Derfor er 514 er dødens rom for kinesiske turister

Unngå ulykkestall og utnytt følgene av Kinas ettbarnspolitikk. Det er noen nøkler til å møte fremtidens strøm av kinesiske gjester, få dem til å bruke mer penger og anbefale Sørlandet til andre.

– Dette kurset har vært kjempenyttig for meg. Det var veldig overraskende at det er så stor forskjell på kinesere i forhold til nordmenn. Det var mye ny kunnskap for meg. Det var kjempemye jeg ikke visste om. Det er gøy og svært nyttig å lære om, sier en begeistret Tanita Lindboe, assisterende butikksjef for Accessorize i Kristiansand.

– Vi som har gått på dette kurset, får en veldig sterk fordel av å få vite om disse ukjente tingene som kan utgjøre de ekstra kronene i kassa, sier hun.

Les mer om disse «ukjente tingene» lenger ned i saken.

Nye Kina-kurs til høsten

Tanita var blant de 30 kursdeltakerne på første utgave av China ready crash course på Clarion hotel Ernst onsdag 21. mai.

Der fikk deltakerne et forsprang på andre bedrifter som vil profittere på den nye, store og kjøpesterke gruppa av utenlandske turister i årene fremover – kineserne. Ekspertene er enige om at Kina vil overta som verdens største internasjonale reisemarked. Sørlandet forventer å ta sin andel i tidens fylde.

Det er Visit Sørlandet som arrangerer kurs for bedrifter som vil bli «eksperter» på service til kinesiske gjester, og dermed legge grunnlag for gjenkjøp og anbefaling til andre kinesere. Kurset er del av det skandinaviske pilotprosjektet Chinavia.
Handelsstanden i Kristiansand var første gruppe ut onsdag morgen, etterfulgt av kurs rettet spesielt mot cruisetrafikken onsdag kveld.

Til høsten arrangeres det nye krasjkurser for å gjøre bedriftene Kina-klare. Da blir det blant annet kurs rettet mot hoteller, restauranter, attraksjoner og museer. Da må Arena Usus-bedriftene kjenne sin besøkelsestid, for dette er virkelig matnyttig. Husk at det er begrenset antall plasser.

Stort potensial i Vest-Agder

Det er taxfree-leverandøren Global Blue som står for kursinnholdet. Ola Jørgensen Tovsrud understreket at kinesiske turister er svært opptatt av rabatter. Han gjorde det klart for handelsstanden at her er det mye penger å hente på taxfree-salg.

– Vest-Agder har svært liten omsetning på taxfree sammenlignet med andre landsdeler. Andre har sju-åtte ganger mer enn Vest-Agder. Det er store muligheter her, kjempestore. Kineserne kommer med penger som ikke er gatene her fra før. Vekst fra Asia kompenserer for svikt fra Europa. Asia spiser Europa. Vær klar over det når dere står i butikken og selger, oppfordrer Tovsrud.

Dødens tall

Etterpå øste Ming Ming Dong, selv opprinnelig fra Kina, av sine store kunnskaper om kinesiske turister, pluss tips og triks og dos and don’ts i møtet med dem.

Kinesere er for eksempel overtroiske, og det kan skape uventede problemer.

– Tallet 4 sies på samme måte som ordet død. Unngå 4, 44 og kombinasjoner med 4. Gi aldri en kineser rom 514 på hotellet! Det betyr direkte «jeg vil dø», kunne Ming fortelle til overraskede kursdeltakere.

Selv hadde hun fått rom nummer 444 (!) på hotellet i Kristiansand kvelden før, men hun tok med fatning selv om hun følte ubehag ved det.

Dette ville selvsagt aldri skjedd om resepsjonisten hadde gått på Kina-kurs.

Gi oppmerksomhet til små herskere

Ming Ming Dong presenterte også en svært nyttig oversikt over ulike segmenter av kinesiske turister, og hvordan de bør behandles. Kursdeltakerne merket seg særlig en gruppe kalt «små herskere». De er ifølge Ming ektefødte produkter av Kinas ettbarnspolitikk.

– De er 20-30 år, vestlig orientert, snakker engelsk, de er bortskjemt og har mye penger å bruke, opplyser Ming.

Hun hadde klare råd til dem som vil selge varer og tjenester til slike gjester:
– Gi dem mange komplimenter for valgene de gjør, og de vil kjøpe mer. Er de i følge med foreldre, skryt av det flotte «barnet» de har, «praise the emperor» og gjør foreldrene stolte og glade. Da blir de fornøyde gjester som bruker mer penger.

– Gi kinesere generelt komplimenter for godt valg av det de har kjøpt. Det er kinesere svake for. Det er salgsfremmende, påpeker Ming Ming Dong.

Ukjent juvel

Harald Andersen, daglig leder for Kvadraturen i Kristiansand AS, deltok på kurset. Han var også begeistret for fakta om Kina som er ukjent for de fleste, men som næringsdrivende kan dra nytte av.

– Dette er et marked som, hvis man jobber riktig med reiselivet, kan bli kundegrupper som kan bli veldig viktige i regionen. Når vi sitter med forkunnskaper om kulturelementer i en tidlig fase, kan vi jobbe oss opp en kompetanse med triksene og rådene som er gitt her, sier Andersen.

– For eksempel å vite at det bare er ett barn i hver familie, og hvor viktig den personen er når man har ham eller henne i landet, «små herskere», det er en sånn ukjent juvel som vi jobber altfor lite med.