Selv om de norske byene er relativt små, så har man mange av de egenskapene som de reisende søker; et rikt kulturtilbud, spennende arkitektur, fantastiske matopplevelser og gode shoppingmuligheter. I tillegg har alle norske byer en nærhet til natur som få konkurrenter kan skilte med, og man kan forvente at Norge i et post Covid19-samfunn vil oppleves som et trygt reisemål med god plass.
Bærekraft er driveren i utviklingen av fremtidens reiseliv. I dette programmet vil hovedfokuset være på lav- og mellomsesong, samt videreutvikling av bærekraftig turisme. Dette er helt i tråd med det USUS jobber mot nå; både sertifisering av Kristiansand og Arendal som bærekraftige reisemål, samt en sterkere og mer systematisk satsing på et internasjonalt voksent publikum.
I dette programmet skal vi:
- Styrke deltakernes kunnskap om markedssegmentet
- Utvikle bærekraftige forretningsmodeller og kommunikasjonsstrategier. Herunder styrke hver enkelt bys fortrinn.
- Forstå krefter som påvirker markedets verdikjeder, og hvordan håndtere disse.
- Styrke samarbeidet og erfaringsutveksling mellom de norske bydestinasjonene.
Det vi lærer gjennom dette programmet vil vi overføre også på de andre byene i Agder. Det er noe uklart når programmet starter opp (vil gå over 10-12 mnd) pga. Covid-19 pandemien.