• nb

Nå enda bedre markedsføring med #SpisSørlandet

 

sjomat-bjorn-img_3681

Mer effektiv markedsføring av Sørlandsk Matmanifest og #SpisSørlandet var et av resultatene av en vellykket Sjømat på Sørlandet 2016.

IMG_3406- USUS-partnere som produserer og leverer råvarer med opprinnelse i Agder kan bruke logoen #SpisSørlandet på meny, på produkter, profilering og på biler. Da snakker vi om markedsføring, konstaterer en fornøyd Åse Hodne Hørsdal (bildet til høyre).

Hun er leder for Matboksen i USUS og dermed sterkt involvert i arbeidet med Sørlandsk Matmanifest, som skal gjøre lokalmaten på Sørlandet til en reason to go for foodies.

Les Fædrelandsvennens reportasje om Sørlandets matsatsing og Sjømat på Sørlandet (abonnement)

Svært aktiv konferanse for matbedriftene

Matbedriftene i Sørlandsk Matmanifest, et VRI-prosjekt, benyttet tiden svært effektivt på lokalmatkonferansen Sjømat på SørlandetRosfjord Strandhotell i Lyngdal 5. og 6. april:

LOKALMAT-PRIS: Åse H. Hørsdal delte ut årets pris til lokalmat-ambassadører – les egen sak

Dyreparken vartet opp med overraskelse

DyreparkenIMG_3416 var årets matprisvinner i Vest-Agder. Spiserisjef Roy Byremo (bildet til høyre) sto for konferansedagens største overraskelse. Han tok med forsamlingen på en liten skogtur for å oppleve småscener fra Hakkebakkeskogen. Og Bakermester Harepus sto for konferansens få brudd med sjømaten da han serverte pepperkaker. For ordens skyld, ikke dobbeltkrydrede.

Minst to lokalmatretter på menyen

I tillegg til kriteriene for bruk av #SpisSørlandet, vedtok arbeidsgruppa for Sørlandsk Matmanifest følgende:

  • Minimum to lokalmatretter på menyen, hvor hovedråvaren må være av lokal opprinnelse fra Agder
  • Drikkeprodukter produsert av hovedråvare med opprinnelse i Agder kan profileres med #SpisSørlandet
  • Opprinnelsen til hovedråvaren må komme tydelig fram i meny og/eller nettside ved at navn på produsent og sted kommer tydelig fram med tekst/bilde
  • Historien skal formidles til gjestene

Primus motor roste USUS

IMG_2972Direktør Gaute Ubostad (bildet til høyre) på Rosfjord Strandhotell åpnet konferansen Sjømat på Sørlandet, som hadde femårsjubileum i år. USUS var sterkere inne på arrangørsiden enn tidligere.

Ubostad benyttet anledningen til å rose betydningen næringsklyngen har for konferansen.

- USUS er med på å gjøre arrangementet mer slagkraftig og robust, sa han.

- Når vi skal bli en sterkere landsdel der folk kommer fra fjern og nær for å spise, må vi ha vilje til å samarbeide, skape noe, utvikle og forbedre, utdypet han.

Ubostad var også opptatt av barna:

- USUS og Visit Sørlandet jobber med Sørlandet som Nordens familieparadis. Da må vi være seriøse i forhold til matsatsing på barn. Vi har en jobb å gjøre der.

IMG_3633Konferansen hadde da også hentet inn kjendiskokk Kjartan Skjelde (bildet til høyre), som har skrevet bok med det ubeskjedne navnet «Verdens beste familiekokebok» Skjelde deltok også på workshopen til Sørlandsk Matmanifest.

Han var opptatt av å ikke avspise barna med halvfabrikata:

- Lager du maten fra bunnen av, skaper du din unike historie, oppfordret han.

Vil avlive kortreist mat

Administrerende direktør Nina Sundqvist i Matmerk var også opptatt av utvikling, spesielt av begrepsapparatet:

- Jeg vil avlive begrepet kortreist mat og bruke ordet lokalmat. Det bruker de også i utlandet. Er dere med meg på det? spurte Sundqvist, og høstet mange nikk ved konferansebordene.

IMG_3106Spesielt konferansedeltakerne som satser på lokalmat, fikk mange takeaways fra konferansen. Mange av dem sto et trekløver fra Vestlandet for: Torstein Hatlevik (til venstre på bildet), Gunnar Nagell Dahl (i midten på lysbildet bak) og Nils-Henning Nesje (til høyre på lysbildet). Hatlevik delte blant annet hvilke behov som må dekkes når en har en matopplevelse.

Nesje ga også et supertips til konferansedeltakerne. Han kaller ikke matkartet sitt for meny. Det nye begrepet gane-spa øker omsetningen kraftig.

Satsing på ureist mat oppfylte gammel drøm

Olav Lie-Nilsen (bildet til høyre) driver Thorbjørnrud hotell. Han imponerte og inspirerte forsamlingen med suksesshistorien sin. Han har bygd opp en blomstrende matbedrift fra et forfallent gårdsbruk.

IMG_2999- Det hadde ikke bodd folk der på 30 år, og det som var av innlagt vann var et høl i taket, fortalte han.

I dag satser han på å bli best i Norge på lokalmat. Før Sørlandet tar innersvingen på ham, selvsagt. Lie-Nilsen satser også på en omsetning på 10 millioner kroner bare på osteysteriet. Han serverer selvsagt gjestene sine kjøtt og andre produkter fra gårdens 500 dyr.

- Veien foran oss er en fin vei

Lie-Nilsen serverte også lokalmatbedriftene i USUS en solid oppmuntring:

- Veien videre for lokalmat og reiseliv i kombinasjon er lys. Lokalmat kommer til å bli et enda viktigere kommunikasjonsmedium. Mat er et fantastisk medium å kommunisere med, for alle har et forhold til det. Måltidet som ramme, det å regissere den opplevelsen. det er det aller viktigste vi kan gjøre. I Norge har vi alle forutsetninger for å lage et av verdens beste kjøkken. Jeg tror veien foran oss er en fin vei, sa Olav Lie-Nilsen.

Og på tampen tar vi med at Rosfjord Strandhotell på konferansen vartet opp med en imponerende 17-retters (!) middag med sjømat i alskens varianter. Tusen takk for maten.

Spor fra din side.

Legg igjen en kommentar

Adresse

v/Usus AS
Rådhusgata 6,
4611 Kristiansand

Følg oss på Facebook