Agder Fylkeskommune har lansert en prosjektstøtteordning der formålet er å tilgjengeliggjøre Agders kystlandskap og kystkultur, bruke kystkulturen til å skape konkrete reiselivsprodukter og bidra til en bærekraftig besøksforvaltning som hensyntar både natur, landskap, kulturmiljø og lokalbefolkning. Ordningen har en tidsramme på 5 år og et samlet budsjett på inntil 15 millioner koner.
SSB har publisert overnattingsstatistikken for november, som viser 75 174 overnattinger ved kommersielle overnattingssteder i Agder. Det er ingen endring sammenlignet med november 2021, men vi har fortsatt flere gjestedøgn enn "normalåret" 2019 totalt sett.
Har du besøkende med el-bil som oppholder seg hos deg over lengre tid? Nå lyser Agder fylkeskommune ut tilskudd til reiselivsaktører som vil etablere et ladetilbud for reisende som oppholder seg minimum 3 timer ved turistattraksjon/opplevelsessenter eller overnattingsplass.
November er lagt bak oss, og nettsiden til Visit Sørlandet har denne måneden vært preget av vinter- og juleartikler, noe vi ser via søkeord på Google at det er stor interesse for. Julesidene er også blant våre mest besøkte sider denne perioden, i likhet med den alltid populære arrangementskalenderen. Vi bruker sosiale medier, google, nyhetsbrev og annen annonsering til å spre innholdet vårt. Antall økter øker også denne måneden sammenlignet med i fjor - 10,4 % økning til i overkant av 71 000 økter.
I november hadde vi totalt 510 000 eksponeringer på Facebook for kontoen Visit Sørlandet og 24 000 eksponeringer for den engelskspråklige Visit Southern Norway. På Instagram hadde Visit Sørlandet en rekkevidde på 59 000, mens Visit Southern Norway hadde en rekkevidde på i overkant av 5000.
Visste du at når familien samles i jula er ofte ferieplanleggingen et viktig samtaleemne? Vi minner tilbake om ferien vi hadde i fjor og vi har endelig tid til å snakke om feriene som kommer. De store reiseselskapene, Expedia og Hotels.com melder om at romjulen er det tidspunktet hvor det bestilles flest sommerferier, og vi ser også på vår egen nettstatistikk at trafikken er høy i romjula.
Tidligere denne uken hadde vi besøk av Evgenia fra Visit Norway, som besøkte Sørlandet som en del av prosjektet "Visit Norway på tur". Formålet var å formidle julestemning fra ulike deler av landet, og skape lett, autentisk innhold «on-the-go» til bruk i Visit Norways sosiale media kanaler, primært Instagram og Facebook.
Kristiansandsguiden er et viktig verktøy for turistene som besøker byen vår og som skal navigere rundt i opplevelsestilbudet. Med guiden i hånda kan turisten kjapt danne seg et overblikk og bli inspirert til å benytte seg av byens tilbud og de anbefalte steder i guiden.
SSB har publisert overnattingsstatistikken for oktober, som viser 107 271 overnattinger ved kommersielle overnattingssteder i Agder. Det er en nedgang på 6% sammenlignet med oktober 2021, mens vi har fortsatt flere gjestedøgn enn "normalåret" 2019 totalt sett.
Med mer enn 30 møter på 3 dager på IBTM, er årets største innkjøpsmesse på MICE-markedet over. Uten 1 meters-regler og ansiktsmaske! Sammen med #MeetInNorway-gjengen hadde vi sammen den beste standen i år!
Mysteriehus er et unikt opplevelseshus som det ikke finnes lignende av andre steder i Norge. Man "arver" et hus med mange skjulte rom og elementer fra EscapeRoom, og "arvingene" skal løse et mysterie inspirert av virkelige hendelser fra trolldomsprosessene på Agder. Også mulighet for overnatting. Her forteller eier og daglig leder Anita Frydenlund Austdal mer om virksomheten.
I helgen kunne både bransjen og publikum få en smakebit av det spennende prosjektet «Meta Human kombinert med Motion Capture» som Vest Agder-museet har sammen med produksjonsselskapet Broomstick. Ved hjelp av ny teknologi kan man gjenskape historiske personer og gjøre dem levende.