Er nettsidene dine klare for å ta imot gjester nå?

Vi er igjen rammet av restriksjoner og mange gjester uteblir for øyeblikket. Vi vet likevel at mange drømmer og planlegger neste års ferier allerede nå. Eller planlegger å gi en opplevelse i julegave til noen. Har du gjort det som skal til på nettsidene dine slik at det er enkelt for gjestene å velge nettopp DEG? Har du nødvendig informasjon om korona-tilpasninger lett tilgjengelig og har du ellers nettsiden pusset og klar for besøk? Vi gir deg tips til hva du bør gjøre NÅ.
Screenshot TrollAktiv nettside

Synlig i søk

Det aller først du bør tenke på er om potensielle besøkende i det hele tatt finner deg når de leter etter et sted å feriere. “Syns du ikke, fins du ikke” er det noe som heter, og her er 5 tips til hvordan bli mer synlig på nett.

  1. Lag en liste over hvilke søkeord og begrep du vil være synlig på
    Listen kan være lang, for det er ikke sikkert besøkende nødvendigvis skal inn via inngangsdøren din (forsiden). Kanskje er det den ene lille tjenesten du tilbyr de er interessert i, og da gjelder det å lede de rett inn på riktig sted.
    Gode søkeord/begrep er typisk substantiver, adjektiver og geografiske ord – feks familievennlig overnatting Evje.
  2. Sørg for å ha bedre innhold enn konkurrenten på disse ordene
    Google jobber hele tiden for å levere det beste og mest relevante innholdet til de som søker på nett. Dermed er det din viktigste oppgave – lag godt og innholdsrikt innhold som svarer på alle spørsmål de ulike målgruppene dine måtte ha. Bruk de viktigste søkeordene i tekstene på nettsiden, både i form av å inkludere de i menyen, overskrifter, brødtekst, i aktive lenker
  3. Sørg for optimaliserte meta-tekster på hver av dine viktigste sider
    Dette punktet er det mange som ikke er klar over. Les vår beskrivelse av hva er metatekster og hvorfor er det viktig for deg, og sørg for at hver unike side hos deg (ta de viktigste først) har en god meta-tittel og en god meta-beskrivelse. Meta-tittelen bør typisk inneholde det viktigste søkeordet/begrepet for akkurat denne siden (feks Selskapslokale i Arendal + navn på bedrift). Meta-beskrivelsen skal gi en fyldigere beskrivelse og er på en måte din salgstekst på Google.
  4. Sørg for at flest mulig lenker INN til ditt nettsted
    Google legger stor vekt på at andre vurderer ditt nettsted som viktig, og finnes det en lenke til din side på en annen, gjerne stor og viktig, nettside så teller det veldig positivt for synlighet på Google. Ta kontakt med alle naturlige samarbeidspartnere og be om en lenke til nettsiden din der det er naturlig.
  5. Sørg for at nettsiden har god teknisk kvalitet 
    Dette betyr blant annet at nettsiden må være mobilvennlig, laste raskt og ha et gyldig sikkerhetssertifikat. Du kan sjekke nettsidens kvalitet gratis her: https://website.grader.com/

Det gode førsteinntrykket / tillit

  1. Sørg for gjesten umiddelbart skjønner hva som tilbys, hvor og hvem det passer for
    Har du en ryddig og strukturert forside som umiddelbart gir meg en bekreftelse på at “jeg har kommet på rett sted” og som på 2 sek gir meg lyst til å lese mer? Kommer det tydelig fram hva som er kjernevirksomheten din og hvem som er hovedmålgruppen(e)?
    Overraskende mange glemmer faktisk å sørge for at det kommer tydelig fram på forsiden HVOR dette er… Og befinner du deg på et lite sted som ikke er verdens navle – husker du å være tydelig på hva som er nærmeste mer kjente geografiske sted? Husk alltid å nevne nærmeste by (feks ved å skrive hvor langt det er til nærmeste kjente sted) og ta med Sørlandet og gjerne Norge naturlig i teksten.
  2. Har du et tiltalende design, som i tillegg fungerer like bra på ulike skjermstørrelser?
    Får gjesten en wow-følelse av å besøke nettsiden din? Har du en god visuell profil, god bruk av bilder og film, enhetlig bruk av skrifttyper, tydelige call to action-knapper mm? De aller fleste har nå såkalte responsive nettsider som tilpasser seg ulike skjermstørrelser, men det fungerer ikke nødvendigvis smertefritt for det. Har du testet egne nettsider grundig på mobil? Funker det smertefritt? Husk at veldig mange nå får over halvparten av trafikken sin fra mobilbrukere.
  3. Er det tydelig hvem som står bak virksomheten?
    Historiene bak et produkt eller tjeneste gir tillit og er innhold som gjestene elsker! Spesielt om du er et lite sted med få ansatte bør du inkludere informasjon om hvem som eier og driver, helst med bilder, og gjerne hvilke ansatte gjesten kan forvente å møte når man kommer. Er det spesielle kontaktpersoner som har ansvar for ulike deler av virksomheten er det kjekt å vite for meg som gjest slik at jeg kan komme i direkte kontakt med rette vedkommende med en gang, og ikke sende forespørselen min inn i et identitetsløst kontaktskjema jeg ikke aner hvor havner.

Den viktigste informasjonen først

  1. Korona-spesifik informasjon 
    Vi er igjen rammet av usikkerhet blant potensielle besøkende om hvilke steder som er åpne/kommer til å være åpne, hvilke tiltak som gjøres for å ivareta retningslinjene osv. Det er derfor utrolig viktig å ha en egen bolk med informasjon rundt dette godt synlig på forsiden din!
    Informasjonen bør minimum inneholde:
    Er du åpent eller stengt? Har du evt åpent, men med redusert kapasitet/tilbud?
    Hva gjør du for å sikre at gjester og ansatte følger smittevern forskrifter og anbefalinger?
    Hva gjør du av tiltak på renhold for å unngå smitte?
    Hvilke avbestillingsregler/ombookingsmuligheter opererer du med nå for de som ønsker å bestille i en usikker tid?
    Har du nye tilbud som følge av korona-situasjonen?
  2. Er du tydelig på hva som er dine USP’er (unique selling points)?
    Kommer det tydelig fram på forsiden hva som er de viktigste grunnene til at jeg skal besøke akkurat deg? Hva er du best på? Hva skiller deg fra konkurrentene? Sørg for at disse punktene kommer tydelig fram – gjerne som ekstra “slagord” ved siden av navnet/logoen til bedriften eller tydelig i overskrifter høyt oppe på siden. Evt kan du trekke det ut i en egen punktliste – gjerne fremhevet med et visuelt element som feks en “boks” i en annen farge eller lignende.
  3. Svarer du på de viktigste spørsmålene gjestene dine måtte ha? 
    Hvilke behov har dine typiske gjester og gjør du det tydelig for de at de får svar på disse på nettsiden din? NB: du trenger ikke svare i detalj på forsiden, men en må skjønne at her er det mer informasjon å finne om det jeg lurer på.
  4. Er det lett å kontakte deg?
    Ofte skal en gjest bare inn og finne kontaktinformasjonen til bedriften (telefonnummeret, e-post, adresse, org.nummer) og da bør det ligge lett tilgjengelig. En god regel er å ha slik type informasjon fast i en bunnlinje som er tilgjengelig på alle sidene. Her er det også fint å inkludere lenker til sosiale medier-kanaler dere måtte ha.

 

Muligheten for å kjøpe/bestille noe

  1. Har du online booking? 
    Nesten uansett hva du driver med innen reiseliv i dag så er det en fordel å kunne tilby gjesten å gjøre et kjøp/foreta en reservasjon på nett i forkant av et besøk. Du som bedrift får bedre mulighet for å planlegge, du får mer kunnskap om gjestene dine og muligheten for å kommunisere med de både før, under og etter besøket, du får omsetning på et tidligere tidspunkt osv. Har du ikke fått dette på plass enda er NÅ tidspunktet for å gjøre det! Innovasjon Norge har en rapport som går gjennom et stort utvalg booking- og billettløsninger som finnes på det norske markedet.
    Skulle du av ulike årsaker ikke ha mulighet for å ha online booking i ordets rette forstand, kan du lage enkle forespørselskjema som alternativ.
  2. Gjør du det enkelt og attraktivt for gjesten å bestille på nett?
    Sørg for at bookingknappen er lett tilgjengelig alle steder der det kan tenkes at gjesten vil være i modus for å kjøpe. Ikke gjør det vanskelig. Test kjøpsprosessen både internt og med eksterne testere for å sikre at bookingprosessen går smertefritt.
    Dersom du legger opp til online booking av opplevelser som ikke har en knapphetsfaktor (feks inngangsbillett til et museum der du alltid kommer inn uavhengig om du har kjøpt billett på forhånd eller ei), hva kan du gjøre for å få folk til å bestille på forhånd likevel? Ekstra fordeler, eksklusive opplevelser osv.
  3. Benytter du muligheter for mersalg?
    Hvordan kan du pakketere ting du allerede har for å selge mer? Legger du tilrette for “Hvis du har kjøpt det, kanskje du også er interessert i det”? Eller er det ting du ikke har tenkt på som også kan selges på nett?
  4. Oppfordre folk til å støtte reise- og kulturnæringene ved å kjøpe opplevelser eller gavekort på opplevelser i julegaver
    Det er mange bedrifter som sårt trenger inntektene de kan få akkurat nå.

Smertefritt å bruke og lett å finne fram

  1. Har du en fornuftig og logisk menystruktur? 
    Er det logisk hva gjesten kommer til å finne under hvert menypunkt? Dette er spesielt viktig dersom du har et nettsted med mange undersider. Har du gruppert undersider logisk i forhold til behovene til gjestene?
  2. Er nettsidene lette å lese? 
    Vi leser annerledes på nett enn på papir og er mye mindre tålmodig. Vi skummer sidene for å raskt finne ut om vi er på rett sted. Bruker du “skrive for web” grep som å bryte opp teksten godt med avsnitt, mellomoverskrifter på hvert avsnitt, punktlister? Er nettsidene universelt utformet slik at alle KAN lese de, også de med synsvansker?

Innhold fra sosiale medier / brukergenerert innhold

  1. Synliggjør du hva andre har sagt om deg? 
    At andre sier noe positivt om deg har som regel mye større virkning enn det du som bedrift sier. Har du integrert brukergenerert innhold fra feks TripAdvisor eller andre sosiale medier slik at det kommer tydelig fram hva andre mener om din bedrift? Får du fantastisk omtale på TripAdvisor, Google eller Facebook bør dette komme tydelig fram på dine nettsider. Tripadvisor har mange ressurser du kan bruke, feks kan du få en såkalt widget (kodesnutt) som du legger på nettsiden som til enhver tid viser oppdatert status på samlet score på Tripadvisor feks. Sjekk www.tripadvisor.com/Owners . Vet du ikke hvordan du legger inn dette på nettsiden din, spør din webside-leverandør. Det tar bare noen få minutter å legge inn.
    Er det mange gjester som tar fine bilder fra din bedrift og bruker
  2. Gjør du det enkelt for andre å spre det glade budskap?
    Viser du tydelig på nettsiden din hvilken hashtag du vil at dine gjester skal bruke når de deler bilder og video fra opplevelser hos deg? Oppfordrer du aktivt gjestene til å dele sine opplevelser? Premierer eller gir du oppmerksomhet til de som gjør det? Dvs pleier du dine ambassadører? Dette kan gjøres både online og offline.

 

Publisert første gang i 22. april 2020. Oppdatert 8. desember 2021.