Den Lille Dyrehage satser friskt i spesielle tider

Mens pandemien har gitt bedrifter landet over store utfordringer, har den hatt motsatt effekt hos Den Lille Dyrehage på Brokelandsheia. Etter en fantastisk sommer og høst, har virksomheten fått økonomiske muskler til flere nysatsinger i 2021.
Illustrasjon av nytt aktivitetsområde Foto: Den Lille Dyrehage

Fantastisk sommer og høst – en live lab for nye tider

Etter mye usikkerhet etter nedstengningen av landet i vår, merket Den Lille Dyrehage raskt at nordmenn vendte blikket mot eget land og opplevelser.

Siden 1.juli har det vært god økning hele veien hos oss og fellesferien ble ekstremt bra med en økning på 10 000 gjester! Oktober endte også 40% over fjoråret, og da var 2019 et rekordår for oss allerede, sier daglig leder Terje Jensen. I 2019 hadde vi totalt 37 000 gjester, mens 2020 ligger an til å ende på ca 47 000. Og da må vi og ta med at vi «mistet» noen tusen i mars og april, da påska vanligvis er godt besøkt hos oss.

Kun på regnværsdager i sommer var det en liten nedgang, noe dyrehagen egentlig var glade for. Da greide de fortsatt å gi en god opplevelse til de som var inne i parken, selv om de hadde mindre plass å bevege seg på. Den Lille Dyrehage har så langt aldri måttet sette kapasitetsbegrensning, da de har gode og store uteområder som folk har fordelt seg fint på. Terje Jensen og Nils Harald Reiersen, gründerne bak Den Lille Dyrehage, har hele veien hatt langsiktige planer og ambisjoner for hvor de ønsker å ta bedriften, men resultatene for 2020 har gjort at planene har skutt fart! Både fordi det gode besøket hatt gitt økonomiske muskler til å iverksette planer som har ligget på blokka en stund, og fordi de har lært ekstremt mye av det å plutselig få så mye gjester innom portene.

Det ble veldig tydelig i sommer hvor vi må videreutvikle parken, sier Terje. Det var som et levende laboratorie der vi måtte justere fortløpende ettersom behovene meldte seg. Vi fant fort ut hva som funket og ikke funket med flere folk i parken. Det handlet om å ta bedre regi på logistikken og rekkefølgen på opplevelsene, køhåndtering, mer plass til å boltre seg på ute, flere sitteplasser og generelt mer aktiviteter.

En ting som ergrer de litt oppe i all suksessen er at de ikke fikk til mer salg ute. Her gikk de glipp av mye inntekt, da folk unngikk køene og folk innendørs, og dermed «lakk» de potensiell inntjening til andre tilbud i nærheten av Den Lille Dyrehage. Dette blir en viktig brikke videre for å nå målsetningen om at et flertall av de besøkende skal tilbringe mesteparten av dagen der.

Satser friskt i spesielle tider med nytt uteområde

Nå er de første planene for 2021 sluppet, og her skal et nytt uteområde til én million åpnes til våren. Her blir det 3 spenstige sklier, sandkasser og aktiviteter for de minste samt benker og griller for hele familien.

Du aner ikke hvor mye tid en liten tass kan tilbringe i ei sklie, ler Terje Jensen og refererer til at han selv har små barn som nok kommer til elske dette tilbudet.

Illustrasjonsbilde aktivitetsområde Den Lille Dyrehage
Foto: Den Lille Dyrehage

I den 5-årige masterplanen til Den Lille Dyrehage har de som målsetning at det skal komme minimum én nyhet hvert år, og Terje røper at det nok kommer flere i løpet av 2021… Den Lille Dyrehage skal fortsatt være en liten og oversiktlig park, der foreldre også kan finne roen og slappe av, men med nok tilbud til å fylle en hel dag.

Terje forteller også om en utrolig respons fra både gjester og lokalbefolkning på at det skjer ting hos de, og de har troen på at 2021 også blir et godt år med mange norske besøkende som fremdeles ferierer i eget land. Og neste sommer vil de være enda bedre forberedt på innrykk.

Nye nettsider og online booking

I 2020 har Den Lille Dyrehage også lansert nye nettsider og introdusert online billettkjøp. Dette var noe de hadde gått og tenkt på i lang tid, men ikke «fått fingeren ut» som Terje sier. Og med pandemien ble det helt tydelig at folk ønsket forutsigbarhet, og selv om de ikke hadde kapasitetsbegrensninger, så valgte nesten 50% av besøkende å bestille billetter på forhånd. Parken valgte bookingløsningen til Bokun i kombinasjon med Stripe betalingsløsning, og selv om det har vært noe utfordringer med å integrere med eget kassesystem, så er bookingløsningen svært enkel å bruke og kan administreres fra sofaen hjemme nærmest.

Den Lille Dyrehages tips til andre bedrifter

Vi utfordrer Terje og Nils Harald til å dele noen tips til andre, og selv om det selvsagt avhenger av hvilken del av bransjen man opererer i, så er kanskje disse rådene viktig for de fleste på Sørlandet, svarer Terje:

  • Fordbered deg på ett år til med Norgesferie og godt besøk i sommersesongen
  • Lever på god service og gode opplevelser – nordmenn har høye forventninger
  • Ikke glem at saker som kan virke små og ubetydelige internt, kan ha stor interesse for presse/media. Jobb aktivt med å fore media med aktuelle saker fra din bedrift. Det værste som kan skje er at det ikke blir tatt med 😉