• nb

God trafikkutvikling for Flekkefjordbanen

Flekkefjordbanen melder om 21 % økning i sommersesongen 2018. 

«Økningen i trafikkutvikling skyldes langsiktig og målrettet arbeid gjennom flere år, både i forhold til produktutvikling og markedsføring, men i hovedsak handler den om økt tilstedeværelse i digitale kanaler»

sier Frode Johannessen, daglig leder i Flekkefjordbanen AS. Johannessen er også daglig leder i Smaabyen Flekkefjord, som blant annet jobber med å utvikle og markedsføre Flekkefjords fire turistfyrtårn; Brufjellhålene på Åna-Sira, Hollenderbyen (gamlebyen i Flekkefjord), øyperla Hidra og selvfølgelig Flekkefjordbanen.

Gjennom prosjektet Reisemålsutvikling Flekkefjord, der USUS sitter i styringsgruppen sammen med representanter fra reiselivsnæringen i Flekkefjord, Flekkefjord kommune, Vest-Agder Fylkeskommune og Innovasjon Norge jobber Johannessen for å løfte fram de fire satsningene. 

«Flekkefjordbanen har siden 2012 vært et av fire turistfyrtårn i Flekkefjord. Gjennom prosjektet Reisemålsutvikling Flekkefjord har det vært et særlig fokus på produktutvikling av de fire spydspissene, parallelt med fokus på markedsføring og salg. Vi har oppnådd mye siden da, og er også optimistiske med tanke på fremtiden. Vi opplever en økende interesse for Flekkefjord og våre egenartede produkter» sier Johannessen.

Les mer om prosjektet Reisemålsutvikling Flekkefjord

DResinsykkel på Flekkefjordbanen

Fra venneforening på dugnad til proff organisasjon

Flekkefjordbanen ble tidligere drevet på dugnad i venneforeningen «Flekkefjordbanens venner», men i 2016 ble Flekkefjordbanen AS etablert som eget selskap. I den anledning er det laget nye nettsider med mulighet for online booking og det er tatt grep i forhold til markedsføring og profilering. Smaabyen Flekkefjord samarbeider blant annet med USUS om markedsføring mot turister fra inn- og utland.

Flekkefjordbanens resepsjon har flyttet inn i den gamle stasjonsbygningen. Her er det også etablert et lite museum som viser historien til Flekkefjordbanen. Bygningen har også fått toaletter med stellemuligheter og lekeområde for små barn.

Lekebord i venterommet på Flekkefjordbanen

I det nye servicebygget kan de minste gjestene korte ned ventetiden. Foto: Hildegunn Skage Teinum, Visit Sørlandet

Populariteten gjenspeiles digitalt

Interessen gjenspeiles på nettsidene til Flekkefjord på Visit Norway, der Flekkefjordbanen er en av de mest populære sidene. Totalt er det 16.859 sidevisninger om Flekkefjordbanen pr. oktober 2018.

Til sammenlikning har hele Flekkefjordsiden hatt 93.547 sidevisninger. Flekkefjordbanen utgjør dermed 18 % av totalt antall sidevisninger.

Også i USUS' sosiale mediekanaler merkes stor interesse for Flekkefjordbanen. Bare i sommer har nesten 60.000 unike brukere sett poster om Flekkefjordbanen på Visit Sørlandet på Facebook. 2465 personer har engasjert seg på innleggene og videoene fra Flekkefjordbanen er sett over 79.000 ganger.

Våre filmer på Youtube har også blitt fanget opp av store internasjonale aktører. 

Bare den siste måneden har USUS fått henvendelse om bruk av video fra Unilad Adventure med 6,2 millioner følgere og Daily Mirror med 3 millioner følgere.

I tillegg dukket det nylig opp en film om dresinsykling fra In the know Innovation med over 18 millioner følgere. Denne filmen har til nå fått over 12.500 delinger verden over. Dresinsyklingen på Flekkefjordbanen blir her fremhevet sammen med flere andre dresinsykkelturer i USA og øvrige steder i verden som en unik, miljøvennlig og fin måte å oppleve naturen på på nedlagte jernbanestrekninger.

Se filmen fra In the know Innovation

Stor interesse fra utlandet

Dresinsykling på Flekkefjordbanen

Drersinsykling på Flekkefjordbanen er en morsom og sosial aktivitet som alle kan delta i. Foto: Hanne Feyling, Visit Sørlandet

Andelen utenlandske turister som sykler dresin på Flekkefjordbanen er stor. Hele 34 % av de som besøkte Flekkefjordbanen fra mai til august 2018 var fra utlandet, fra 23 ulike land. Tyskland er det desidert største utenlandsmarkedet til Sørlandet og tyskere står for over 50 % av utenlandstrafikken på Flekkefjordbanen.

De siste 8 årene har vi hatt mange presse- og bloggturer til Sørlandet. For et par år siden opplevde vi en påfallende etterspørsel etter Flekkefjordbanen. Nesten samtlige bloggere vi var i kontakt med det året kom med ønske om å besøke Flekkefjordbanen, før vi i det hele tatt hadde fått presentert landsdelen for dem. Årsaken var at de hadde lest eller hørt om Flekkefjordbanen fra andre. 

Tagger:, , ,

Spor fra din side.

Legg igjen en kommentar

Adresse

v/USUS AS
Ny adresse fra 18.sept-17!
Vestre strandgate 26
(5.etg),
4611 Kristiansand
Org nr: 993 995 282

Kontaktpersoner

Følg oss på Facebook

Sertifisering

Bronze Label of the European Cluster Excellence Initiative