• nb
  • en

Dette er Usus

Hensikt, mål og historie. Når du har lest denne infoen om Usus, kan du gi gode svar når noen lurer på hva slags nettverk  bedriften din er medlem av.

 

usus_logo_finalUsus på 1-2-3

1. Dette er Usus:
Næringsklynge for bedrifter i reiselivs-, opplevelses- og kulturnæringen på Sørlandet og i Telemark. Over 100 bedrifter er med i Usus-«familien» i dag. De store Kristiansand dyrepark og Color Line jobber side om side med festivaler som Canal Street og kulturbedrifter som Utsikten Kunstsenter. Usus har dedikert fokus på gjenkjøp og verdien av eksisterende kunder.

2. Dette er Arena:
Arena-programmet er en nasjonal satsing på utvikling av regionale næringsmiljøer. Programmet kjøres av Innovasjon Norge, Norges forskningsråd og Siva (Selskapet for industrivekst). Fra 2010 til 2015 var Usus en del av det nasjonale Arena-klyngeprogrammet. I løpet av denne perioden har Usus fått nasjonal status og anerkjennelse for at vi velger å ta en litt annen vei enn den tradisjonelle markedstenkingen i reiselivet. Landsdelsselskapet Visit Sørlandet AS var kontraktspartner for Arena Usus i perioden. 5 år er maks periode en klynge kan være med i Arena-programmet.

3. Dette betyr ordet Usus:
Usus er latin, og kan bety både bruk, erfaring, opplevelse, kompetanse, fortrinn og profitt. Navnet er valgt nettopp fordi det har så mange positive betydninger som samsvarer med det nettverket står for.

 

Dette jobber Usus for og med

* Grunnlaget for Usus er å jobbe mer med de gjestene du allerede har, framfor å streve for å få nye gjester hele tida. Gjenkjøp er mantraet i Usus – gjestene skal komme igjen og igjen, og sørge for bedre resultat for deg.

* Usus-bedriftene skal få økt kunnskap og bevissthet om egne og andres gjester som konkurransefortrinn, både før, under og etter besøket.

* En systematisk oppfordring til rating og leveranse i alle ledd skal danne plattform for en tilnærming til gjestehåndtering som gir gjenkjøp og anbefalinger til andre.

* Usus-medlemmene har en grunnleggende holdning til at vi er avhengige av hverandre for å få vekst og utvikling. Det hjelper lite å være best dersom naboen ikke leverer, for å si det litt enkelt.

* Gjennom Usus skal det å kommunisere med egne gjester, og vise interesse for og ha kunnskap om de andres gjester, være det naturlige grunnlaget for å utvikle Sørlandet og Telemarks reiselivs-, kultur- og opplevelsesnæring.

* Gjestene skal bli så fornøyd med det de opplever, ser eller spiser hos deg at de kommer tilbake til Sørlandet og Telemark igjen og igjen.

* Og gjestene skal være så fornøyd at de forteller om bedriften din og de gode opplevelsene de har til alle de treffer.

* Usus-motto: Gjestene våre er våre beste markedsførere.

Oppsummering:
*Med strategisk og systematisk fokus på gjester de allerede har, skal Usus-bedriftene styrke sitt resultat og sin verdiskaping, konkurranseevne og innovasjonskraft.

 

Dette er de konkrete målene til Usus

Usus-mål nummer én: Sørlandet og Telemark skal bli best på gjenkjøp.

* Usus skal jobbe strategisk for å utvikle Sørlandet og Telemark til en mønsterregion for god håndtering av eksisterende gjester.

* Ni av ti som besøker Sørlandet og Telemark skal komme tilbake for å besøke mer av regionen, bli lenger og få fortreffelige opplevelser i alle ledd. De skal reise hjem med mye mindre penger enn da de kom, men rike på inntrykk, og med lengsel etter å komme tilbake igjen. Gjestene skal ha gode minner og anbefale Sørlandet og Telemark til andre.

* Sørlandet og Telemark skal få en økning i totalt gjestevolum på ti prosent per år, ved å ta ut dette markedspotensialet i fornøyde gjester.

 

Her er historien til Usus i korte trekk

* Dyreparken utvikling, ved Reidar Fuglestad, tok initiativet til å etablere prosjektet som ble til Usus.

* I juni 2010 ble Usus tatt opp i det nasjonale, prestisjefylte Arena-programmet. Arena Usus startet offisielt opp i  oktober 2010. Visit Sørlandet AS var offisiell kontraktspartner for prosjektet.

* Fra starten hadde Usus 15 medlemsbedrifter.

* Arena-programmet går i utgangspunktet over 3 år, med mulighet om å søke om 2 års forlengelse (gjelder prosjekt som man oppfatter har oppnådd særskilt gode resultat). I juni 2013 fikk Usus fornyet tillit som Arena-prosjekt i to år til.

* I 2013 ble også bedrifter fra Telemark invitert til å søke medlemskap i Usus.

* Per nyttår 2014/2015 har Usus nær 100 medlemsbedrifter.

* Høsten 2015 avsluttet Usus perioden sin som del av det nasjonale Arena-programmet. Klyngen fortsetter sitt arbeide og utvikling. Rapport: Evaluering av Arena Usus

*Visit Sørlandet AS vedtar ny strategi for selskapet, hvor man tar opp hovedarbeidsområdene og arbeidsmetodikken utviklet i Usus-klyngen som ny kjernevirksomhet i selskapet. Som følge av ny strategi innkalles det til ekstraordinær generalforsamling for tilpasning av vedtekter i henhold til ny strategi. 20.januar 2016 vedtar ekstraordinær generalforsamling i selskapet navneendring til USUS AS.

* Fra januar 2016 bygges felles samhandling, utvikling og innovasjon i reiseliv-, kultur- og opplevelsesnæringen i næringsklyngen Usus - formelt organisert i USUS AS. Aktiviteter innen synlighet og felles markedsføring og posisjonering i regi av Sørlandet som reisemål drives videre som en av aktivitetene i USUS AS.  Merkenavnet Visit Sørlandet benyttes videre i markedskommunikasjon rettet mot forbrukermarkedet.

 

Interessert i å bli partner?

Finn ut hvorfor det lønner seg å bli med, hvem som kan søke, hvordan du søker, hva det koster og hva som kreves av deg.

Bli partner nå

Legg igjen en kommentar

Adresse

v/USUS AS
Ny adresse fra 18.sept-17!
Vestre strandgate 26
(5.etg),
4611 Kristiansand

Kontaktpersoner

Følg oss på Facebook

Sertifisering

Bronze Label of the European Cluster Excellence Initiative