Google Trends

Få en oversikt oversikt over hva mennesker søker etter over hele verden (eller bare i Agder).
Google Trends logo

Hva er det vi egentlig søker etter på Google?

Google benyttes over store deler av verden. Ved hjelp av Google Trends kan få innsyn i Google søkeordstatistikk.

Når er dette nyttig?

  • Hvis du ønsker å finne ut hvilket av søkeordene “hotell” og “overnatting” som er mest benyttet i ditt fylke
  • Dersom du ønsker å sammenligne den relative populariteten til “kinarestaurant” i Lillesand sammenlignet med Risør

Nyttig å vite om Google Trends

Man kan hente ut utrolig mye informasjon fra Google Trends. Denne informasjonen kan brukes til markedsanalysearbeid eller som et støtteverktøy når man setter opp AdWords-kampanjer.

Noe man må merke seg er at Google Trends ikke oppgir søkevolum, men oppgir den relative populariteten til et søkeord (eller en kombinasjon av søkeord). Ønsker man for eksempel å analysere populariteten til søkeordet “Norge” i landene Sverige og Danmark vil grafene vise den relative popularirten til dette søkeordet i Danmark sammenlignet med Sverige. En høyere relativ popularitet i Danmark betyr ikke nødvendvis høyere volum.

For å spesifiere hva slags type søk man ønsker å se nærmere på har man følgende verktøy: ” “, + og -. Under ser du noen eksempler på hvordan disse kan brukes.

  • Søk: Restaurant Arendal
    – Resultat: Her vil Google Trends vise til alle søk som inneholder både “Restaurant” og “Arendal”, men ikke nødvendigvis plassert ved siden av hverandre. Feks: “Finnes det noen gode restauranter i nærheten av Arendal”.
  • Søk: Restaurant Arendal
    – Resultat: Her vil Google Trends vise til alle søk som inneholder “Restaurant Arendal” i akkurat den rekkefølgen
  • Søk: Restaurant + Arendal
    – Resultat: Her vil Google Trends vise til alle søk som inneholder enten “Restaurant” eller “Arendal”
  • Søk: Restaurant Arendal
    – Resultat: Her vil Google Trends vise til alle søk som inneholder “Restaurant”, men ikke “Arendal”

Verktøyet finner du her: 
https://trends.google.com/trends/?geo=NO