Hva lærte vi under Norwegian Travel Workshop 2021?

Aldri før har vi hatt større mulighet for å møte internasjonale og norske turoperatører når Norwegian Travel Workshop (NTW) gikk av stabelen 13.-15. april. Og også i år var NTW digital, men denne gangen med hele Norge som vertskap. Et rekordhøyt antall møter, nærmer 8000, ble gjennomført i løpet av 2 møtedager. Fra Sørlandet deltok 17 bedrifter som representerte overnatting, aktiviteter og attraksjoner. Innsikten som vi her deler med dere er en kort oppsummering fra 51 møter som USUS/Visit Southern Norway gjennomførte under NTW.
Mona og Erik Mona Konuralp og Erik Engenes fra USUS

Gjennom hele arrangementet fikk Sørlandet god eksponering gjennom forskjellige aktiviteter:

  • Webinar 6. april: Introduksjon til Sørlandet
  • Digital visningstur 9. april: Hidden Gems of Southern Norway
  • Åpningsseremoni 13. april: Livesending fra Under
  • Introduksjon av Kristiansand som vertskapsby for NTW 2022 under åpningsseremonien
  • Workshop 14.-15. april: 17 aktører fra Sørlandet gjennomførte totalt nærmere 340 møter

Innsikten som vi her deler med dere er en kort oppsummering fra 51 møter som USUS/Visit Southern Norway gjennomførte med primært turoperatører i våre prioriterte nærmarkeder Danmark, Tyskland, Nederland og UK, samt møter med norske turoperatører og en håndfull fra Syd-Europa og oversjøisk.

Dette er hva vi fanget opp:

Flere turoperatører ser etter nye reisemål

Med lukkede grenser og stengte reisemål ser europeiske turoperatører etter nye reisemål i Europa og spesielt Norden. Vi opplevde stor interesse fra både nye og kjente turoperatører som søker etter å utvide produktporteføljen for sine kundegrupper som kan dreies mot nære europeiske reisemål.

Når blir det aktuelt å sende internasjonale gjester til Norge og Sørlandet igjen?

Turoperatører i våre prioriterte nærmarkeder er klare til å sende gjester til Sørlandet fra august/september dersom grensene åpner. Det er allerede solgt turer fra høsten 2021 med gode avbestillingsbetingelser, men det er mye usikkerhet og man regner ikke med å være fullt tilbake før 2022.

Norske turoperatører skifter beite

Flere norske turoperatører som tidligere har solgt reiser til nordmenn ut av Norge har mottatt omstillingsmidler og pakketerer nå reiser for nordmenn i Norge, til både individuelle og mindre grupper. Det etterspørres spesielt produkter og opplevelser som gjesten ikke selv kan bestille eller som kan pakkes til et unikt produkt.

Skuldersesong

Internasjonale turoperatører vet at det er stort trykk i Norge i juli måned og for deres kunder kan april/mai og september/oktober også være aktuelle reisetidspunkt. Fremover blir det like viktig for turoperatøren å utvide sesong som det er for vår region dersom vi skal ha en bærekraftig utvikling.

High-End

Flere turoperatører etterspør high-end produkter som f.eks. Under, historisk overnatting, guider med forskjellig språk, helikopter transport og sightseeing, høy standard bil med sjåfør, private boliger av høy standard med svømmebasseng, båt med fører og unike matopplevelser med egen kokk. Kundene for denne type skreddersydde turer er typisk familier fra USA, Asia og Emiratene.

Rundturer hvor Sørlandet er en del av programmet

Flere turoperatører tilbyr reiseruter som typisk inkluderer Oslo – fjordene – Bergen. Vi i Usus jobber for å dreie turoperatørene inn på en  sørlig rute fra Oslo – Kristiansand/Sørlandet – Stavanger regionen.

Reiser med tog

Vi opplevde en større etterspørsel etter reiser med tog og gjorde oppmerksom på kombinasjonen Oslo – Kristiansand – Stavanger, en rundtur som kan gjennomføres hele året.

Bærekraft

Dette opptar mange av operatørene og flere ga inntrykk av at de vil samarbeide med aktører som har bærekraft i fokus.

Online booking

Etterspørres blant flere turoperatører, dvs. online booking hvor TO’er kan bestille med en bookingkode. Dersom turoperatører ikke kan bestille online og bestilling foregår pr. mail er det viktig at mail besvares innen 24 timer ellers kan turoperatøren miste kunden.

 

Litt om trender generelt:

  • Etterspørsel etter spesielle overnattingssteder som mindre individuelle hoteller med historie og lokalt vertskap, Tretopphytter, Glamping og Farm-stay for familier.
  • Små grupper 8-12 personer og individuelle reisende fremover, det blir om ikke slutt, så i hvert fall betydelig færre av større bussgrupper.
  • Norsk kultur og mat: dette vil gjestene ha! De vil oppleve det autentiske og ekte.
  • Aktivitetsbasert ferie: Denne trenden forsterkes, og både individuelle og små grupper søker f.eks. soft adventure, birdwatching, laksefiske.
  • Involvering og læring: et eksempel er sanking av tang, skjell etc. i fjæra og tilberede råvarene utendørs. Gjestene vil ta del i, lære og ha en unik opplevelse eller gi noe tilbake til stedet de besøker, f.eks. delta i strandrydding.

 

NTW er en av de viktigste arenaene innen salg for norske reiselivsaktører, det er tydelig at Sørlandet har større internasjonal oppmerksomhet nå enn før og flere internasjonale operatører ønsker å pakketere og tilby Sørlandet til sine gjester. Lista fyr er meget fornøyd med responsen hos reisebyråene/turoperatørene, spesielt rundt fugleprodukter som utvikles i disse tider, forteller Thora Arnadottir, Lista Fyr.

 

Vi fikk mange gode tilbakemeldinger på den digitale visningsturen – stort takk til dere som bidro! Neste år arrangeres NTW i Kristiansand 4.-7. april, og selv om et digitalt NTW har vist seg å fungere meget bra og effektivt, gleder alle seg til at vi igjen kan møtes og ikke minst bli bedre kjent med og oppleve vår region og alle de flotte reiselivsprodukter.