• nb

Chatbot på Facebook Messenger – enkelt å komme i gang

USUS hjelper deg i gang med å opprette en chatbot, til nytte og glede i bedriftens kundeservice og markedsføring. 

Roboter og kunstig intelligens er et hett tema i disse dager. Kunstig intelligens benyttes nå av en rekke aktører i form av chatbotter.

En chatbot er en mer eller mindre smart applikasjon som kommuniserer direkte med en bruker. Chatboter kan kommunisere med både tekst og tale.

Eksempler på chatboter som kommuniserer ved hjelp av tale er Apples Siri, Google Assistant og Amazon Alexa. Disse chatbotene kan integreres i verktøy som mobiletelefoner eller høyttalere, som Google Home og Amazon Echo.

Muligheter for alle bedrifter

Hvor smarte chatboter er, varierer i veldig stor grad. IBMs Watson er et eksempel på et system man kan kalle meget smart, og som kan gi et godt svar på det meste man kan finne på å spørre om. Andre er mindre intelligente og vil kun kunne gi svar på spørsmål som formulert på en spesiell måte, eller inneholder definerte ord.

Å utvikle en god og smart chatbot kan være en vanskelig og svært ressurskrevende oppgave, men det finnes likevel muligheter for alle bedrifter som kunne tenke seg å benytte en chatbot uten å sitte på programmeringskompetanse. En chatbot trenger nemlig ikke være supersmart for å gi en genuin verdi til bruker.

Trine på Gården har suksess med chatbot

Et godt eksempel på god bruk av chatbot er USUS-partner Trine på Gården, som allerede har hatt suksess med å «ansette» en bot for å hjelpe til med kundeservice og markedsføring. Les USUS-artikkel: Trine på Gården gjør suksess med chatbot

Ved hjelp av sin chatbot på Facebook Messenger har Trine på Gården etablert seg i en kommunikasjonskanal som er viktig for svært mange brukere, men som tradisjonelt sett i større grad har blitt brukt til å kommunisere med venner og kjente, fremfor bedrifter.

Facebook Messenger er kanskje den kanalen som egner seg aller best for mange bedrifter som vurderer å lansere en chatbot. Hele ni av ti nordmenn i alderen 16-35 år benytter Messenger på mobilen, og plattformen har blitt et svært viktig kommunikasjonsverktøy i manges hverdag.

Derfor skal du ha en chatbot

Men hva er poenget med en chatbot? Dette er et viktig spørsmål å stille seg. Relasjonsbygging bør alltid være i fokus. Ved å være til stede på Messenger, har man mulighet til å bevege seg enda nærmere kundene, i en kanal mange oppfatter som mer personlig enn for eksempel nyhetsbrev.

Et annet nyttig aspekt ved en chatbot på Messenger er at den muliggjør en hybrid kommunikasjonsmodell. Automatisk generert innhold kan sendes ut til alle, eller deler av publikummet, samtidig som man har mulighet til å kommunisere personlig med hver enkelt bruker. En chatbot kan også inneholde en rekke typer innhold; en meny, kart, produktkatalog, informasjon om bedriften og mye mer.

Slik kommer du i gang med chatbot

Mange bedrifter mangler nødvendig kompetanse for å utvikle en chatbot fra scratch. Men heldigvis fins det populære tjenester som gjør det mulig å sette opp Messenger-chatbot på kort tid uten forkunnskaper i programmering og koding.

To populære alternativer på markedet i dag er ManyChat og Chatfuel. Begge er gode og gratis alternativer for bedrifter som har lite erfaring med bruk av chatbot, ikke sitter på programmeringskunnskaper eller har ressurser til å utvikle en chatbot-tjeneste fra bunnen av.

Les en sammenligning (på engelsk) av disse to tjenestene og en oversikt over hvilken funksjonalitet de tilbyr

Slik fungerer Chatfuel

Demonstrasjons-chatboten som vises i videoen under er laget ved hjelp av Chatfuel.

En chatbot laget i Chatfuel består av innhold som leveres i “blocks”. Hva slags innhold brukerne blir eksponert for, avhenger av hva de klikker på, hva de skriver, eller hva du bestemmer deg for å sende dem.

Kort fortalt lar Chatfuel deg sette opp en rekke regler for hva en bruker skal bli eksponert for basert på hva de klikker på, og hva chatboten skal svare dersom bruker skriver ulike ord og setninger - altså regelstyrt kommunikasjon. Men som nevnt tidligere vil man alltid ha mulighet til å kommunisere personlig med brukeren dersom man ønsker det.

Under kan du se et eksempel på en chatbot som enkelt kan settes opp i løpet av et par timer. NB Denne chatboten er fiktiv og kun ment som en demonstrasjon. Nyttige tips under videoen:

Nyttige tips

Nyttige tips før du setter i gang med chatbot på Messenger:

  • Ha et tydelig verdiforslag: Hvilke behov dekker en slik tjeneste hos våre kunder og potensielle kunder?  Hva gir det oss?
  • Sørg for at bruker har en mulighet til å reservere seg for fremtidige meldinger.
  • Se på hvilke muligheter som er tilgjengelig for å øke antall brukere av boten:
    * I Facebook Ads Manager er det nå mulig å optimalisere annonser for å lede brukere inn i boten.
    * Både Chatfuel og ManyChat har funksjonalitet som gjør det mulig å lede brukere som kommenterer på organiske innlegg inn i boten.
    * Integrasjoner på egen hjemmeside kan også være en effektiv måte å drive trafikk til messenger. For eksempel i form av et chatvindu.
  • Husk, en chatbot på Messenger må være tilkoblet en Facebook-side, og en Facebook-side kan kun ha én chatbot.

Spor fra din side.

Legg igjen en kommentar

Adresse

v/USUS AS
Ny adresse fra 18.sept-17!
Vestre strandgate 26
(5.etg),
4611 Kristiansand

Kontaktpersoner

Følg oss på Facebook

Sertifisering

Bronze Label of the European Cluster Excellence Initiative