30 millioner visninger og knallsuksess for Sørlandskampanjen 2020

Tidenes annonsekampanje for sommerferie på Sørlandet ble gjennomført med enorme 30 167 846 visninger. Med racing drone "satt på" ei måke og en makrell og har vi fått vist landsdelen på en spesiell og inspirerende måte. Budskapet i kampanjen: Sørlandet er sommerferie, sommerferie er Sørlandet.
Sørlandskampanje 2020 Sørlandskampanje 2020

Måke- og makrellkampanje med stor suksess

Sørlandskampanjen ble satt i gang 31. mai og over 50 videoer har blitt vist. Kampanjen har bestått av annonsering på utvalgte kanaler samt organiske innlegg på Facebook og Instagram. Annonsene var målrettet nasjonalt mot spesifikke målgrupper basert på geografi, foreldrestatus og interesser i målgruppene. Annonsene ble avsluttet allerede 6. juli, da vi så at bookingtallene på overnattingsstedene rundt på Sørlandet allerede var fullbooket.

Teppebombet med Sørlandsinnhold

Annonsene teppebombet folk i reisemodus og oppsummeringen og resultater fra kampanjen er strålende. S&BN stod bak idéutvikling, film og gjennomføring av kampanjen.

Google Analytics

Tallene fra GA viser at brukerne som har engasjert seg i kampanjen har vært fra følgende regioner:

  • Oslo 28,78%
  • Rogaland 8,56%
  • Trøndelag 6,72%
  • Møre og Romsdal 3,31%
  • Nordland 2,89%
  • Agder 4,62%
  • Ikke angitt 43,75%*

Facebook

Dataen som ble samlet inn i Facebook Business viser gode resultater for perioden. Antall eksponeringer via Facebook, som inkluderer alle plasseringer (Facebook, Instagram, Audience Network &Messenger) er 4 141 811, og annonsene har nådd 965 376 unike personer. CPM (kostnad pr 1000 visning) har i gjennomsnitt for hele perioden vært kr 67,35 Det er ønskelig at denne kostnaden ligger under kr 100, og på enkelte annonser har denne vært helt nede i kr 7,89 . CPC (kostnad pr klikk) har i gjennomsnitt for hele perioden ligget på kr 2,06. Dette anser vi som innenfor normalen i følge bransjestandard. Konverteringssporing har i dette tilfelle handlet om visninger av landingsside. Ved å bruke denne konverteringen får vi trafikk av høyere kvalitet enn lenkeklikk. Kampanjen har resultert i 108 248 konverteringer, med en gjennomsnittlig kostnad per konvertering på kr 2,58.

Snapchat

Annonsene var målrettet mot personer med relevante interesser og demografi. 7 annonser bestående av både videoer og statiske bilder i ulike formater for å større rekkevidde. Demografien viser at publikummet som engasjerte seg mest med annonsene var i stor grad kvinner med 69.83%. Geografisk var Oslo regionen som responderte best med 45.92%. Videre er regionene Akershus, Rogaland og Trøndelag.

  • Visninger: 10 122 536.
  • Rekkevidde: 1 156 576 snapchattere.
  • Swipe ups: 20 484.
  • Sidevisninger: 45 661

Annonsen som hadde best resultater i kampanjen var kortfilm 9 som viser Evje klatrepark, Sandøya sørlandsidyll og Hove. Annonsen fikk alene 1 901 319 visninger og resulterte i 9611 sidevisninger.

Pinterest

Annonsene besto av både statiske bilder og videoer i ulike formater for å få større rekkevidde. Annonsen som fungerte best var video i 9:16 format og fikk alene 350 867 visninger. Målretting var mot populære søkeord som «sommerferie».

  • Visninger: 719 427
  • Rekkevidde: 162 206 personer
  • Linkeklikk: 5671
  • CPM: kr 28,08
  • Lagringer: 61

Google Ads

Flere ulike kampanjetyper ble satt i gang; søkekampanje, displaykampanje & videokampanje via YouTube. Kampanjen med best resultater var displaykampanjen med animerte bannerannonser. Demografien viser at kampanjene nådde 49,65% menn og 50,35% kvinner. Aldergruppen som responderte best var personer mellom 35-44 år.

  • Visninger: 14 411 317
  • Interaksjoner: 120 545
  • CPC: kr kr 6,76

Schibsted

Annonsering på denne kanalen ble iverksatt 15. juni og var aktiv i 14 dager. Regionene som responderte best på disse annonsene var Østlandet, Oslo og Vestlandet. Aldergruppen som responderte best var personer mellom 35-44 år.

  • Visninger: 772 755
  • Rekkevidde: 501 369 personer
  • CTR: 0,11%

Vår kampanjeside hadde 55 553 visninger, og flere lot seg tydelig inspirere.

Oppsummering av sommerkampanjen 2020

Oppsummert har dette vært en svært god kampanje, med parametere og kostnader som har vært langt under normal bransjestandard. Det betyr at innholdet har vekket oppmerksomhet, skapt engasjement, truffet relevant målgruppe og gitt flere følgere. I hele kampanjeperioden har kampanjen bidratt til å bygge publikum, både til retargeting og til fremtidig annonsering. Tallene på tvers av kanalen viser at Østlandet er regionen som har respondert best på annonsene. Blant målgruppene som var satt viser tallene at «mannen eller dama på gata» i en alder mellom 20 og 64 år har engasjert seg mest, og ikke barnefamiliene eller personer med spesifikke interesser.

30 millioner visninger og knallsuksess for Sørlandskampanjen 2020, tidenes annonsekampanje ble gjennomført med stor suksess i sommer. Vi er overbeviste om at kampanjen har inspirert nordmenn til å feriere på Sørlandet i sommer. Sørlandet er sommerferie, sommerferie er Sørlandet.

Her finner du oversikten over flere tiltak vi har gjennomført i 2020: Slik markedsføres Sørlandet sommeren 2020.