Som nevnt på Vinterkonferansen har Usus fått innvilget kr 500.000 fra Innovasjon Norge til et pilotprossjekt hvor vi skal lære oss verktøyet RISS/nasjonal kolleksjon i samarbeid med konsulent Kjell Reenskaug i designbyrået Bleed som også deltok på et av dybdesporene under konferansen.
I disse dager går startskuddet for oppstarten av piloten som skal hjelpe oss med å utvikle et produktkonsept med historier som posisjonerer Sørlandet som ledende matdestinasjon innenfor kystkultur og bruk av råvarer fra havet. I kartleggingsfasen som vi nå er inne i vil flere Usus-bedrifter og andre nøkkelpersoner innenfor mat i regionen bli kontaktet.
Hva skal vi gjøre?
Gjennom bruk av nasjonal kolleksjon, skal vi utvikle 2-3 ulike matopplevelser/matreiser med kyst og råvarer fra havet som basis. Til disse skal det bygges konsept og historier som visualiseres i tråd med innholdet i konseptet. Historiene skal dekke både Aust- og Vest Agder og skal synliggjøre matopplevelsen på Sørlandet hele året, spesielt fokus på vår, høst og vinter.
Målet er å øke verdiskapning og lønnsomhet gjennom utvikling av nye opplevelsesprodukter, samtidig som det bygger grunnlaget for mange flere helårs arbeidsplasser i næringen. Bærekraft er et viktig stikkord i prosjektet.
Vi gleder oss over å endelig være i gang!