• nb

Verftet i medvind: Gir «USUS-studium» æren for 55 prosent økning

Verftet i Ny-Hellesund opplevde 55 prosent økning i brutto inntekt i juli. Daglig leder mener studiet i kunderelasjoner gjennom USUS er hovedgrunn til suksessen.

- Ja, vi har faktisk hatt 55 prosent økning i juli, i brutto inntekt. Det studiet var utrolig lærerikt for meg, og ikke minst lønnsomt for Verftet, sier en fornøyd Hanne Bentsen (helt til høyre på bildet under).

(Saken fortsetter under bildet)

Bentsen er daglig leder for Verftet i Ny-Hellesund. USUS-partneren i Søgne tilbyr overnatting, ferieopplevelser, konferanser og selskaper. Restaurant Bølgen & Moi ligger også på stedet. Verftet ligger svært idyllisk til i uthavnen Ny-Hellesund i Søgne-skjærgården.

Bedriften har altså opplevd en formidabel inntektsøkning sammenlignet med samme periode i fjor.

Direkte utbytte av studiet

Utdanningen Hanne Bentsen viser til, er det skreddersydde studiet i kunderelasjoner (CRM) og inntektsstyring (revenue management, RM).

«Kunderelasjoner og inntektsstyring i reiseliv-, kultur- og opplevelsesnæringen» er et spesielt USUS-tilbud til ansatte i USUS-bedrifter. Studiet er et samarbeid med Universitetet i Agder (UiA).

Det er beregnet på gjennomføring ved siden av full jobb, og det gir 10 studiepoeng på masternivå.

I mars i år avsluttet flere av damene på bildet studiet i CRM og RM. En av dem var altså Hanne Berntsen på Verftet i Ny-Hellesund. Og hun fikk virkelig direkte utbytte av USUS-studiet.

Fikk aha-opplevelse på studiet

Bentsen viser til at det alltid tar noen år før en bedrift blir kjent nok, og at gode resultater på booking.com spiller inn. Dessuten tar tidligere gjester kontakt igjen.

- Det er viktige ting, men så er det det jeg lærte på kurset, at du skal kjenne dine gjester. Og i stedet for å jakte etter nye, skal du jakte på dem du allerede har. Og det viste seg å være barnefamilier, sier Bentsen.

Hun utdyper slik:

- Det var en oppdagelse jeg gjorde da jeg tok studiet og gjennom oppgaveskrivingen. Det hadde vært en endring i kundegrunnlaget vårt. Da vi startet opp der ute i 2012, trodde vi det ville være et sted for voksne folk, med mat, kunst og kystkultur. Men vi har etter hvert sett at det var barnefamiliene som utgjorde den største inntekten vår. Det var jeg ikke klar over før studiet.

- Utrolig lærerikt studium

- Etter at kyststien over til Olavsundet ble åpnet i 2014, ser vi at Verftet er blitt mer attraktivt også for barnefamilier. Og antallet barnefamilier har økt mye mer enn vi trodde, sier Bentsen.

Hun forteller at hun er blitt mye mer oppmerksom på verdien av et godt CRM-system, og ikke minst å utnytte dataene i praksis.

- Det har vært utrolig lærerikt for meg. I USUS har jeg jo hørt snakket om viktigheten av å kjenne sine gjester. Du må ikke anta, du må vite. Du må se på kontaktinfoen hvem som egentlig kommer. Jeg vet jo mye om gjestene. Studiet gjorde meg klar over hvor nyttig slik CRM-info er, sier Bentsen.

Godt sted for barnefamilier

Hanne Bentsens aha-opplevelser har blant annet ført til endringer i måten bedriften hennes markedsfører seg på. Blant annet har nettsiden til Verftet har fått andre bilder og endret tekst.

Som ledd i strategien med å utvikle Verftet som et godt sted for barnefamilier, har bedriften kjøpt inn kajakker og en robåt til utleie, pluss bøtter, spader og ikke minst krabbesnører.

- Vi viser dem som ikke har fisket krabber før, hvordan de gjør det. Og hvor de kan finne blåskjell. Når ungene leker i sjøkanten, kan foreldrene slappe av. Har ungene det bra, har de voksne det bra, konstaterer Bentsen.

Blitt mer bevisst på prissetting

USUS-studiet på UiA utløste også andre grep som kan øke inntjeningen på Verftet:

- Studiet førte også til at jeg tør å tenke litt mer på pris, og gradering i fellesferien og ukene før og etter. Jeg vil spisse det mer neste år. Litt dyrere kan vi være, uten at gjestene skal føle at det plutselig tar helt av. Jeg vil jo ha ny rekord til neste år, fastslår Hanne Bentsen.

Daglig leder i USUS, Heidi Sørvig, har tidligere sagt at hun gjerne vil at flere USUS-partnere skal få nytte og glede av studiet i kunderelasjoner og inntektsstyring: «Vi ønsker selvsagt å se på mulighetene for å etablere dette som et fast tilbud sammen med UiA.»

Les hele USUS-saken: «Veldig fornøyd med USUS-studium i kunderelasjoner»

Spor fra din side.

Legg igjen en kommentar

Adresse

v/USUS AS
Ny adresse fra 18.sept-17!
Vestre strandgate 26
(5.etg),
4611 Kristiansand

Kontaktpersoner

Følg oss på Facebook

Sertifisering

Bronze Label of the European Cluster Excellence Initiative