart 300 000 medlemmer. I tillegg har vi en ukes Facebook take-over uke 22 og daglig posting på Facebook-siden Ja til Norgesferie (13 000 følgere), der fokuset blir på Sørlandet hele uken. Siden har også en levende gruppe der bedrifter på Sørlandet oppfordres til å bidra med innhold den samme uken som vi poster på siden.