Er nettsiden din korona-klar?

Vi ser nå at søketrafikken på Google rundt det å planlegge ferie nå begynner å ta seg opp. Det hersker imidlertid stor usikkerhet nå blant potensielle besøkende om hvilke steder som er åpne/kommer til å være åpne, hvilke tiltak som gjøres for å ivareta retningslinjene osv. Det er derfor utrolig viktig å ha en egen bolk med informasjon rundt dette GODT SYNLIG på forsiden din.
Screenshot Google trends ferie Øyblikksbilde på søketrender på Google pr 22.april.

Både Visitnorway (se egen sak) og Visit Sørlandet ser på nettsidene sine at interessen for Norgesferie blant nordmenn øker nå.

NHO Reiselivs veileder for smittevern i reiselivet

NHO Reiseliv publiserte 20.april en egen veileder for reiselivet i forhold til å besvare spørsmål om hvilke regler som gjelder og hva restauranter, overnattingssteder og andre reiselivsbedrifter kan gjøre for å holde hjulene i gang, innenfor dagens retningslinjer. Det står også der at det jobbes med å lage forslag til bransjenormer for alle deler av reiselivsbransjen, slik at vi kan være klare etter hvert som myndighetene åpner opp for at flere kan holde åpent.

Dette bør du ha av informasjon på nettsiden din nå

Informasjonen bør ligge tydelig øverst på nettsiden eller evt i et eget pop-up vindu og bør minimum inneholde:

  • Er du åpent eller stengt? Har du evt åpent, men med redusert kapasitet/tilbud? Hvis du ikke har åpent enda, hva er planen for åpning? Vet du ikke enda, så skriv gjerne det. Det er bedre enn at det ikke står noe i det hele tatt.
  • Hva gjør du for å sikre at gjester og ansatte holder anbefalt avstand?
  • Hva gjør du av tiltak på renhold for å unngå smitte?
  • Hvilke avbestillingsregler/ombookingsmuligheter opererer du med nå for de som ønsker å bestille i en usikker tid?
  • Har du nye tilbud som følge av korona-situasjonen?

Eksempler fra nettsider innen kultur og reiseliv

 

Er nettsiden din forøvrig klar for å ta opp kampen om de norske gjestene?

I tillegg til korona-spesifik informasjon lett tilgjengelig på nettsiden, har vi laget en skikkelig sjekkliste for hva du bør gå gjennom på nettsidene din NÅ for å være best mulig rusta til å ta imot potensielle gjester. Her er det bare å brette opp ermene!