Julen er høysesong for bestilling av sommerferie

Visste du at når familien samles i jula er ofte ferieplanleggingen et viktig samtaleemne? Vi minner tilbake om ferien vi hadde i fjor og vi har endelig tid til å snakke om feriene som kommer. De store reiseselskapene, Expedia og Hotels.com melder om at romjulen er det tidspunktet hvor det bestilles flest sommerferier, og vi ser også på vår egen nettstatistikk at trafikken er høy i romjula.
Sommer på Sørlandet Foto Magnus Furset©Visit Sørlandet Sommer på Sørlandet Foto Magnus Furset©Visit Sørlandet

Derfor er det svært viktig at du som driver en bedrift og er avhengig av den neste sommeren bør være klar og gjøre det du kan for at gjestene skal bestille sommerferie på Sørlandet i 2023.

Romjulen er den desidert mest populære tiden for å planlegge og bestille sommerferien. Første og andre juledag er de mest hektiske dagene, rapportere de store reiseselskapene. 

Her er mine tips til hva du kan gjøre for å få gjestene til å bestille sommerferien på Sørlandet

Bruk juleferien til å poste sommerbilder

Begynn allerede lille juleaften og post noe hver dag. Dette er viktige dager hvor folk har god tid til å planlegge og snakke sammen. Ev opprett en annonse med et tilbud, ikke redusert pris, men en bookingknapp med pris.

Alltid call to action

Legg inn planlagte poster med en “call to action” i innlegget. En tekst, eller bilde med en knapp som fører kjøperen til en landingsside. Slik at gjesten blir inspirert til å gjennomføre en bestilling uten å forstyrre deg i din juleferie. Som feks “Bestill her”, “Bestill nå”,  “Les mer”,  “Slik får du en drømmersommer på Sørlandet”. Vær tabloid og lær hva avisene gjør for å få flest mulig klikk inn på sidene. 

Trykk på alle de knappene du har

Bruk alle kanaler, Facebook, Instagram og Youtube. Husk at Instagram/Facebook Stories og Instagram Reels kan skape stort engasjement. Bruk små snutter, som inspirerer og skaper reiselyst. Husk Pinterest og Snapchat om du har det.

Ikke glem nettsidene dine

Nettsidene dine er det viktigste du har, her finner kunden troverdig info om din bedrift og her skal all booking finne sted. Sjekk at du har en landingsside som tar kunden inn til riktig innhold og bilder som samsvarer med det du selger. Selger du sommer, så må det ligge sommerbilder på den siden. Skriver du om vinter, må du ha landingsider med vinterinnhold. 

Nyhetsbrev

Send ut nyhetsbrev til kundedatabasen, og minn gjestene dine på “bestill sommerferien din nå”. Husk for all del en bookingknapp/call to action hvor gjesten kan bestille. 

Be kundene bestille direkte

Få kundene til å bestille direkte hos deg, så slipper du gebyrer gjennom de store bookingmotorene. Fortell kundene at dersom de vil ha mest mulig hotellrom for pengene, er det lurt å henvende seg direkte til dere på hotellet. Feks: Sjekk våre gode priser her. 

Ikke gå glipp av verdifulle bookinger, julen er høysesong for bestilling av sommerferie.

Lykke til med salget og god jul!