• nb

Hackathon for studenter i Kristiansand

Vinnere av hackathon Kristianssand

Studenter fra UiA og Noroff og noen profesjonelle utviklere har deltatt på har deltatt på Hackathon med temaet "Hvordan gjøre Kristiansand til en bedre studentby".

Et hackathon er en intensiv konkurranse der deltakerene i løpet av en begrenset tidsperiode skal utvikle en forretningside, lage en prototype på et produkt, en app, et spill eller en tjeneste.

I forbindelse med helgens hackathon fikk studentene tilgang på en hel mengde API'er. Studentene kunne bruke både åpne API'er som er tilgjengelig for alle, men også API'er fra Kristiansand Kommune og Visit Norway ble gjort tilgjengelige for studentene under konkurransen.  Målet for konkurransen var å lage den beste digitale løsningen basert på åpne data for å gjøre Universitetsbyen Kristiansand bedre.

API er et trebokstavs akronym for engelsk Application Programming Interface, på norsk applikasjonsprogrammeringsgrensesnitt, som betegner et grensesnitt i en programvare slik at spesifikke deler av denne kan aktiveres (kjøres) fra en annen programvare. Kilde: Wikipedia

USUS har bidratt til at studentene som deltok i hackathon fikk tilgang på innhold fra produktdatabasen og arrangementskalenderen for Kristiansand gjennom API'et til Visit Norway sin app "Norge rett i lomma".

Dette API'et kan også gjøres tilgjengelig for andre interesserte, bare ta kontakt med Hildegunn Skage Teinum så formidler hun kontakt med Visit Norway.

24 timer med utvikling, koding og lite søvn

Konkurransen ble avholdt helgen 17.-18. februar 2017. På bildet øverst ser du de dyktige vinnerne som fikk utdelt premien fra juryformann Øyvind Laderud (t.h.) i Kristiansand kommune. Vinnerlaget bestod av (f.v.) Robin A. R. Moudnib, Erik Oskar Zetterquist, Christian Fredrik Thorne og Sondre Flovik. 

Deltakerne meldte om et intenst, men veldig morsomt døgn med lite søvn. De berømmet arrangørene som hadde lagt alt til rette med tilgang på mat og drikke under konkurransen. De 6 lagene som deltok bestod av 4-6 personer og samtlige skrøt av mengden tilgjengelige API'er. De syntes det var inspirerende å få jobbe med reelle data i stedet for å måtte simulere data til skoleoppgaver.

Kristiansand kommune som initiativtaker

Det er Kristiansand kommune som har tatt initiativet til konkurransen, som en del av det internasjonale nettverket "Gen-Y-City". Dette er et program som skal gjøre byer bedre rustet til å legge vilkårene til rette for, beholde og tiltrekke seg unge talenter innen tech. Prosjektleder for konkurransen har vært Tina Abrahamsen.

Samarbeidspartnere og sponsorer

Hackathonet hadde flere støttespillere og bidragsytere. Linjeforeningene Beta og Systematicus ved UiA var med som arrangører. CoWorx, et kontorfellesskap for gründere i Kristiansand hadde stilt sine lokaler til rådighet under hele konkurransen som varte i et døgn og firmaet Egde Consulting var med og sponset arrangementet. De hadde også utviklere tilgjengelige for deltakeren i løpet av døgnet og stilte med fagkompetanse i juryen.

Juryen i Hackathon Kristiansand 2017

Juryen bestod av representanter fra Kristiansand Kommune, UiA nyskapning, Egde Consulting og studenter. De ulike gruppene fikk noen minutter hver til å "pitche" ideene sine for juryen. Gruppenes løsninger ble bedømt på flere ulike områder. Juryen så både på den tekniske kvaliteten på kodingen, på grad av nyskapning, markedspotensial og om de trodde prosjektet ville være realiserbart. I tillegg ble gruppene bedømt på presentasjonen av prosjektet.

Og vinneren ble...

Vinnerne av konkurranse kalte løsningen sin KRS-Event og hadde tatt utgangspunkt i at studenter og nyinnflyttede til byen ofte har problemer med å få venner. I tillegg er det ofte dårlig oppmøte på arrangementer for studenter.

De hadde utviklet en app for android som knyttet sammen folk basert på lokasjonsdata og preferanser. Her hadde de brukt data fra Visit Norway for å hente info om steder i Kristiansand og arrangementer. Denne informasjonen ble vist i et kart i appen.

Det var også mulig for brukerne av appen og legge inn sine egne arrangement. For eksempel kunne man legge ut at man skulle spille fotball og manglet x antall spillere. Dette skulle markedsføres via pushvarsler i appen til andre brukere. Tanken var også at appen kunne kobles mot Facebook eller andre sosiale kanaler på sikt.

Det var mange av gruppene som var inne på mange av de samme funksjonalitene og liknende tjenester, men gruppa som vant hadde også sett på hele forretningsmodellen og hadde en god teknisk kvalitet. Gruppen fikk 5000 kroner i premie, hver sin Raspberry Pi og mulighet til å pitche på neste kundemøte til Egde Consulting.

Spor fra din side.

Legg igjen en kommentar

Adresse

v/USUS AS
Ny adresse fra 18.sept-17!
Vestre strandgate 26
(5.etg),
4611 Kristiansand
Org nr: 993 995 282

Kontaktpersoner

Følg oss på Facebook

Sertifisering

Bronze Label of the European Cluster Excellence Initiative