• nb

Resultater Danmarkskampanje sommer 2018

I årets Danmarkskampanje har vi så langt i 2018 fortsatt med å jobbe med å ta en plass i feriemarkedet i Danmark. Hovedsakelig ønsker vi fortsette å jobbe med å øke kjennskapen til Sørlandet som vi har gjort de foregående to årene, men i tillegg har vi jobbet mye mer med å øke konkrete salg av overnatting og produkter på Sørlandet. I alle tiltak vi har gjort så har markedspartnere Danmark får prioritert synlighet på disse sidene.

Noen av fokusområdene vi satt oss for 2018 var:

  • Danske barnefamilier
  • Høysesong/sommer
  • Bloggere
  • Sørlandet
  • Skjærgård og natur
  • Dyreparken (Egner)
  • Unik overnatting

Dette er prosjekter vi har gjennomført i 2018:

Kampanje med Frame&Work - innholdsprodusent fra Danmark

Tidlig i 2018 inngikk vi samarbeid med Emil og Thomas i Frame&Work.

Hovedpunktene som ble satt i denne kampanjen var at den skulle være

  • digital
  • mobilbasert
  • ta utgangspunkt i eksisterende innhold (film- og bildeinnhold)
  • produksjon av nytt og målrettet innhold (i fase to)
  • tekster og medieformater målrettet digitale og sosiale medier, for eksempel Facebook og Instagram stories

Dette er et eksempel på Facebook- og Instagram-annonser som har blitt brukt.

Resultatene så langt:

Fase 1 - våren 2018

  • 81.000 barnefamilier over hele Danmark er nådd og med en gjennomsnittlig klikkrate på 2,06% så viser dette at våre kreative budskap slår godt igjennom hos målgruppen.
  • Uvanlige og spesielle overnattingssteder slår godt an
  • Ukjente opplevelser for danskene må brandes enda bedre før en kan se på salgstall

Fase 2 - sommer 2018

  • 4 dagers foto- og filmtur med Frame&Work, fra Trehyttene i øst til Lindesnes fyr i vest.
  • Mye film og mange bilder til bruk utover året og 2019
  • test av høstkampanje september-oktober

Nettsider:

Vi har danske nettsider https://www.visitnorway.dk/rejsemal/sorlandet/ og målet for 2018 var og fortsette å spisse disse sidene enda mer og produserer og oversetter innhold etter behov. Markedspartnere Danmark får prioritert synlighet på disse sidene. Nettsidebesøk fra Danmark 1. januar til 12. august 2018 viser en økning på 58,90 % fra samme periode 2017. Antall økter er 32346 (82158 sidevisninger) til nå i 2018.

I tillegg har vi en kampanjeside i forbindelse med Norgespakken vi deltar i hos Visit Norway. Klikk her så ser du hvordan denne siden ser ut 

Sosiale medier:

I tillegg til godt og riktig innhold mot danske barnefamilier vil det i tillegg bli satt opp annonser på Facebook. Vi sender og innhold til Innovasjon Norge i Danmark slik at de poster vårt innhold på sine Facebooksider.

Kampanjer vi har gjennomført i år har blitt gjennomført på henholdsvis Instagram og Facebook. Så langt så ser vi at dette har gitt gode resultater. Grunnen til at vi fokuserer spesielt på Instagram, det er at det er her de danske småbarnsmødrene henter inspirasjon og er den kanalen som oftest fører til valg av ferie. Mødrene i familien er de som leter etter inspirasjon og er de som tar feriebeslutningene.

Bloggere og presseturer:

I 2018 har vi hatt besøk av 5 mamma-/pappabloggere fra Danmark. De har vært fra København- eller Jyllandsområdet. Bloggerne besøkte Dyreparken, Trehyttene, Strand hotel Fevik, Scandic Kristiansand Bystranda, Odderøya museumshavn, Setesdalsbanen, Rosfjord strandhotel, Flekkefjordsbanen, Sørlandsbadet, Lindesnes fyr, SKMU, Aquarama, Hesnes gartneri og Den lille dyrehage.

Ta gjerne en kikk på de ulike bloggene eller instagramkontoene:

Sydhavnsmor.dk - Blogger og instagrammer fra København

@marialykkedk - Instagrammer fra Aalborg

diary.dk - Blogger og instagrammer fra Aalborg

nannaprezman.dk - Blogger og instagrammer fra København

fartilfirepiger.dk - Blogger og instagrammer fra København

Og ta gjerne en kikk på noen av Instagrampostene:

https://www.instagram.com/p/BkatmuqHnhK/?taken-by=marialykkedk

https://www.instagram.com/p/BkiODAunTBc/?taken-by=marialykkedk

https://www.instagram.com/p/BlLuVFohzfu/?taken-by=diarydk

https://www.instagram.com/p/BknFukWAtag/?taken-by=sydhavnsmor.dk

https://www.instagram.com/p/BkqIWb1lKVy/?taken-by=nannapretzmann

Til sammen så postet disse fem 55 innlegg på Instagram, det ble lagt ut mer enn 300 innlegg i Instagram Stories og tre av bloggerne har lagret disse historiene og de blir liggende i toppmenyen på deres instagramkonto i ett år.

Eksempel på rekkevidde for en av instagrammerne: @marialykkedk postet 12 innlegg i løpet av de fire dagene hun var her, dette genererte 132.183 visninger med en rekkevidde på 96.432 unike personer.   

 

Norgeskampanje gjennom Innovasjon Norge i Danmark.

Resultater:

  • Bornibyen.dk -
    • Omtale på forsiden: 10.252 sidevisninger,
    • Omtale i nyhetsbrev:
      Uke 19 - 42.905 mottakere, 20,07 % åpningsrate, uke 20 - 42.928 mottakere, 19,54% åpningsrate
    • Artikkelvisninger: totalt 518 stk
    • Banner x 2: Artikkelbanner: 64.436 sidevisninger
  • Advertorials
    • Kampanjeperiode: 14. mai – 12. juni. Målgruppe: barnefamilier med barn 2 – 16 år
    • De to native artiklene på BT har til sammen generert 3.500.435 impressions, og har i alt levert 11.160 sidevisninger og av disse er 10.745 er unike lesere.
  • Facebook - 5 innlegg, total rekkevidde på 47.402

Reklamekampanje med FjordLine

I tillegg til de planlagte planene for 2018 inngikk vi et samarbeid med FjordLine. Innholdet i denne kampanjen var

  • Reklamefilm om Sørlandet + Dyreparken uke 20+21. Se den flotte reklamefilmen her
  • Reklamefilm om Sørlandet + Dyreparken uke 25+26
  • Flyer som innstikk i Jyllandsposten til 40.000 husstander i Nord og Midtjylland.
  • Distribusjon av  flyeren på campingplasser, hoteller og vandrehjem i Nord og Midtjylland
  • Online annonsekampanje med 2 ulike salgsbudskap
  • Facebook annonsekampanje med fokus på Dagstur til Kristiansand og Kardemommecruise.
  • 1 helside annonce i avisen Jyllands Posten og Nordjyske Stiftstidende.
  • Fjord Club nyhetsbrev sendt ut til alle medlemmer.

Noen resultater:

  • Reklamefilmen på danske tv har hatt nesten 600.000 eksponeringer
  • Flyer som innstikk og distribuert i danmark er vanskelig å måle, men er med på å øke kjennskap og vekke interesse.
  • De online annonsekampanjene som ble kjørt har hatt en rekkevidde på 510 000 innenfor målgruppen.
  • Facebookannonsene har hatt stor rekkevidde og nådd over 1.3 millioner eksponeringer som har ført til i overkant av 18.000 unike klikk på link.
  • Resultatene for nyhetsbrevet er gode med  27 % åpningsrate + 1261 klikk sålangt

Takk til flotte partnere og andre samarbeidspartnere som har tatt godt imot bloggere, presse og fotografer.

Ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på. Er du interessert i å bli partner for 2019? Ta kontakt med synnove@usus.no for mer info.

Tagger:, ,

Spor fra din side.

Legg igjen en kommentar

Adresse

v/USUS AS
Ny adresse fra 18.sept-17!
Vestre strandgate 26
(5.etg),
4611 Kristiansand
Org nr: 993 995 282

Kontaktpersoner

Følg oss på Facebook

Sertifisering

Bronze Label of the European Cluster Excellence Initiative