Mal: Hvordan måle synlighet i søkemotorer

For å hjelpe deg å holde oversikten, og å jobbe systematisk med å forbedre synlighet i søk, har vi laget en mal på måling av synlighet i søk du kan laste ned.
Måling av synlighet i søkemotorer

Hvordan vet vi egentlig hvor synlig vi er på Google? Holder det å “google” seg selv og se hvor høyt på lista man kommer? Google er god på å levere relevante søkeresultat til nettopp DEG, derfor kan ett og samme søk gi forskjellige søkeresultat når jeg søker kontra når du søker etter det samme. Vi har laget en mal du kan bruke for å holde oversikten over hvor synlig din bedrift er i søk.

Google Search Console (tidligere webmaster tools)

Gode tall om hvilke søkeord du blir funnet på får du fra verktøyet Google Search Console. Dette er et verktøy som må kobles opp mot nettstedet ditt og som gir deg nyttige data knyttet til synlighet. Disse dataene kan igjen hentes inn i google analytics, slik at analytics blir steder der du gjør dine analyser.

Har du en liste over søkeord og begreper du ønsker å bli funnet på, kan du sjekke hvordan det står til ved hjelp av search console/analytics.