Prisen ble delt ut på Vinterkonferansen 21 Mars 2023. Tanken bak prisutdelingen er å gi honnør til en bedrift som er veldrevet, og som kan stå som et eksempel og inspirasjon for andre bedrifter. Troll Aktiv vant kåringen foran Boen Gård og Trehyttene i Gjærstad som var de to andre kandidatene i finalen. Vi gratulerer med vel fortjent pris!
Wiederstrøm Hotel Consulting utgir med jevne mellomrom rapporter med viktige tall og innsikt i hotellstatistikk i Norge. Nå foreligger "Hotelloversikten - Årsrapport 2022" som er utviklet i samarbeid med NHO Reiseliv og Benchmarking Alliance.
TreeTop Fiddan er trehytter bygget høyt oppe i gamle furutrær i hjertet av Vest-Agder - nærmere bestemt Konsmo. Ekte tilbake til naturen opplevelse, aktiviteter og økologisk gård. Her forteller eier og driver Knut Andre Fiddan mer om bedriften.
Torsdag 2. mars deltok Visit Sørlandet på Snowballkonferansen på Lillehammer. En nasjonal reiselivskonferanse med fokus på bærekraftig destinasjonsutvikling. Konferansen var også en del av det større arrangementet Summit Kvitfjell og World Cup Kvitfjell som i år feiret 30 års jubileum. Her følger våre viktigste take-aways fra konferansen.
Årets første måned er lagt bak oss, og fokuset på web har vært ski- og vinteraktiviteter, mat, vinterferie og weekend. Vi har holdt en jevn aktivitet når det kommer til publisering av innhold, men ser at vi ikke klarer å matche fjorårets "Mesternes Mester"-boom. Sammenligner vi med året før, 2021, ligger vi litt over. Samtidig ser vi at både sider pr økt og øktvarighet har gått opp sammenlignet med fjoråret.
Mandal Hotel er Norges sørligste hotell og befinner seg midt i hjertet av Mandal. Hotellet åpnet dørene i mai 2019 og her forteller hotelldirektør Lotte Fredriksen mer om bedriften.
Taxi Sør ble stiftet i 1994 og har i dag nærmere 55 løyvehavere og 120 biler fordelt over hele Agder. Det kjøres omtrent 350.000-400.000 turer i året. Fra september 2022 er Taxi Sør en del av Oslo Taxi-konsernet. Her forteller salgssjef Rikke Flo mer om virksomheten.
Høsten 2022 ble fase 1 i "Merket for bærekraftig reisemål" avsluttet og vi er nå godt i gang med neste fase som skal lede til sertifisering av Arendal og Kristiansand.
Nettsiden visitsorlandet.com er Visit Sørlandets viktigste kommunikasjonskanal mot ferie og fritidsmarkedet, og vi har kontinuerlig fokus på å holde den oppdatert med relevante artikler og informasjon. Vi endrer også tema etter årstid, og dette synliggjøres gjennom toppbilde/tekst, ingress og artikler. Samlet sett ender trafikken på omtrent samme nivå som i fjor; med drøye 1,5 millioner økter og i underkant av 3 millioner sidevisninger.
I desember hadde vi totalt 389 100 eksponeringer på Facebook for kontoen Visit Sørlandet og 20 400 eksponeringer for den engelskspråklige Visit Southern Norway. På Instagram hadde Visit Sørlandet en rekkevidde på 38 000, mens Visit Southern Norway hadde en rekkevidde på i overkant av 4 500.
I desember måned har de mest besøkte sidene på websiden vært knyttet til jul. Jul i Kristiansand er den mest besøkte siden med 9 619 visninger. Setesdal, Risør og Arendal var også blant de mest besøkte sidene, samt kampanjesiden til «Lad batteriene på Sørlandet.»
15-16. februar arrangerer Studentorganisasjonen i Agder Karriereuka for alle studenter ved UiA. I den forbindelse inviterer de bedrifter som ønsker å vise seg fram for framtidig arbeidskraft til å stå på stand.