• nb

Hun blir ny daglig leder i USUS

Synnøve AabrekkSynnøve Elisabeth Aabrekk (53) har takket ja til jobben som daglig leder i USUS. Hun gleder seg til å flytte til Sørlandet, og til samarbeidet med alle de spennende partner-bedriftene.

- Jeg føler meg veldig heldig, rett og slett. Dette er en skikkelig attraktiv jobb. Da jeg så at Heidi skulle slutte, tenkte jeg at dette måtte være drømmejobben for den som skulle få den, sier Synnøve Elisabeth Aabrekk.

Fra 1. juni overtar hun jobben etter Heidi Sørvig som daglig leder i USUS. Les USUS-artikkel om at Heidi Sørvig har fått ny jobb

Innovasjon, strategi og prosjektledelse

Aabrekk kommer opprinnelig fra Nordfjordeid i Sogn og Fjordane. Nå har hun begynt letingen etter bolig på Sørlandet.

Den nye sjefen i USUS kan vise til en svært fyldig CV, med lang erfaring og bred kompetanse innenfor reiseliv og annet næringsliv.

Aabrekk er i dag innleid seniorrådgiver for NCE Tourism, Fjord Norway. Hun er tilknyttet konsulentselskapet 2469 Reiselivsutvikling, og jobber spesielt med innovasjonsmetodikk, produkt- og strategiutvikling, prosjektledelse og forretningsmodellering.

Hun driver også sitt eget firma, Synnøve Aabrekk Reiselivsrådgjeving AS.

Regner bredde som sitt største fortrinn

Aabrekk er blant mye annet sertifisert prosessveileder for Bærekraftig reiseliv og prosjektleder for reisemålsutviklingsprosesser fra Innovasjon Norge. Hun har vært prosessveileder for flere destinasjonsselskaper i kvalifisering for merket Bærekraftig destinasjon.

Hun har også hatt ansvaret for flere utviklingsprosesser for destinasjonselskaper og enkeltprosjekter fram til etablering av nye selskaper, pluss store strategiprosesser.

- Jeg tror at mitt største fortrinn er bredden i det jeg har jobbet med; alt fra store, omfattende prosjekter med flere kommuner, helt ned til strategi og forretningsmodellering for enkeltbedrifter, utdyper Synnøve Aabrekk.

- Jeg har jobbet i nettverksprosjekter sammen med destinasjonsselskaper tidligere. Jeg er en fremoverlent person, og håper jeg blir oppfattet som kreativ, målrettet og visjonær.

Heier på flere «fyrtårn»

Hun gleder seg til å jobbe sammen med USUS-partnerne for å trekke til seg enda flere gjester til landsdelen.

Hun peker på den store fordelen Sørlandet som destinasjon har med for eksempel reiselivslokomotivet Dyreparken. Hun følger også «fra sidelinjen» det spennende arbeidet med undervannsrestauranten Under (ved Lindesnes Havhotell) på Lindesnes, og prosessen med Kunstsiloen og Sørlandets Kunstmuseum (SKMU).

- Landsdelen har et stort potensial i mat, kunst og kultur. Vi må ha store fyrtårn å bygge ikoner rundt. Vi må ha noen ikoner å bygge posisjoneringen på. Har du ikke det, er det mye vanskeligere, påpeker Aabrekk.

Hun gleder seg til å få et enda nærere forhold til Sørlandet:

- Sørlandet er Norges sommerparadis, har jeg tenkt utenfra. Sørlandet har alltid vært en viktig del av oss som har besøkt det som barn eller yngre, og hatt med oss barn til Sørlandet og Dyreparken. Jeg må si jeg er veldig nysgjerrig på regionen, og jeg gleder meg veldig til å være en del av landsdelen og til å bo i Kristiansand.

Ønsker mer «speed-dating» mellom bransjer

Aabrekk satser på å begynne i USUS 1. juni, og har lyst til å bruke noe av sommeren til å kjøre rundt og bli kjent.

- Det er viktig å kjenne partnerbedriftene. Å gjøre meg godt kjent med hvem de er, er nødvendig i en slik klynge der vi skal dra lasset sammen. Vi skal forstå deres utfordringer og hva de er opptatt av. Vi i USUS-administrasjonen skal være foroverlent, være motoren i klyngen. Vi skal dra med oss partnerne, legge til rette for erfaringsutveksling og kompetanseheving. Og ikke minst, vi skal fasilitere gode prosjekter sammen med partnerne våre, sier Aabrekk.

Hun har lagt merke til de mange gode samarbeidsprosjektene USUS-partnerne imellom:

- Jeg tror veldig sterkt på at de beste innovasjonsprosjektene kommer i randsonen mellom bransjer. Ikke nødvendigvis i stramme rammer innenfor en bransje. Det skapes gode prosjekter på tvers. Hvis vi «speed-dater» med hverandre i forskjellige bransjer, kommer vi fram til de gode ideene. Det er en tanke jeg vil forfølge som leder i USUS. Jeg vil invitere til spennende møter på tvers av bransjer. Det har jeg stor tro på er lurt, sier Synnøve Aabrekk.

Ærefylt - og skrekkblandet fryd

Hun utdyper slik:

- Jeg har lyst til å markere meg som en visjonær leder. En tydelig representant for det som USUS allerede representerer på en glitrende måte; å være en utviklingsaktør på vegne av partnerne. Samtidig skal vi styrke posisjonen vår og få flere besøkende til landsdelen.

Aabrekk oppsummerer sin nye stilling med svung:

- Jeg skal få lov til å være en del av regionen. Det er ærefylt, på en måte. Og det er med skrekkblandet fryd. Jeg har selvsagt ambisjoner om å innfri, og har forventninger. Jeg er konkurransemenneske og ønsker at vi skal vinne sammen, som team og som klynge, erklærer Synnøve Aabrekk, påtroppende daglig leder i USUS.

Styreleder: - Spennende kandidat vi har fått på plass

Styreleder Knut Dannevig i USUS AS er svært fornøyd med den grundige prosessen for å finne den beste kandidaten:

- Jeg synes det er en spennende kandidat vi har fått på plass. Hun har bred erfaring fra klyngearbeid innenfor reiseliv på Vestlandet. Vi tror at hun kan tilføre USUS-klyngen ytterligere kompetanse. Vi har funnet en kandidat som kan føre videre den gode utviklingen Heidi Sørvig og de andre i USUS har lagt til rette for. Synnøve kan videreutvikle og styrke posisjonen, sier Dannevig.

Han utdyper slik:

- Vi har tro på at evnene hennes til å skape samarbeid i klyngen og evne til teamarbeid vil være en styrke for både organisasjonen USUS og klyngen USUS.

- Vi tror dette kommer til å bli veldig bra. Det blir spennende å få overført hennes brede kompetanse og erfaring til vår landsdel, sier Knut Dannevig.

Spor fra din side.

Kommentarer (1)

Legg igjen en kommentar

Adresse

v/USUS AS
Ny adresse fra 18.sept-17!
Vestre strandgate 26
(5.etg),
4611 Kristiansand
Org nr: 993 995 282

Kontaktpersoner

Følg oss på Facebook

Sertifisering

Bronze Label of the European Cluster Excellence Initiative