• nb

Resultater markedsføring Sørlandet utland 2017

USUS jobber med å øke kjennskap og kunnskap til Sørlandet (Southern Norway) som reisemål internasjonalt. Her er noen resultater fra markedsarbeidet 2017.

Hovedfokus/målgrupper: Utenlandske barnefamilier - Rundreiseturister - Sørlandske natur- og kulturopplevelser - Fisketurister.

Nettsider:

Vår viktigste satsing for å nå utenlandske gjester er gjennom godt innhold og synlighet Google på visitsouthernnorway.com. Forsiden er oversatt til 13 forskjellige språk, det er mest innhold på EN, DE, NL og DK. Markedspartnere utland fått prioritert synlighet.

Nettsidene til Sørlandet (ikke Hovden/Setesdal) har til nå i 2017* hatt 2 221 370 sidevisninger (en økning på 175% fra 2016) fordelt på 842 990 økter. Av dette er mest besøk fra Norge, men det er 11% besøk fra Tyskland og 3% hver fra Danmark, USA og Nederland. På Visit Sørlandet sidene har det i 2017 vært 95 640 konverteringer (klikk videre til bedriften, bookinglink, kontaktinfo).

LoveSouthernNorway.com har hatt 12 035 sidevisninger og med Facebook annonsering nådde vi 121,949 unike personer og over 73 600 videovisninger. Hashtag #LoveSouthernNorway ble brukt over 2 354 ganger

Sosiale medier:

Vi deler egenprodusert innhold, og overvåker hva våre "ambassadører" deler om Sørlandet. Våre (Engelskspråklige) SoMe kanaler*: Facebook (27,030 følgere), Instagram (2 157 følgere), Twitter (531 følgere), Google+ og YouTube samt 2 Engelskspråklige blogger.

*Antall per 25/10-17.

Noen markedselementer utland 2017:

Bloggere:

Gjennom #LoveSouthernNorway kampanjen kom det 2 bloggere, begge fra Tyskland, i 2017:

Fraeulein Draussen var innom Brufjell, Flekkefjord, Hidra, Lyngdal og overnattet i Lindesnes Fyr. Les bloggene hennes her.

Moose Around The World var blant annet innom Elgtun, Lindesnes Fyr, Setesdal og Sølvgarden, Kvinesdal og Flekkefjord. Les bloggene her.

Begge var aktive på Instagram og Facebook og vi produserte videoer fra dem som du finner på YouTube kanalen til Visit Sørlandet.

Den tyske bloggen Nadine Diz Freire (planethibbel.com) kom til Sørlandet med egen bil, mannen og to sønner på 6 og 10 år. De var her 7 dager og var blant annet innom Kristiansand, Flekkefjord og Risør. Les bloggene her. Både hun og mannen hennes var aktiv på Instagram og Facebook.

Vi ordnet også inngang til attraksjoner og gitt tips for noen mindre bloggere: Lifestyletraveler.org som gjorde Norway by motorcycle (DE/ES) og Eliane Roest fra Instagrambloggers.nl.

Presse:

I juni 2017 var 12 unge journalister fra Tyskland på Sørlandet for å delta på "Talents2Norway" som er et seminar for unge tyske reisejournalister. USUS koordinerte turen – og det ble produsert mange flotte artikler. Ta kontakt for full oversikt.

Punkt festivalen 2017: Vi støttet Punkt festivalen med båttur for internasjonale journalistene, medier og musikkbransje.

I tillegg har vi gitt mange tips direkte til journalister / bloggere ved henvendelse og til presseteamet til Innovasjon Norge / Visit Norway som ikke er blitt publisert ennå.

Turoperatører:

Turoperatøren Wikinger Reisen GmbH (Tyskland) hadde en produktstudietur for en ny rundreise «Maritime Scandinavia» og produktstudietur for 15 turagenter i Setesdal/Flekkefjord. Usus har koordinert og dekker transportutgifter for gruppen. Turene selges her og her.

Konsulentfirmaet Brand Aviation har på oppdrag fra Avinor og med hjelp av Usus, laget et salgsprospekt for turoperatører i UK med tanke på KLM sine flyruter til Kjevik. Her presenteres pakker med fuglekikking på Lista, fiske rundt Mandal, TrollAktiv, mineral-jakt i Evje og krigshistorie i Telemark.

Brosjyrer:

Rundreisekartet er også blitt produsert (2 språk) og distribuert. Her har Color Line og Fjord Line levert ut flest kart.

Fiskekampanje:

Internasjonale temakampanjen til Innovasjon Norge / Visit Norway rundt fisketurisme. Hovedmarkedene er Tyskland, Danmark, Nederland og Russland. 3 bedrifter fra Sørlandet har deltatt. Se eksempel på Engelsk kampanjeside.

NTW - Norwegian Travel Workshop i Stavanger 2018

USUS har levert 2 forslag til NTW pre-turer (visningsturer for turoperatører) til Innovasjon Norge:
Sørlandet / Telemark: “In the footsteps of Henrik Ibsen in Southern Norway with soft activities and cultural breaks” og Sørlandet / Setesdal: “Soft nature based activities in Southern Norway”.

Les mer om hva NTW er og 10 gode grunner til å dra der.

Overnatting, opplevelse og attraksjonsbedrifter på Sørlandet har mulighet til å ta del i den felles internasjonale markedsføringen av Sørlandet. Se info om markedspakker 2018.

Ved spørsmål ta kontakt med USUS Erik Engenes (erik@usus.no).

Sammen gjør vi aktiviteter for å få flere utenlandske gjester til å velge Sørlandet som feriemål.

Tagger:

Spor fra din side.

Legg igjen en kommentar

Adresse

v/USUS AS
Ny adresse fra 18.sept-17!
Vestre strandgate 26
(5.etg),
4611 Kristiansand
Org nr: 993 995 282

Kontaktpersoner

Følg oss på Facebook

Sertifisering

Bronze Label of the European Cluster Excellence Initiative