• nb

Resultater markedsføring Danmark 2017

USUS jobber med å øke kjennskap og kunnskap til Sørlandet som reisemål for danske barnefamilier. Her er noen resultater av markedsføringen i Danmark 2017.

Hovedfokus/målgrupper: 

  • Danske barnefamilier
  • Høysesong sommer
  • Barnevennlige aktiviteter og attraksjoner
  • Barnevennlige hotell og overnattingssteder

Nettsider:

Vår viktigste kanal for å nå danske gjester er gjennom våre danske nettsider www.visitnorway.dk/rejsemal/sorlandet. I tillegg så bruker vi visitkrs.no. Markedspartnere utland får prioritert synlighet på disse sidene.

Fra 1. januar til 30. oktober 2017 har den danske Visit Sørlandet nettsiden hatt 30 004 sidevisninger (i hele 2016 hadde den 17 401 sidevisninger). Dette vil si nesten en dobling av antall visninger av siden vår siden i fjor.

Sosiale medier:

Vi deler egenprodusert innhold, og overvåker hva våre "ambassadører" deler om Sørlandet. Kanalene vi bruker mot Danmark er Facebook-kanalene for Visit Sørlandet(37 244 følgere) og Visit Kristiansand (26 875 følgere). På disse kanalene retter vi poster mot det danske markedet, både organiske og annonserte innlegg.

*Antall per 01/11-17.

Bloggere og presseturer:

I juni 2017 så hadde vi besøk av 13 mamma- og en pappablogger. De tok del i et tredagers bloggtreff som startet i Dyreparken og noen avsluttet med natt nummer to rundt om på Sørlandet. Da var de innom blant annet TrollAktiv, Scandic Kristiansand Bystranda, Kristiansand museum, Odderøya museumshavn, Strand Hotel Fevik og Verftet i Ny-Hellesund. Det var utrolig mye aktivitet på Instagram stories under oppholdet, samt Facebook, Instagram, SnapChat og bloggene. USUS og Dyreparken inspirerte og informerte bloggerne. Her ble alle partnere i Danmarkssatsingen presentert av Inger i Usus. Andre partnere som var med i satsingen i 2017 er Trehyttene i Gjerstad, Høyt&Lavt Kristiansand og Lindesnes fyr.

Glade bloggere og prosjektledere under bloggeventet i Dyreparken

Glade bloggere og prosjektledere under bloggeventet i Dyreparken

Bloggerne hadde noen fantastiske dager og her er et lite utvalg av bloggene og instagrampostene som ble delt (ta kontakt om dere ønsker flere linker):

Sørlandskart for barnefamilier

I 2017 ble det laget et eget Sørlandskart/brosjyre på dansk og med fokus på målgruppen. Her var det laget oversikt over alle Danmarkspartnere med bedriftsbeskrivelse og karthenvisning. Et annet fokus i kartet var og de nære avstandene mellom både mange opplevelser/steder på Sørlandet, og hvor nærme Sørlandet er geografisk sett i forhold til Danmark, både med ferge og fly.

Deltakelse på arrangement i Danmark

Hakkebakkeskoven Gallapremiere - USUS hadde sammen med Dyreparken en stor rolle i forbindelse med Gallapremieren på filmen om Hakkebakkeskogen i København i begynnelsen av april 2017. Her delte vi ut Sørlandskartet som er spesielt produsert for våre danske gjester, samt at vi pratet med mange av gjestene. Hakkebakkeskogen fra Dyreparken underholdt og laget god stemning. Se et lite utdrag fra Hakkebakkeskogen gallapremiere på denne filmen som Dyreparken har laget. 

Kulturnatten i København – Hakkebakkeskogen underholdt, og Dyreparken og USUS hadde stand hvor vi leverte ut en skreddersydd brosjyre med innhold fra Dyreparken og presentasjon av øvrige partnere. Det var over 9000 innom området vårt denne kvelden. Les mer om Kulturnatten i København her

Nyhetsbrev

Det har i løpet av året blitt sendt ut nyhetsbrev, spesielle tidspunkt har vært før Gallapremieren på Hakkebakkeskogen i Danmark i april og Kulturnatten som ble arrangert i oktober i København.

Norgeskampanje gjennom Innovasjon Norge i Danmark

Profileringsaktiviterer for USUS og partnere. I tillegg til disse aktivitetene kommer og felleskampanje for Visit Norway, Google Display og søk inkludert produksjon og presse.

  • Film fra Dyreparken var kinoreklame landsdekkende uke 10-17, 45 sekunder i forkant av Hakkebakkeskogen-filmen.
  • Invitasjon og koordinering i forbindelse med Gallapremiere for danske bloggere for Hakkebakkeskoven-filmen i København.
  • 2 x advertorials/native Jyllands-Posten og Ekstrabladet inkl. Retargeting – Disse artiklene traff godt, rett oppunder 8000 til sammen hvor leserne brukte god tid inne på siden og en del har deretter klikket seg videre inn på våre sider.
  • 1 x advertorial/native Berlingske
  • Google Display og søk
  • Blogg event Sørlandet & Dyreparken 24.-26. juni
  • Dyreparken spot Facebook og Instagram
  • Barnibyen.dk 3 x advertorials, plassering på forside, Nyhetsbrev, Facebook og Instagram
  • Visit Norway Facebook posts, karusell, konkurranser, høyre side annonser, 60 000 følgere –
    • Facebookannonse - Samlet sett fikk annonsene fin respons hos de 192.679 Facebookbrukerne som ble eksponerte, og blandingen av begge medier resulterte i en god mengde trafikk. Annonsene var rettet mod kvinner i aldersgruppen 25-54, hvor størstedelen var på mobil. Kampanjen hadde samlet sett 437.819 visninger.
  • Visit Norway nyhetsbrev, 30 000 abonnenter – her har USUS levert tekst, bilder og nyheter fra partnere.
  • Deltakelse med Hakkebakkeskogen på Kulturnatten i København 13. oktober 

Den danske familieturisten – VRI-prosjekt i samarbeid med Agderforskning

Får å oppnå flere danske familieturister til Norge, samt å møte disse familieturistene på en optimal måte, har USUS aktørene et klart behov for å få innsikt i den danske familieturisten. Prosjektet «Den danske familieturisten» er et mulighetsanalyse for å gjøre USUS-aktører i stand til å møte den danske familieturisten på en best mulig måte.

Dette prosjektet kom i gang etter sommeren 2017 og er fortsatt ikke ferdigstilt. Mange av partnerne våre er involverte i dette prosjektet og resultatene vil bli presentert ved en senere anledning.

Ønsker din bedrift å være markedspartner med USUS/Visit Sørlandet i 2018? Ta kontakt med inger@usus.no.

Tagger:

Spor fra din side.

Legg igjen en kommentar

Adresse

v/USUS AS
Ny adresse fra 18.sept-17!
Vestre strandgate 26
(5.etg),
4611 Kristiansand
Org nr: 993 995 282

Kontaktpersoner

Følg oss på Facebook

Sertifisering

Bronze Label of the European Cluster Excellence Initiative