Ildsjeler viser fram matskatter på Sørlandet

De tre første filmene om ildsjeler i matmiljøet på Sørlandet er klare. De nydelige filmene er laget av Newslab. Sulten anyone?

Pølsemakeren i havgapet

Ragnvald Zwilgmeyer brenner for kortreiste råvarer, perfekte pølser og gode krefter i nærmiljøet. Bli med på en reise rundt vakre Sandøya utenfor Tvedestrand.

Se filmen om Ragnvald og matmiljøet rundt.

Det gode liv på bryggekanten

Norges første fiskehandler med fagbrev, Reidar Fredriksen, tar oss med til bryggekanten i Kristiansand og livet i og rundt Fiskebasaren på Fiskebrygga. Vi får også et blikk inn i Matkjelleren i Lillemarkens.

Se filmen om Reidar og livet med fisk og sjømat.

En gårdsgourmand deler sine urbane favoritter

Dagfinn Galdal, hovmester fra Boen Gård i Kristiansand, er kjent for å servere fine dining i herskapelige omgivelser utenfor Kristiansand. Her deler han sine høydepunkter fra matbyen.

Se filmen om Dagfinn og gourmetmat i Kristiansand.

 

Resultater fra kampanjen

Sommerens matkampanje fra Visit Sørlandet har resultert i nærmere 18.000 visninger av landingssiden visitsorlandet.com. Facebook-annonsene har blitt vist 900.000 ganger, til 414.000 forskjellige personer rundt i landet.

Annonsene ble rettet mot matglade voksne bosatt i Norge, med mål om å sette Sørlandet på kartet som en matdestinasjon. Hvor mange som har blitt inspirert til å reise til Sørlandet i sommer eller i fremtiden for å teste noen av spisestedene er vanskelig å måle, men i underkant av en halv million mennesker har sett en eller flere av videoene om Reinhartsen, Boen Gård eller Ragnvalds Pølsemakeri.

Av de tre videoene har Ragnvalds Pølsemakeri generert flest visninger av landingssiden, med nesten 10.000 lenkeklikk. Disse videoene har i tillegg lengst gjennomsnittlig avspillingstid på 5,25 sekunder. Ragnvalds har også de billigste resultatene, med en gjennomsnittspris på rett under 2 kr per visning av landingsside.

Hakk i hæl kommer videoen av Reinhartsen med over 7000 lenkeklikk, og 4,3 sekunders avspillingstid. Gjennomsnittsprisen her var 2,60 kr per visning av landingssiden, som også er en veldig god pris.

Sist, men ikke minst, genererte videoen av Boen Gård over 5500 lenkeklikk, med 3,6 sekunders gjennomsnittlig avspillingstid. For denne videoen kostet hver landingsside-visning i gjennomsnitt 3,30 kr.

Det er tydelig at videoen om Ragnvalds Pølsemakeri var mest populær på grunn av sin lange avspillingstid. Her ble seeren dratt inn i flott natur og et matunivers med en gang, noe målgruppen tydelig er opptatt av. Det samme ser vi med videoen av Reinhartsen. Boen Gård-videoen har kortest avspillingstid, og kan muligens har mistet seerne tidlig da fokuset ikke ligger på mat i første øyeblikk, men gamle sort-hvitt bilder og historie. Dette er viktig lærdom til senere produksjoner, og definering av målgrupper.

Totalt er resultatene gode, og kampanjen har gått over all forventning både på antall visninger av landingsside og pris per klikk. Dette kan tyde på at Norges befolkning er svært interessert i tips til gode matsteder på Sørlandet.

Se flere av #SpisSørlandet historiene her: www.visitsorlandet.com