6 viktige spørsmål å stille potensielle leverandører til dine nye nettsider

Web-byrå, IT-firma, reklamebyrå, UX-byrå, fullservicebyrå, nabogutten hjemme... Kjært barn har mange navn, og det er mange typer leverandører å velge mellom når man skal anskaffe nye nettsider. Vi forsøker oss på å forklare forskjellen på ulike typer leverandører og gir deg noen tips til ting du bør spørre potensielle leverandører om.
Illustrasjon avtale

Aktuelle spørsmål å stille en potensiell leverandør

  1. Hvordan forløper et typisk webprosjekt hos de?
    Dette sier noe om hvordan de jobber og om de har god prosjektstyring. Får du en egen kontaktperson som leder deg gjennom prosessen, og i så fall, hvem er dette? Greit å sjekke om de jobber etter konkrete fremdriftsplaner eller etter ”nå har vi plutselig tid” metoden.
  2. Hva slags prismodeller jobber de etter?
    En totalpakkepris? Pr løpende time? En kombinasjon? Viktig å avklare tydelig hva som er inkludert og ikke og om man risikerer tilleggskostnader underveis. Etter lansering, hvordan løser de drift og vedlikehold (sikkerhetsoppdateringer, oppdateringer av programvareversjoner osv)? Tilbyr de support i etterkant? Inkludert eller til en gitt timepris?
  3. Hva mener leverandøren selv at de er best på? Hva er deres styrke? Hvilke ting dekker de ikke så mye.
  4. Hva slags kunder har de? Blanding av store og små kunder? Dette kan også si noe om hva slags bransjekunnskap de har. Be gjerne om referansepersoner dere kan kontakte – og gjør det. Ring en referanse.
  5. Hvilke tilleggstjenester tilbyr de? Kan for eksempel være ekstra opplæring/rådgivning innen google analytics, google adwords, sosiale medier, søkemotoroptimalisering, content marketing osv.
  6. Har de en demo av systemet (publiseringsverktøyet) dere kan teste?

Vår erfaring

Når man skal velge leverandør, så kommer man veldig fort inn på tre ting:

  • Budsjett
    Går du etter de store byråene som gjør alt, så er du gjerne ute etter noen som kan hjelpe deg med din helhetlige kommunikasjon. Som ser på all kommunikasjon mot/med kundene når nettsider skal lages. Slik at nettsidene passer inn i din totale markedsføringsstrategi. Disse hjelper til med merkevarebygging av din bedrift både digitalt og analogt.
    Dette koster. Byråene i debatten under sier mer eller mindre alle sammen at de i utgangspunktet ikke tar prosjekter under 200-250 000. Nivåene her kan nok variere alt etter hvor i landet man befinner seg, men det gir en pekepinn.
  • Kompetanse/forståelse/holdning
    Har du høy kompetanse på hva som skal til for å lykkes på nett (men ikke nødvendigvis teknisk kompetanse) og en bevisst holdning til hvem du er (ifht posisjonering/merkevarebygging), kan du fort klare deg med lavere budsjetter og andre typer leverandører. Eller du kan få større leverandører på lag selv om de i utgangspunktet kun tar større prosjekter.
  • Ikke nødvendigvis størrelsen det kommer an på
    Det aller viktigste uansett valg av leverandør er at dere kommuniserer bra og har en god kjemi/forståelse av hverandre. Det er derfor utrolig viktig at dere tar dere tid til å bli kjent med/snakker med en potensiell leverandør for å finne ut om det er riktig kjemi. Nettsidene er noe dere skal leve med hver dag…

Paneldebatt på Webdagene 2014: Hjelp, hvem skal jeg velge til mitt digitale prosjekt

På Webdagene 2014 var det debatt på scenen der de hadde invitert representanter fra ulike typer leverandører/byråer til å fortelle oss hva som skiller de fra hverandre. Selv om denne er noen år gammel nå, så syns vi fortsatt den gir en god pekepinn på «landskapet» der ute. Den beste klargjøringen var nok arrangørens innledning i starten (første 6 min) der de på en litt humoristisk og på spissen-måte påstod følgende på vegne av de ulike:

  • Reklamebyrå: Vi vil bli mer digitale og kan alt om kommunikasjon – i alle kanaler.
  • UX-byrå (ux står for user experience): Med brukeren i sentrum lager vi alt for deg.
  • IT-konsulenter: Teknologikunnskap er essensielt
  • Fullservice-byrå: Vi gjør alt for deg. Du trenger ingen andre.
  • «Den nye vinen» (gjerne små byråer med 3-4 ansatte): Jaja oldinger. Bare prat dere. Dere forsvinner snart. Vi fikser det.

Hvorpå de da konkluderte med at de ulike leverandørene blir mer og mer like og at det i dag er vanskeligere å vite hvem man skal bruke til hva og hvorfor.

Bransjedebatt: Hjelp, hvem skal jeg velge til mitt digitale prosjekt? (Webdagene 2014) from Netlife on Vimeo.