• nb
  • Home
  • Nyheter
  • USUS-lederen: økning i besøk, prosjekt Møtebyen Kristiansand og 2 uker til digitalkonferansen

USUS-lederen: økning i besøk, prosjekt Møtebyen Kristiansand og 2 uker til digitalkonferansen

Synnøve Aabrekk - USUS

USUS-lederen 10.september 2018

Kjære reiselivskollegaer,

Gratulerer til alle reiselivsarbeidere på Sørlandet med sesongen så langt i år!

Økning i overnattinger

Overordnet sett har vi all grunn til å være glade, - vi har hatt en sesong som er bedre enn det mange andre destinasjoner i Norge kan skilte med. Samlede overnattinger hittil i år (januar-juli) steg med 2,5 % sammenlignet med samme perioden i 2017. For juni har vi en økning i det internasjonale markedet på 9,6 %. For juli 2018 har vi en økning på 5,3 %.

Positive tall fra internasjonale markeder

Det spennende er at vi henter kundene våre fra det internasjonale markedet! I juli er Tyskland opp 31,7 %, Nederland opp 71,2 % og Danmark hele 95,9 % sammenlignet med juli 2017.

Så vil kanskje mange si at «men, vi har jo ikke så mange gjestedøgn i utgangspunktet, så det slår så voldsomt ut i prosent». Ja, det er riktig det, men det viser at jobben vi gjør, m.a. med satsingen mot Danmark gir resultat, og det er det vi skal glede oss over!

Direkteruten til London med Widerøe gir oss mulighet for å selge våre opplevelser til det britiske markedet, og dette skal vi utnytte med å pakketere opplevelser i vår region som skal tilbys i ulike britiske markedssegment, hele året. Widerøe er med oss på denne satsingen.

Jeg har hele tiden ment at vi har et stort markedspotensial internasjonalt. Vi skal fortsatt jobbe for å være barnas landsdel, og vi skal fortsatt jobbe knallhardt for å være nordmenn sin foretrukne ferielandsdel. Men, vi skal også løfte produktene våre ut i det internasjonale markedet, for produktene våre er mer enn gode nok.

Prosjekt Møtebyen Kristiansand i gang

Prosjektet Møtebyen Kristiansand som vi når setter i gang skal være med på å forsterke vår internasjonale status. Mye av næringslivet på Sørlandet jobber nesten bare internasjonalt, med kunder og samarbeidspartnere fra alle verdenshjørner. Dette skal vi utnytte, vi skal sette Kristiansand og Sørlandet på det internasjonale MICE-kartet, og vi skal dra synergier fra dette prosjektet til ferie- og fritidsmarkedet.

Besøksøkning i digitale kanaler

Vi ønsker å måle resultat på så mye som mulig av det vi gjør i USUS. Derfor er det gledelig å se at jobben og grunnlaget som USUS har lagt ned gjennom digitale kanaler gir resultat.
Nettsidene til Visit Sørlandet har til nå i 2018 hatt 2 671 319 sidevisninger. En oppgang på 32,5% fra samme periode i 2017. Hver bruker besøkte i gjennomsnitt 2,59 sider. Av besøkene basert på lokasjon (IP adresse) kom 64% fra Norge, 12% fra Tyskland og deretter følger Danmark, USA, Nederland, UK og Sverige. 79% av sidebesøkene kommer fra organiske Google søk.

Også i sosiale medier når vi mange potensielle gjester til Sørlandet. Så langt i år har vi hatt 6,2 millioner visninger av innhold rettet mot forbrukere vi har publisert i våre kanaler på Facebook.

Gå inn og studer gjestedøgnstatistikken på www.usus.no. Her kan du også lese om hva vi har oppnådd gjennom Danmark-satsingen vår.

Vi har all grunn til å være glade for utviklingen, men ikke helt fornøyde! Vi skal brette opp ermene og la de fine resultatene så langt være inspirasjon til knallhard jobbing utover høsten!

Håper vi ses på Norwegian Digital Travel Conference i Kristiansand 25.- og 26. september!

Spor fra din side.

Legg igjen en kommentar

Adresse

v/USUS AS
Ny adresse fra 18.sept-17!
Vestre strandgate 26
(5.etg),
4611 Kristiansand
Org nr: 993 995 282

Kontaktpersoner

Følg oss på Facebook

Sertifisering

Bronze Label of the European Cluster Excellence Initiative