I 2023 lyser fylkeskommunen ut midler til utvikling av opplevelsesprodukter som løfter frem Agders kystkultur. Prosjektstøtteordningen har en tidsramme på 5 år og et samlet budsjett på inntil 15 millioner koner.
Visit Sørlandet og Visit Norway er utrolig stolte over å være nominert til prestisjefylt internasjonal pris "The European Excellence Awards" - eller kort fortalt EM i PR. Blant hele 40 000 andre bidrag på tvers av bransjer er vi en av fem nominerte i kategorien Storytelling for kampanjen "Change the View - not your partner". Kampanjen viser på en kreativ måte hvordan et skifte av omgivelser til Sørlandet kan bidra positivt til parforholdet.
Med den nye digitale festplanleggeren Spicer kan du skreddersy arrangementer i Kristiansand på en enkel og inspirerende måte. Her forteller eier og daglig leder Kjetil Tversland mer om virksomheten.
Etter lang tids jobbing for å få på plass nytt utendørsbasseng ved Aquarama, kan leder Vibeke Holm Ruud endelig juble for enighet om bygging og signert kontrakt! Et slikt utebasseng ved Bystranda i Kristiansand blir et løft for både Aquarama og byen.
Etter at Kristiansand og Sørlandet var vertskap for årets Norwegian Travel Workshop i år, håper vi at mange reiselivsbedrifter har fått øynene opp for mulighetene deltakelse på NTW gir. Nå er påmeldingen til neste års NTW åpen, og det blir 50 års jubileum for arrangementet med Oslo-regionen som vertskap 24.-27. april 2023.
Agder hadde 20% flere gjestedøgn sommeren 2022 sammenlignet med sommersesongen “normalåret” 2019. Det er også interessant å se at utviklingen i antall gjestedøgn på Sørlandet skiller seg fra resten av landet.
Desember nærmer seg med stormskritt, det er høysesong for shopping, julekonserter og restaurantbesøk. På Sørlandet har vi flere unike opplevelser å by på, og vi har igangsatt flere tiltak for å promotere Jul på Sørlandet.
FNs bærekraftsmål nr 8 tar for seg å fremme varig, inkluderende og bærekraftig økonomisk vekst, full sysselsetting og anstendig arbeid for alle. Mange av partnerne i Visit Sørlandet arbeider godt og bevisst med dette, men i dette webinaret trakk vi fram Dyreparken i Kristiansand og Høyt & Lavt som begge har utmerket seg på hver sine måter i dette arbeidet. Se opptaket her.
Oktober ble en god måned for visitsorlandet.com sammenlignet med oktober 2021. Med 81 296 brukere gjennom måneden i år, ble det en økning på 20% mot samme periode i fjor.
Eikerapen Gjestegård i Åseral har inngått en spennende samarbeidsavtale med selskapet Oppdraget AS om å tilby "oppdrag" for bedrifter som vil utvikle effektive team gjennom ekte opplevelser og følelser i fantastiske naturomgivelser.
I oktober hadde totalt antall eksponeringer på 1,4 millioner på Facebook og en rekkevidde på nærmere 190 000 på Instagram for Visit Sørlandet-kontoen. For den engelskspråklige Visit Southern Norway hadde vi 25 000 eksponeringer på Facebook, og en rekkevidde på 6200 på Instagram.
Vest-Agder-museet har nå flere spennende prosjekter på gang med tanke på nye digitale publikumsopplevelser og nye måter å formidle historien på. Første mulighet for å oppleve fortid som møter nåtid er allerede i desember på Gimle Gård, og museet har også fått tildelt midler til videre satsing på teknologi i museet. Nå skjer det mye spennende innen kultur og digitalisering i Kristiansand!