Opplev mangfoldet på Sørlandet med ny app

Nå blir det enklere å få informasjon om det du liker best å gjøre! AISPOT har sammen med Visit Sørlandet utviklet en unik app beregnet for innbyggere og turister. Den norske start-up bedriften er i dag lokalisert i Spania, Tyskland, Sverige og Danmark, og lanseringen av første generasjon skjer på Sørlandet etter flere års utvikling i Norge.
Illustrasjonsbilde Aispot

Visit Sørlandet inngikk avtale med AISPOT i 2020 og er første landsdelsselskap som inngår et samarbeid. AISPOT har globale ambisjoner og lanseringen på Sørlandet er et skritt på veien mot internasjonalt gjennombrudd.

AISPOT tilbyr en mobil kommunikasjonsplattform for reiselivet og varehandel. Samarbeidsplattformen gjør det mulig for tjenesteleverandører og besøkende å samhandle sømløst og lar brukerne få innsikt tilbake. Som forbruker får du en personlig assistent gjennom en app som kommer med informasjon til deg der du er. – Den snakker til deg på mobiltelefonen på 167 ulike språk med nyttig informasjon som matcher dine preferanser der du befinner deg, sier Harald Jellum, som er grunder og daglig leder i AISPOT International.

Internasjonal lansering skjer på Sørlandet

Den internasjonale lanseringen av første generasjon skjer på Sørlandet. Det henger blant annet sammen med Visit Sørlandet og USUS sin erfaring med å tilby opplevelser og være en krevende bestiller av digitale tjenester. USUS har lang erfaring i å bruke digitale kommunikasjonskanaler og plattformer, og er arrangør av den nasjonale tech-konferansen for kultur- og reiselivsnæringen. I 2021 har Visit Sørlandet/USUS gått sammen med Sørveiv Tech og arrangerer Norges raskest voksende tech- og næringslivskonferanse; Techpoint. Spissede foredrag for kultur- og reiselivsnæringen får man på Techpoint Travel.

Vi ser at AISPOT er relevant for å synligjøre det vi har å by på i regionen.  Vi har koblet på datastrømmen fra Visit Sørlandet. I tillegg har vi lagt ut flere tester av lokal informasjon sier daglig leder USUS Synnøve Aabrekk. Eksempelvis kan du få en lydguide i Ny – Hellesund med minner fra svunnen tid. – Jeg tror det er viktig for oss mennesker å forstå det som engang har vært, og nå kan vi formidle historien på nye, autentiske måter, sier Synnøve Aabrekk.

Et enda bedre vertskap

Visit Sørlandet vil nå få innsikt i mobilitetsdata om hvor og hvordan brukerne beveger seg på Sørlandet. «Da kan vi utvikle nye skreddersydde opplevelser og være enda bedre vertskap» fortsetter hun.  Enkeltbedrifter vil også kunne kjøpe ekstra synlighet, funksjonalitet og innsikt direkte med AISPOT.

Introduksjonen av AISPOT skjer på et «teknologi-historisk» riktig tidspunkt

At norske reiselivsbedrifter og næringen som helhet lykkes med å ta i bruk avansert teknologi, stordata og smarte digitale løsninger, vil bli utslagsgivende for bedriftenes lønnsomhet, konkurransekraft og vekstevne.
Nasjonal reiselivsstrategi 2030, side 25

Personalisering basert på brukerens premisser gjør tjenesten relevant for publikum. Blant annet bidrar AISPOT til bedre tilgjengelighet av opplevelser og handelstilbud. Vår hypotese er at gjestene som benytter AISPOT vil få en bedre opplevelse enn de som ikke gjør det!
Kåre Sandvik, professor ved Universitetet i Sørøst Norge

AISPOT tror på globale apper eller super apper, der du får mange funksjoner, som virker mange steder og som «snakker» brukerens språk.  Selskapet tar posisjonen «Alt i en app!» og personvern står helt sentralt. – Du eier og styrer selv egne data og kan få fordeler når du bestemmer deg for å dele, sier Harald Jellum. Se Aispot: One world – One app!

Kontrakten med Visit Sørlandet har først og fremst dreid seg om å operasjonalisere tjenestene.  – Samarbeidet har vært avgjørende for å gjøre tjenesten unik og publikumsvennlig.  Rundt 20 utviklere i flere land har arbeidet i mer enn 4 år. Basert på den komplekse teknologien som ligger bak, er grunnlaget lagt, for å sikre inntekter til en videreutvikling av tjenesten, sier Inger Anne Vik, daglig leder, AISPOT i Norge.

Om partene

USUS/Visit Sørlandet er næringsklyngen for kultur-, opplevelses- og reiselivsbedrifter i Agder. Selskapet bidrar til kontinuerlig utvikling av bedriftene i regionen, samt markedsføring av landsdelen og det den har å by på gjennom merkevaren Visit Sørlandet. Selskapet har en aktiv rolle i ulike samarbeid og prosjekter som berører Sørlandet.

AISPOT utvikler en samhandlingsplattform for reiseliv og varehandel – en ny tjeneste for både innbyggere og besøkende. Tjenesten består av en app – Din omgivelsene og gir deg nyttig informasjon om opplevelser og relevante tjenester, samt et redaktørverktøy for kommunikasjon og innsikt. Plattformen har som ambisjon å fungere i hele verden.

Kontaktpersoner

Visit Sørlandet/USUS, Synnøve Aabrekk, daglig leder, synnove@usus.no tlf + 47 416 22 807
AISPOT International, Harald Jellum, daglig leder og seriegründer, harald@asipot.no tlf +47 915 43 432
AISPOT Norge, Inger Anne Vik, daglig leder, inger.anne@aispot.no tlf +47 992 44 918
USN, Kåre Sandvik, Professor, kara.sandvik@usn.no, tlf 927 11 535