• nb

Veldig fornøyd med «USUS-studium» i kunderelasjoner

Disse dyktige damene er svært tilfreds med gjennomført skreddersydd studium i kunderelasjoner og inntektsstyring, et spesielt samarbeid mellom USUS og UiA.

- Dette var en unik mulighet til å få tilleggsutdannelse. Kunderelasjoner og inntektsstyring er to sinnssykt spennende temaer for en leder. Jeg vil på det varmeste anbefale dette deltidsstudiet, sier en fornøyd Anne Solvang Salvesen fra Lindesnes fyr.

Hun har vært en av deltakerne på et spesielt USUS-tilbud, det skreddersydde UiA-studiet "Kunderelasjoner og inntektsstyring i reiseliv-, kultur- og opplevelsesnæringen". USUS-partnere kjenner fra før til disse områdene under de engelske betegnelsene CRM og revenue management.

Les mer om kunderelasjonshåndtering i USUS' egen CRM-verktøykasse

På videoen under forteller Salvesen hvordan hun opplevde deltidsstudiet i CRM og revenue management, som altså er et samarbeid mellom USUS og Universitetet i Agder (UiA):

Avslutningsdag med foredrag av en proff

Fredag 24. mars 2017 hadde Anne S. Salvesen siste eksamen. Deltakerne avsluttet studiet med en lunsj med de fagansvarlige; universitetslektor Stine Rye Bårdsen ved UiA og forsker/stipendiat Emma Lind ved Agderforskning. Lind er også USUS’ egen CRM-ekspert.

På bildet øverst ser du fra venstre Emma Lind (Agderforskning/USUS), Anne S. Salvesen (Lindesnes fyr), Ingrid Nilsen (Søgne Fitness), May-Lill Skjeggedal (Bokhotellet Lyngørporten), Stine Rye Bårdsen (UiA), Anne Grethe Andersen (Kilden) og Hanne Berntsen (Verftet i Ny-Hellesund).

Deltidsstudentene fikk på avslutningsdagen også med seg et foredrag av en proff på området. Birger Kirkhus (bildet til høyre) fra USUS-partner Color Line snakket blant annet om «Å bygge vårt slott».

Skreddersydd kurs med studiepoeng

Målgruppen for det spesielle studiet i regi av USUS og UiA er personer som jobber i små og mellomstore bedrifter innen reiseliv, kultur og opplevelsesnæringen.

Studiet er utviklet og satt opp i samarbeid med UiA, og er skreddersydd for bedrifter i USUS som ønsker å styrke bedriftens kompetanse innenfor kunderelasjoner (CRM) og inntektsstyring (revenue management/RM).

Test din bedrifts modenhetsnivå innenfor CRM med selvtesten utarbeidet av Emma Lind og Katy Raines

Studiet gir 10 studiepoeng på master-nivå, og er altså beregnet på gjennomføring ved siden av full jobb.

Prissetting og kundedata

Deltakerne på USUS-studiet jobbet med oppgaver og caser knyttet til egen virksomhet, slik at bedriften løpende kunne implementere og teste ut.

Deltakerne fra USUS-bedriftene lærer på studiet hvordan bedriften kan arbeide strategisk med kundehåndtering i sammenheng med bedriftens inntektsstyring.

Studiet tar for seg bruk og videreutvikling av verktøyer for systematisk arbeid med kunderelasjoner og analyse av bedriftens inntekter for å oppnå en effektiv inntektsstyring.

Blant temaene er: Hva er riktig prissetting, hvordan lykkes med prisstrategi for økt lønnsomhet og hvordan jobbe strategisk og målrettet med eksisterende og nye kundedata.

USUS-partner Canal Street var med på en tidlig utgave av USUS-innføring i CRM og RM. Les USUS-artikkel om hvordan Canal Street erfarte at kurset bidro til å snu økonomien

- Trenger å vite mer

Anne S. Salvesen håper at USUS vil tilby denne studie-muligheten til USUS-partnere igjen. Hun oppfordrer sterkt til å gripe sjansen hvis den skulle dukke opp:

- Det gjelder enten vi sitter på en stor institusjon som Kilden eller Color Line, eller hos oss mindre bedrifter. Når vi har betydelig besøk, trenger vi å vite mer om hvem som er gjesten og hvordan vi kan komme i en god relasjon og god dialog for å beholde gjenkjøpsgraden her på Sørlandet. Vi trenger felles tak, og kunnskap er viktig, så hiv deg på, oppfordrer Salvesen.

Hun fremhever også andre fordeler ved å treffe andre USUS-partnere på samlingene i løpet av studiet:

- Det som også er gøy med å utnytte muligheter i USUS, er å treffe folk i sin egen bransje og utvide sitt eget nettverk. Å få ny kunnskap og lære seg nye ting med sparringpartnere, diskutere strategier og ulike ting med sin egen bransje.

- Alle på studiet veldig fornøyd

Anne Grethe Andersen hos USUS-partner Kilden teater- og konserthus er også glad for at hun tok CRM/RMstudiet:

- Det har vært en fin og lærerik prosess. Jeg føler jeg har fått en fin bevisstgjøring og tilnærming til hvordan vi kan kommunisere med kundene våre på en best mulig måte. Hvordan vi kan segmentere dem og kommunisere målrettet og spisset for å oppnå god kundetilfredshet og optimering av salg. Alle på studiet sier de er veldig fornøyd har fått et fint utnytte, påpeker Andersen.

På videoen under kan du høre mer av Anne Grethe Andersens mening om studiet:

Etablere studiet som fast tilbud?

Daglig leder i USUS, Heidi Sørvig, er tilfreds med deltakerne er fornøyd. Hun er interessert i at det spennende og nyttige tilbudet skal fortsette å komme USUS-bedriftene til gode:

-Vi ønsker selvsagt å se på mulighetene for å etablere dette som et fast tilbud sammen med UiA, sier hun.

Hun har tidligere begrunnet EVU-kurset slik overfor usus.no:

- Dette er et resultat av det arbeidet vi har hatt i USUS med å synliggjøre og kartlegge viktige kompetansebehov hos næringen som har innvirkning på resultat, gjennom å jobbe målrettet med gjenkjøp som virkemiddel.

Dermed vil USUS være kommet langt siden næringsklyngen i 2011/2012 gjennomførte en kurspilot på utdannelse av medarbeidere i revenue management. Det var et utdanningsløp på halvannet år i samarbeid med Horesta (NHOs danske søsterorganisasjon).

UiA var med på piloten som observatør. Kursdeltakerne den gang ble også invitert til å gi sine tilbakemeldinger på opplegget og nytteverdien. Med bakgrunn i erfaringer fra denne kurspiloten, og arbeidet som er gjort i næringsklyngen på CRM, har USUS i samarbeid med universitetet utviklet det skreddersydde utdanningsløpet som tilbys til bedriftene i USUS.

 

 

Spor fra din side.

Legg igjen en kommentar

Adresse

v/Usus AS
Rådhusgata 6,
4611 Kristiansand

Følg oss på Facebook