Dyreparken Utvikling er hovedpartner i prosjektet, og sammen med et sterkt kjerneteam av bedrifter fra Usus-klyngen, teknologileverandøren FluxLoop og et team av forskere går man nå i gang med et særdeles spennende brukerstyrt forskningsprosjekt på den digitale fremtiden.
INSITE skal utvikle ny kunnskap om kundeatferd i reise- og opplevelsesnæringen. Hovedmålet med prosjektet er å utløse ny verdiskapning og lønnsom vekst, ved å skape en ny beslutnings- og styringsprosess, understøttet av en rekke ulike digitale datakilder. Det handler blant annet om beacons (nettvarder), altså gjestenes bevegelsesmønster.
– Dagens beslutningsgrunnlag er tuftet på erfaringer, intuisjon og magefølelse. Med INSITE vil fremtidens beslutningsgrunnlag være tuftet på faktiske kundepreferanser i nåtid, opplyser Reidar Fuglestad, konsernsjef i Dyreparken Utvikling.
Dr. art Kirsti M. Hjemdahl er forskingsansvarlig i prosjektet. Hun sier at INSITE representerer et paradigmeskifte i næringen.
– At vi har fått gjennomslag i Forskningsrådets BIA-program, understreker hvilken innovasjonshøyde og potensial INSITE har, sier Hjemdahl.
Hva er BIA?
BIA står for Brukerstyrt Innovasjonsarena. Det er et av Forskningsrådets største programmer. BIA finansierer FoU-prosjekter (forskning og utvikling) som skal gi høy verdiskaping både for bedriftene som er med i prosjektet og samfunnet ellers.
– For reiselivskundene er høy kvalitet hos flere aktører viktig for den samlede opplevelsen og betalingsviljen. I tillegg til Dyreparken har vi med et kjerneteam av 11 opplevelsesbedrifter fra næringsklyngen Usus, opplyser Camilla AC Tepfers, medgründer og partner i inFuture. inFuture er prosjektleder i INSITE.